سعید محمدی مولود؛ جواد مصرآبادی؛ رامین حبیبی کلیبر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری و نیز تعیین نقش جنسیت و سن آزمودنیها در میزان اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری؛ با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مطالعات انجامشده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری و نیز تعیین نقش جنسیت و سن آزمودنیها در میزان اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری؛ با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مطالعات انجامشده و دسترس در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی، درمانی و روانشناختی بر انواع اختلالهای یادگیری(اعم از نارساخوانی، نارسانویسی و اختلال ریاضی) بود که پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج در مجموع 128 پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. از این مطالعات تعداد 623 اندازه اثر استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ، اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنادار میباشد (001/0P≤) و بر اساس ملاک های تفسیری مقداری بزرگ ارزیابی گردید. همچنین نتایج فرارگرسیون و آزمون تی مستقل نشان داد تاثیر سن و جنسیت به عنوان متغیرهای تعدیل کننده معنادار نمیباشد (001/0P≥). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد مداخلات آموزشی ودرمانی که در مطالعات اولیه پژوهش حاضر به کار گرفته شده است از اثربخشی بسیار مناسبی برخوردار بودهاند و متغیرهای جنسیت و سن آزمودنی تاثیری بر میزان اثربخشی مداخلات ندارد.