لیلا کاشانی وحید؛ سمیرا وکیلی؛ حوریه بخشی تکانلو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه خانواده محور مبتنی بر بازیهای شناختی برحافظه کاری و عملکرد ریاضی دانشآموزان دبستانی با اختلال ریاضی انجام شد. در قالب یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه، از بین دانشآموزان پسر پایه چهارم تا ششم مدارس ابتدایی منطقه شش تهران بر اساس نمره هوشبهر متوسط و کسب نمره حداقل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه خانواده محور مبتنی بر بازیهای شناختی برحافظه کاری و عملکرد ریاضی دانشآموزان دبستانی با اختلال ریاضی انجام شد. در قالب یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه، از بین دانشآموزان پسر پایه چهارم تا ششم مدارس ابتدایی منطقه شش تهران بر اساس نمره هوشبهر متوسط و کسب نمره حداقل یک و نیم انحراف استاندارد پایینتر از میانگین در آزمون ریاضی کیمت، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تخصیص یافتند. گروه آزمایش 12 جلسه، هفتهای 2 جلسه یک ساعته به مدت یک ماه، مداخله دریافت کردند و آزمون های ریاضی کیمت و خرده مقیاس حافظه کاری وکسلر (فراخنای ارقام) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون برای دو گروه اجرا و یافتههای به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه در حافظه کاری و عملکرد ریاضی تفاوت معناداری وجود داشت. بدین معنی که حافظه کاری و عملکرد ریاضی شرکتکنندگان گروه آزمایش بعد از آموزش بازیهای شناختی افزایش یافت. بنابراین، مداخلاتی که به منظور توانبخشی تواناییهای شناختی به کار میروند، میتوانند به عنوان مداخلات تکمیلی در بهبود مشکلات دانشآموزان با اختلال ریاضی به کار گرفته شوند.