حسین ملک محمدی؛ ژانت هاشمی آذر پیله رود؛ شهلا پزشک؛ غلامرضا صرامی
دوره 4، شماره 13 ، فروردین 1393، ، صفحه 81-102
چکیده
هدف این پژوهش بررسی مفهوم خرد در میان عامه مردم بود. بدین منظور پژوهش حاضر در دو مرحله طراحی شد. در مرحله یک، یک پرسشنامه باز پاسخ به آزمودنیها ارائه شد تا خردمندترین شخصی را که میشناسند نامبرده و ویژگیهای آن را بگویند. اطلاعات بهدستآمده مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. در مرحله دو، پرسشنامه بهدستآمده از تحلیل محتوای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی مفهوم خرد در میان عامه مردم بود. بدین منظور پژوهش حاضر در دو مرحله طراحی شد. در مرحله یک، یک پرسشنامه باز پاسخ به آزمودنیها ارائه شد تا خردمندترین شخصی را که میشناسند نامبرده و ویژگیهای آن را بگویند. اطلاعات بهدستآمده مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. در مرحله دو، پرسشنامه بهدستآمده از تحلیل محتوای مرحله یک به 558 آزمودنی داده شد. تحلیل عاملی انجامشده چهار عامل را نشان داد: درستکرداری و اخلاقمداری، کمالگرایی، اندیشمندی و مردمدوستی. دانش کاملتر در مورد خرد بهطور بالقوه میتواند در درک موضوعاتی که روانشناسان جامعه به آن علاقهمندند، سودمند باشند.