زهرا زارع خلیلی؛ مهران سلیمانی؛ قربان همتی علمدارلو؛ حسن یعقوبی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش حسی اسنوزلن بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بودند که از بین آنها نمونهایی با حجم 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش حسی اسنوزلن بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بودند که از بین آنها نمونهایی با حجم 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند. و به طوری که هر گروه 15 نفر بوده و از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمده و گروه آزمایش روش اسنوزلن را در 40 جلسه دریافت نموده در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقایس درجه بندی درخود ماندگی گیلیام (گارز) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک متغیره و کوواریانس چند متغییره نشان داد که میانگین نمرات نشانگان اتیسم و خرده مقایس های آن (تعامل اجتماعی و ارتباط) به طور معناداری افزایش یافته است و رفتار کلیشهای کاهش یافت (05/0>) P. یافتهها بیانگر یعنی روش اسنوزلن سبب بهبود نشانگان اتیسم در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم میگردد. بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای برنامه اسنوزلن جهت بهبود نشانگان اتیسم اقدام گردد.
محمدمهدی تیموری آسفیچی؛ شهلا البرزی؛ قربان همتی علمدارلو؛ فریبا خوشبخت
دوره 4، شماره 16 ، دی 1393، ، صفحه 117-137
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی شهر شیراز بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونههای پژوهش 160 دانشآموز(80 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 80 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی شهر شیراز بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونههای پژوهش 160 دانشآموز(80 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 80 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی از مقیاس قضاوت اخلاقی(گیبز و همکاران،1992) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش آماری تی مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p<) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه دختران و پسران در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0p>). با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که هرگونه برنامهریزی در زمینه ارتقاء ارزشهای اخلاقی و درونی شدن آن، با توجه به رشد شناختی دانشآموزان انجام شود. زیرا بین رشد اخلاقی و رشد شناختی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
اعظم مرادی؛ قربان همتی علمدارلو؛ امیر قمرانی
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1392، ، صفحه 107-126
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر هر یک از متغیرهای وضعیتاشتغال،وضعیت تأهل،سطح تحصیلات،شدت آسیب وجنسیتبر میزان کلی سلامت روانی ونیزنشانههای جسمی،اضطراب، نارسا کنشوری اجتماعی وافسردگی آسیب دیدگان جسمی- حرکتیدرشهر اصفهان بود. اینپژوهش از نوع علی-مقایسه ای و جامعه آماری آن شامل کلیهاعضای جامعه معلولینشهر اصفهان بود. نمونه پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر هر یک از متغیرهای وضعیتاشتغال،وضعیت تأهل،سطح تحصیلات،شدت آسیب وجنسیتبر میزان کلی سلامت روانی ونیزنشانههای جسمی،اضطراب، نارسا کنشوری اجتماعی وافسردگی آسیب دیدگان جسمی- حرکتیدرشهر اصفهان بود. اینپژوهش از نوع علی-مقایسه ای و جامعه آماری آن شامل کلیهاعضای جامعه معلولینشهر اصفهان بود. نمونه پژوهش شامل 100 نفراز جامعه آماریبودند که بهطور تصادفی انتخاب شده ودراین پژوهش شرکت داده شدند.برایسنجش وضعیت روانشناختی آزمودنیها ازفرم28سؤالی پرسشنامه سلامت عمومی استفادهشد.نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) نشان داد متغیر وضعیت اشتغال بر نمرهکل سلامت عمومی (01/0P<)، نشانههای جسمی(05/0P<)و اضطراب (05/0P<)تأثیر دارد. همچنین متغیر وضعیت تأهل بر نمره کل سلامت عمومی(05/0P<)و افسردگی (01/0P<)آسیب دیدگان جسمی-حرکتیتأثیر دارد؛ اما سطح تحصیلات،شدت آسیب وجنسیت بر هیچکدام از متغیرهای نمرهکل سلامت عمومی، نشانههایجسمی،اضطراب، نارسا کنشوری اجتماعی وافسردگی آسیب دیدگان جسمی- حرکتی تأثیر معنیدارندارد. بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که با روشهایمقتضی زمینه برای اشتغال و تأهل آسیب دیدگان جسمی- حرکتی فراهم شود تا از این طریقوضعیت روانشناختی آنها بهبود یابد.