عیسی جعفری؛ علی اسماعیلی؛ اکبر عطادخت
چکیده
بررسی عوامل مرتبط با منابع مقابلهای مادران کودکان استثنایی به علت در معرض تنیدگی بودن این افراد واجد اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی با شیوههای مقابله با تنیدگی در مادران کودکان استثنایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن همه مادران کودکان استثنایی شهرستان آستارا بود. دادههای پژوهش ...
بیشتر
بررسی عوامل مرتبط با منابع مقابلهای مادران کودکان استثنایی به علت در معرض تنیدگی بودن این افراد واجد اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی با شیوههای مقابله با تنیدگی در مادران کودکان استثنایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن همه مادران کودکان استثنایی شهرستان آستارا بود. دادههای پژوهش از 67 نفر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، جمعآوری گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای عمل به باورهای دینی، شیوههای مقابله با استرس و حمایت اجتماعی استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دینداری و راهبردهای مقابله با تنیدگی رابطه وجود دارد و رابطه بین حمایت اجتماعی با شیوههای مقابلهای نیز معنادار بود. همچنین هر دو متغیر قادر به پیشبینی شیوههای مقابلهای در مادران کودکان استثنایی بودند. شیوههای مقابله با تنیدگی مادران کودکان استثنایی توسط متغیرهای دینداری و حمایت اجتماعی بهخوبی قابل پیشبینی است. بنابراین، پیشنهاد میشود جهت کاهش تنیدگی و نیز ارتقاء شیوههای مقابلهای در این افراد، نقش دینداری و حمایت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
علی اسماعیلی؛ مسعود قربانعلی پور
دوره 2، شماره 6 ، تیر 1391، ، صفحه 95-134
چکیده
هدف از انجام گرفتن این پژوهش، تعیین اثر بخشی مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی بر کاهش مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر ارومیه 31 نفر با ...
بیشتر
هدف از انجام گرفتن این پژوهش، تعیین اثر بخشی مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی بر کاهش مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر ارومیه 31 نفر با تشخیص این اختلال انتخاب و به صورت تصادفی درگروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مقیاس کانرز به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد.گروه آزمایشی 15 جلسة آموزشهای لازم در خصوص گسترش تعلق و گرایش اجتماعی را دریافت نمودند در حالی که در مورد گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. سپس همان مقیاس به عنوان پس آزمون و در پی گیری سه ماهه بر روی هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتیجهگیری و پیشنهاد: .نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی منجر به کاهش معناداری در مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی می گردد. . با وجود این، یافته های حاصل از این پژوهش ، بر تحول حس تعلق و گرایش اجتماعی بعنوان بخشی اساسی از هر درمان یا برنامة راهنمایی برای کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی تأکید می کند.
عیسی جعفری؛ اسماعیل سلیمانی؛ علی اسماعیلی
دوره 1، شماره 3 ، مهر 1390، ، صفحه 71-84
چکیده
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای اسنادی دانشآموزان (پسر) نابینا و بینای شهرستان اردبیل بوده است. روش این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری برای وصول به هدف پژوهش، از کلیه دانشآموزانی که در سال تحصیلی90-1389 در مدارس استثنایی، عادی و همچنین تلفیقی شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند، 36 نفر ...
بیشتر
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای اسنادی دانشآموزان (پسر) نابینا و بینای شهرستان اردبیل بوده است. روش این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری برای وصول به هدف پژوهش، از کلیه دانشآموزانی که در سال تحصیلی90-1389 در مدارس استثنایی، عادی و همچنین تلفیقی شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند، 36 نفر دانشآموز پسر(18 نفر بینا و 18 نفر نابینا) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای اسناد (ASQ) استفاده شده است. و دادههای پژوهشی با تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها:نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین سبک اسنادی گروه اصلی و گروه گواه تفاوت معنادار است. بحث و نتیجه گیری: بین سبک اسناد دانشآموزان بینا و نابینا در مؤلفههای درونی- بیرونی، ناپایدار- پایدار و کلی- جزئی تفاوت معنیداری وجود دارد، بدین معنی که سبک اسنادی در دانشآموزان نابینا بیشتر به صورت بیرونی، پایدار و کلی و در دانشآموزان بینا بیشتر درونی، ناپایدار و جزئی است. با توجه به یافتههای اینتحقیق، به کارگرفتن راهبردهای مؤثر برای تغییر دادن اسنادهای بیرونی به اسنادهای درونی در افراد نابینا جهت سازگاری بهتر از پیشنهادهای این تحقیق میباشد.