یوسف دهقانی؛ صادق حکمتیان؛ مرضیه پاسالاری
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دبستانی مدارس شهر بوشهر که در سال تحصیلی97-1396 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. آزمودنیهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دبستانی مدارس شهر بوشهر که در سال تحصیلی97-1396 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 100 دانشآموز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای امید تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی اسفاده شد. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها در مورد دو گروه دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری در امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی تفاوت معنا داری وجود دارد (۰۰۱/0˂ P). این نتایج نشان میدهد که وجود امیدتحصیلی و سرزندگیتحصیلی پایین و همچنین درگیری تحصیلی پایین در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش مؤثری در افت تحصیلی و بالطبع تداوم این اختلال در این دانشآموزان میشود. لذا میتوان از طریق آموزش و اعمال روشهای مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانش آموزان را فراهم آورد و همچنین زمینه پیشرفت همه جانبهای را برای دانشآموزانی که از لحاظ امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیری تحصیلی پایین هستند را مهیا کرد.