محمد نریمانی؛ ساناز عینی؛ ژیلا نیازی
چکیده
یکی از مهمترین مسائل در افراد نابینا مسئله حافظه و پردازش شنیداری آنها است. هدف از انجام این مطالعه مروری سیستماتیک بر پژوهشهای صورت گرفته در زمینه وضعیت پردازش شنیداری و انواع حافظه افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا بود. روش این پژوهش مروری سیستماتیک بود که 26 مقاله در سالهای 1388-1400 و 2004-2022 در زمینه پژوهشهای مرتبط با حافظه ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائل در افراد نابینا مسئله حافظه و پردازش شنیداری آنها است. هدف از انجام این مطالعه مروری سیستماتیک بر پژوهشهای صورت گرفته در زمینه وضعیت پردازش شنیداری و انواع حافظه افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا بود. روش این پژوهش مروری سیستماتیک بود که 26 مقاله در سالهای 1388-1400 و 2004-2022 در زمینه پژوهشهای مرتبط با حافظه و پردازش شنیداری افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا با استفاده از پایگاه اطلاعات Google scholar، Eric، EBSCO، Science Direct، Scopus، PubMed و همچنین پایگاههای اطلاعاتی مگیران، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پورتال جامع علوم انسانی، ایران داک، نورمگز با کلیدواژههای نابینایی، آسیب بینایی، پردازش شنیداری، بینا و نابینای مادرزاد استفاده شد و برای بررسیهای سیستماتیک انتخاب شد. یافتهها نشان داد که از بین 1381 نفر 48 درصد نابینا و 715 بینا مشارکت داشتند. 30 درصد از مطالعات در زمینه حافظه کوتاهمدت، 33 درصد در زمینه حافظه شنیداری-کلامی، 15 درصد حافظه کاری، 11 درصد حافظه فضایی، 7 درصد حافظه بویایی و 4 درصد حافظه عددی، به مقایسه بین افراد نابینا و بینا پرداختند. یافتهها حاکی از این بود که در کل در حافظه کوتاهمدت و حافظه شنیداری-کلامی و حافظه کاری عملکرد افراد نابینا بهتر از افراد بینا بود. در زمینه حافظه فضایی نتایج ناهماهنگ بود و حافظه بویای افراد نابینا و بینا تفاوت معنیداری باهم نداشتند. در مورد حافظه عددی نیز عملکرد افراد بینا بهتر بود. در کل بهتر است که پژوهشهای بیشتری با تمرکز بر یک نوع حافظه صورت گیرد تا تمامی جوانب آن بیشتر مشخص گردد.
مرجان آل بهبهانی؛ مولود کیخسروانی؛ ناصر امینی؛ محمد نریمانی؛ بهنام الدین جامعی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان ویبرواکوستیک و لگودرمانی بر پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال طبف اتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 85 کودک 12-6 سال مبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به دو مرکز توانبخشی اتیسم شهر تهران (مراکز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان ویبرواکوستیک و لگودرمانی بر پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال طبف اتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 85 کودک 12-6 سال مبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به دو مرکز توانبخشی اتیسم شهر تهران (مراکز شمیم و فریحا) در ششماهه اول سال 1398بودند. از بین آنها 30 نفر (21 پسر و 9 دختر) به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایش (1و 2) و گواه، هر گروه 10 نفر جایگزین شدند. گروه آزمایش اول، درمان ویبرواکوستیک را به مدت 12 جلسه (20 دقیقهای) و گروه آزمایش دوم، لگودرمانی را به مدت 12 جلسه (45 دقیقه ای)، دریافت کردند؛ گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری کودکان شهیم (1385)، استفاده شد. به-منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافتههای حاصل از پزوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات مؤلفههای پرخاشگری (پرخاشگری رابطه ای، کلامی و بدنی) افراد گروه آزمایش و گروه گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری، تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین، یافتهها نشان داد که درمان ویبرواکوستیک نسبت به لگودرمانی بر کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اتیسم کارآمدتر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که توجه روانشناسان و مشاوران به مداخلات مناسب مانند درمان ویبرواکوستیک و لگو درمانی میتواند باعث کاهش رفتار پرخاشگرانه کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شود.
