احسان طوفانی نژاد
چکیده
استفاده از فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی مجازی در محیطهای یادگیری علاوه بر تأثیر بر یادگیری، باعث ارائه راهکارهایی گردیده که تا قبل از آن بهسختی قابلاجرا بود. این مهم در حوزه افراد با نیازهای ویژه از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این تحقیق باهدف بررسی اثر شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان یک رسانه غنیساز در مهارتهای ...
بیشتر
استفاده از فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی مجازی در محیطهای یادگیری علاوه بر تأثیر بر یادگیری، باعث ارائه راهکارهایی گردیده که تا قبل از آن بهسختی قابلاجرا بود. این مهم در حوزه افراد با نیازهای ویژه از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این تحقیق باهدف بررسی اثر شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان یک رسانه غنیساز در مهارتهای ارتباطی دانشآموزان با آسیب شنوایی و همچنین معرفی تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و جامعه آماری تمام دانشآموزان با آسیب شنوایی پایه نهم در شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 که در مدارس دانشآموزان با آسیب شنوایی ثبتنام کردند، بود. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه مولد نام با روایی و پایایی تأییدشده بود و از روش تحلیل شبکههای اجتماعی جهت تحلیل و بررسی دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد میزان ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی بعد از حضور و فعالیت آموزشی در شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معنیداری دارد (65/5 =t، 05/0>P). لذا شبکههای اجتماعی مجازی میتوانند تأثیر مثبتی برافزایش تعامل و ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی داشته باشند.
احسان طوفانی نژاد؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ شین داسون؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و چارچوب الگوی آموزشیمحیط یادگیری غنی شده با شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی و اعتباریابی درونی آن است. روش این پژوهش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی است. در بخش کیفی برای بهدست آوردن الگوی طراحی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و چارچوب الگوی آموزشیمحیط یادگیری غنی شده با شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی و اعتباریابی درونی آن است. روش این پژوهش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی است. در بخش کیفی برای بهدست آوردن الگوی طراحی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین مرتبط با موضوع، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی از پایگاههای داخلی و خارجی، و در بخش کمی متخصصین در حوزه تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه بود. انتخاب نمونهها در هر دو بخش بهصورت هدفمند و در بخش کیفی جهت مصاحبه 39 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 34 نفر از متخصصین در دانشگاههای و موسسات مختلف کشور ایران، استرالیا و آمریکا بودند.جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل محتوا از اسناد و پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی، و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه کیفی نیز با استفاده از روش تحلیل محتوای استقراییو در بخش کمی با استفاده روشهای آماری توصیفی و استنباطی انجام شده است. طبق تحلیل محتوای انجام شده، هفت طبقه درگیرشدن، تعامل، بازخورد، محتوا، منابع، ارزشیابی و پشتیبانی به دست آمد. همچنین 24 زیر مؤلفه برای طبقههای اصلی استخراج شدند. پس از تحلیل محتوا و استخراج کدها، مؤلفهها و زیر مؤلفهها در قالب الگو ارائه گردید. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی آموزشی ارائه شده از اعتبار درونی بالایی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای آموزش به دانشآموزان با آسیب شنوایی دارد