اثربخشی برنامه آموزش حل مسئله خلاق بین‌فردی بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی کودکان کار

لیلا کاشانی وحید؛ الهام حکیمی راد؛ مریم اساسه؛ زهرا فارسیان

دوره 11، شماره 43 ، مهر 1400، ، صفحه 207-232

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.62339.2350

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش مهارت‌های حل مسئله خلاق بین‌فردی بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی کودکان کار بود. روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و در قالب طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 20 نفر از کودکان کار پسر 7 تا 10 ساله به ‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برنامه آموزش حل مسئله خلاق ...  بیشتر

بررسی اثربخشی برنامه سه تایی غنی سازی رنزولی برخلاقیت کودکان تیزهوش دبستانی

مژگان شوشتری؛ مختار ملک پور؛ احمد عابدی؛ امیر قمرانی

دوره 6، شماره 22 ، شهریور 1395، ، صفحه 81-95

https://doi.org/10.22054/jpe.2016.7113

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین اثر‌‌‌‌‌بخشی برنامه‌ی سه‌تایی غنی‌سازی رنزولی بر خلاقیت کودکان تیزهوش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش­ آموزان تیزهوش شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بودند. به این منظور 76 نفر از دانش‌آموزان تیزهوش با روش نمونه‌گیری تصادفی ...  بیشتر

اثر‏بخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده ازبستة‏آموزشی"آموزش هنر، حامی کودک نوآور"بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی

زهره درویشی؛ شهریار شهیدی؛ محمود حیدری؛ شهلا پاکدامن

دوره 5، شماره 17 ، فروردین 1394، ، صفحه 87-111

https://doi.org/10.22054/jpe.2015.1463

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناخت اثر‏بخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بستة‏ آموزشی محقق‏ساختة"آموزش هنر، حامی کودک نوآور" بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی انجام گرفت.80 دانش‏آموز(40دخترو40 پسر)از میان دانش‏آموزان پایة‏ چهارم ابتدایی ناحیة 3 شهر تهران به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو ...  بیشتر

پیش‏بینی ابعاد خلاقیت بر اساس جهت‏گیری‏های هدف در درس ریاضی در میان دانش‏آموزان دبیرستان‏های پرورش استعدادهای درخشان، نمونۀ دولتی و عادی در سال تحصیلی 90- 1389

دیبا سیف

دوره 2، شماره 7 ، مهر 1391، ، صفحه 71-96

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ جهت­گیری­های هدف در درس ریاضی با ابعاد خلاقیت در میان دانش­آموزان دبیرستان­های پرورش استعدادهای درخشان، نمونۀ دولتی و عادی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی است. آزمودنی­های پژوهش شامل 410 دانش­آموز سال اول دبیرستان (216 دختر و  194 پسر) بودند که به روش طبقه­ای- خوشه­ای از دبیرستان­های شهرستان ...  بیشتر

تبیین خلاقیت دانش آموزان تیزهوش بر مبنای هوش، سن و رضامندی زناشویی والدین آنان

مهدی قدرتی؛ غلامعلی افروز؛ پرویز شریفی درآمدی؛ حیدرعلی هومن

دوره 1، شماره 3 ، مهر 1390، ، صفحه 1-22

چکیده
  هدف پژوهش حاضر کسب اطلاعات در زمینۀ پیش‏بینی خلاقیت دانش‏آموزان تیزهوش بر مبنای سن، هوش و رضامندی زناشویی والدین آنان، بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش همبستگی است. به منظور اجرای این پژوهش سیصد و سی دانش‏آموز (164 پسر و 166 دختر) از مدارس شهر تهران با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای از میان دانش‏آموزان با بهرۀ هوشی بالاتر از 120 انتخاب ...  بیشتر