محمدجواد رنجبر؛ سجاد بشرپور؛ ناصر صبحی قراملکی؛ محمد نریمانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود حافظه کاری و توجه پیوسته دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع نارساخوانی شهرهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود حافظه کاری و توجه پیوسته دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع نارساخوانی شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به مراکز اختلال یادگیری ارجاع داده شده بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و با آزمون های تشخیصی هوش ریون و آزمون خواندن و نارساخوانی نما انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروههای آزمایشی به مدت 14 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از نسخه رایانهای آزمون حافظۀ کاری ان- بک و آزمون عملکرد پیوسته استفاده شد. دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر روی میزان پاسخهای صحیح در توجه پیوسته و میزان پاسخهای صحیح و زمان واکنش در حافظه کاری اثربخشی بیشتری (05/0P < ) نسبت به روش تمرینهای عملی دارد. این نتایج بیان میکنند که توانبخشی شناختی به کمک رایانه با جذابیتهای بصری و صوتی و ایجاد فرصت های متناسب با سطح پیشرفت کودک، میتواند شرایط مناسبتری را برای بهبود نقایص کارکردهای عالی ذهن افراد مبتلا به اختلال یادگیری خواندن فراهم کند.
محمد نریمانی؛ مسعود طالبی جویباری؛ عباس ابولقاسمی
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1392، ، صفحه 41-64
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه سبک اسنادی و تابآوری در بین دانشآموزان آسیبدیده و دانشآموزان عادی بود. روش پژوهش حاضر علی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان آسیبدیده و عادی در دامنه سنی 15 تا 19 ساله شهر ساری و قائمشهر بود. 120 دانشآموز (60 دانشآموز آسیبدیده و 60 دانشآموز عادی) از مدارس ساری و قائم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه سبک اسنادی و تابآوری در بین دانشآموزان آسیبدیده و دانشآموزان عادی بود. روش پژوهش حاضر علی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان آسیبدیده و عادی در دامنه سنی 15 تا 19 ساله شهر ساری و قائمشهر بود. 120 دانشآموز (60 دانشآموز آسیبدیده و 60 دانشآموز عادی) از مدارس ساری و قائم شهر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک اسناد (ASQ) و مقیاس تابآوری کانرو و دیوید سون ((CD-RTS9 را تکمیل کنند. دادهها به وسیله آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و استنباطی شامل تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغییری تحلیل شدند. خلاصه نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دانشآموزان معلول (نابینا و حرکتی) در مؤلفه های اسناد درونی- بیرونی ناخوشایند، اسناد موقت- پایدار ناخوشایند، اسنادکلی- اختصاصی ناخوشایند، و تابآوری با دانشآموزان عادی تفاوت معنیدار داشتند، که نشان دهنده سبک اسناد بدبینانهتر این گروه میباشد. همبستگی مثبتی بین سبک اسناد با تابآوری وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که مؤلفههای سبک اسناد توان پیش بینی تابآوری را دارد (01/0>p). بر مبنای نتایج این پژوهش میتوان به متخصصان تعلیم و تربیت پیشنهاد کرد که اقدام به تدوین و اجرای برنامههای درمانی ترکیبی برای دانشآموزان معلول نابینا/حرکتی همراه با اختلالهای هیجانی کنند.
حسن رضایی جمالویی؛ عباس ابوالقاسمی؛ محمد نریمانی؛ عادل زاهد
دوره 2، شماره 8 ، بهمن 1391، ، صفحه 77-98
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسیها در دانشآموزان با نارساییهای یادگیری ویژه و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا در پایۀ دوم راهنمایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن علّّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایۀ دوم راهنمایی شهر اردبیل بود. آزمودنیهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسیها در دانشآموزان با نارساییهای یادگیری ویژه و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا در پایۀ دوم راهنمایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن علّّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایۀ دوم راهنمایی شهر اردبیل بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 160 دانشآموز (40 دانشآموز با نارساییهای یادگیری ویژه، 40 دانشآموز با پیشرفت تحصیلی پایین، 40 دانشآموز با پیشرفت تحصیلی متوسط و 40 دانشآموز با پیشرفت تحصیلی بالا) پایه تحصیلی دوم راهنمایی شهر اردبیل بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای از میان دانشآموزان انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از آزمونهای خواندن، نوشتن و ریاضیات، مقیاس پذیرش همسالان، آزمون گروه سنجی و آزمون هوشی ریون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین دانشآموزان با نارساییهای یادگیری ویژه و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا در پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسیها تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج بیان میکند که دانشآموزان با نارساییهای یادگیری ویژه و دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در پذیرش همسالان مشکلات بیشتری دارند. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای برای دانشآموزان استثنایی دارد؛ پیشنهاد میگردد با آموزش مهارتهای برقراری تعاملات اجتماعی به دانشآموزان دارای نارساییهای یادگیری ویژه به آنها کمک شود تا با افزایش محبوبیت خود در بین همکلاسیها بتوانند بر مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند.