سید سینا شمس اسلامی؛ سید ولی الله موسوی؛ سجاد رضائی
چکیده
کمتوانی ذهنی شاخهای از اختلالات عصبی- تحولی است که نقایص شناختی و ارتباطی موجود در این افراد موجب شبکه اجتماعی محدودتر در مقایسه با جمعیت عمومی میشود، از سوی دیگر تغییرات رشدی که در طول سالهای نوجوانی اتفاق میافتد آسیبپذیری در برابر تنهایی را در نوجوانان کمتوان ذهنی افزایش میدهد. هدف پژوهش حاضر تبیین تجارب زیستةتنهایی ...
بیشتر
کمتوانی ذهنی شاخهای از اختلالات عصبی- تحولی است که نقایص شناختی و ارتباطی موجود در این افراد موجب شبکه اجتماعی محدودتر در مقایسه با جمعیت عمومی میشود، از سوی دیگر تغییرات رشدی که در طول سالهای نوجوانی اتفاق میافتد آسیبپذیری در برابر تنهایی را در نوجوانان کمتوان ذهنی افزایش میدهد. هدف پژوهش حاضر تبیین تجارب زیستةتنهایی در نوجوانان کمتوان ذهنی بر اساس رویکرد پدیدارشناسی وجودی بود. طرح این پژوهش از نوع کیفی و به روش هرمنوتیک بوده و دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 23 نفر از نوجوانان کمتوان ذهنی خفیف (هوشبر 50 تا 70) و مرزی (هوشبهر 70 تا 85) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان بندرانزلی به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها همزمان با جمعآوری دادهها، بهصورت دستی و با استفاده از روش دیکلمن انجام شد. در تحلیل دادهها چهار مضمون اصلی «تنهایی بهعنوان تجربةجدایی»، «پیامدهای تنهایی»، «چیستی تنهایی» و «تنهایی بهعنوان تجربةاساسی زندگی» استخراج شد که هر یک از این مضامین اصلی، از طریق تحلیل چندین زیر مضمون پدیدار گشت. نتایج پژوهش حاضر همسو با مبنای نظری و پژوهشهای پدیدارشناسی وجودی، دلالت بر درک تنهایی بهعنوان یک سازةوجودی در نوجوانان کمتوان ذهنی دارد. این یافتهها در کنار سایر شواهد پژوهشی مربوط به موضوع تنهایی وجودی، بینشی عمیق برای متخصصان آموزشی و درمانی فراهم میکند که در طرحریزی برنامههای آموزشی، خدماتی و درمانی برای نوجوانان کمتوان ذهنی، درک این افراد نسبت تنهایی وجودی را لحاظ نمایند.