فاطمه نیک خو؛ عسگر چوبداری
چکیده
همبودی اختلالات عصب-تحولی ناشنوایی در پژوهشهای متعددی تایید شده که این موضوع لزوم توجه بیشتر به رویکردهای تشخیصی و توانبخشی در این حوزه را برجسته میسازد. هدف مطالعه حاضر مروری نظامدار بر اختلالات عصب-تحولی همبود با ناشنوایی در کودکان میباشد. مطالعه مروری حاضر با جستجوی جامع و با استفاده از کلیدواژههای Deafness، Comorbid Disorder، Neurodevelopmental ...
بیشتر
همبودی اختلالات عصب-تحولی ناشنوایی در پژوهشهای متعددی تایید شده که این موضوع لزوم توجه بیشتر به رویکردهای تشخیصی و توانبخشی در این حوزه را برجسته میسازد. هدف مطالعه حاضر مروری نظامدار بر اختلالات عصب-تحولی همبود با ناشنوایی در کودکان میباشد. مطالعه مروری حاضر با جستجوی جامع و با استفاده از کلیدواژههای Deafness، Comorbid Disorder، Neurodevelopmental Disorder و Hearing Impairment در پایگاههای اطلاعاتی Web of Science، Google scholar ،Sciencedirect صورت گرفت و کلیه مقالات چاپ شده در بازه زمانی 20009 تا 2019 جمعآوری شدند. در نهایت 23 مقاله منطبق با هدف پژوهش و ملاکهای ورود انتخاب و یافتههای پژوهش استخراج شدند. از 23 مقاله منتخب، به ترتیب 13 مقاله (52/56 درصد) به سببشناسی و میزان شیوع اختلالات، 7 مقاله (43/30 درصد) به ارزیابی و 3 مقاله (04/13 درصد) به توانبخشی و مداخله اختصاص داده شدند. از این تعداد مقالات 6 مقاله به صورت کلی به سببشناسی، ارزیابی و توانبخشی اختلالات عصب-تحولی همبود با ناشنوایی پرداخته بودند. با توجه به این که اختلالات همبود اثربخشی برنامههای مداخلهای اعم از سمعک، کاشت حلزون شنوایی و توانبخشی را تحتشعاع قرار میدهد لزوم توجه به ارزیابیهای تخصص و نیز آگاهی متخصصان در شناسایی هر چه زودتر اختلالات همبود با ناشنوایی ضروری است