الهه ولایتی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدحسن امیرتیموری
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، ، صفحه 111-128
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی پایۀ دوم ابتدایی در مفاهیم ریاضی و از نوع کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان دختر کمتوانذهنی در پایۀ دوم ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی پایۀ دوم ابتدایی در مفاهیم ریاضی و از نوع کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان دختر کمتوانذهنی در پایۀ دوم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 91 - 1390 در مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران تحصیل میکردند که به روش نمونهگیری تصادفی، یک مدرسۀ استثنایی واقع در منطقۀ 15 تهران برای انجام پژوهش انتخاب شد. پیشآزمون یادگیری و پیشآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، ابتدا معلم درس خود را در مفهوم مورد نظر(مفهوم جمع) به طور کامل به دانشآموزان ارائه داد و از بازی رایانهای به عنوان تمرینی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفهوم جمع، به روش مرسوم خود ادامه داد. سپس پسآزمون یادگیری و پسآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی توسط پژوهشگر انجام شد. پژوهشگر آزمون یادداری را دو هفته بعد از اجرای آزمون یادگیری بر روی دانشآموزان اجرا کرد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که بازی رایانهای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع، باعث افزایش یادگیری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی در درس ریاضی میشود، اما باعث افزایش یادداری در آنها نمیشود.