تجربه زیسته چالش‌های نوجوانان کم‌توانی ذهنی

محسن نیازی؛ سیدحسین سیادتیان

دوره 13، شماره 50 ، تیر 1402، ، صفحه 69-100

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.74081.2586

چکیده
  دوره نوجوانی به‌عنوان یکی از دوره‍های پرچالش در زندگی انسان شناخته می‍شود که بحران‍های فراوانی در زمینه هیجانی اجتماعی و حتی آموزشی به همراه دارد. این دوره برای نوجوانانی که مبتلا به کم‍توانی ذهنی هستند می‍تواند با چالش‍ها و رنج‍های بیشتری روبه‌رو باشد؛ ازاین‌رو هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین تجربه زیسته چالش‍های ...  بیشتر

بررسی اثربخشی درمان‌های خانواده محور بر پیامدهای رفتاری کودکان و نوجوانان ایرانی: یک مطالعه مرور سیستماتیک و فراتحلیل

سوگند قاسم زاده؛ غلامعلی افروز؛ سیمین حسینیان؛ محمد غلامی فشارکی

دوره 12، شماره 46 ، تیر 1401، ، صفحه 233-256

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.63067.2367

چکیده
  خانواده به‌عنوان هسته اصلی مراقبت از کودک و نوجوان شناخته می‌شود و در درمان مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان نقش مهمی دارد. مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی درمان‌های خانواده محور بر پیامدهای رفتاری کودکان و نوجوانان ایرانی انجام پذیرفته است. این مطالعه مرور سیستماتیک و فراتحلیل بر روی کلیه مقالات فارسی و یا انگلیسی چاپ‌شده (طی ...  بیشتر

بررسی اثربخشی برنامه‌ی بخشایشگری بر مهارت کنترل خشم نوجوانان بزهکار شهر تهران

سکینه پورطالب؛ باقر غباری بناب؛ سوگند قاسم زاده؛ حامد بابکری

دوره 11، شماره 41 ، فروردین 1400، ، صفحه 169-193

https://doi.org/10.22054/jpe.2021.55869.2228

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی برنامه‌ی بخشایشگری در کاهش مشکلات خشم و ارتقای مدیریت خشم نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران انجام شد. این پژوهش یک مطالعه‌ی نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 30 نوجوان با مشکلات رفتاری مقیم کانون اصلاح و تربیت به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ...  بیشتر

تأثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا

اکرم هدی پور؛ پرویز شریفی درآمدی؛ فرنگیس کاظمی

دوره 5، شماره 19 ، مهر 1394، ، صفحه 78-90

https://doi.org/10.22054/jpe.2015.1640

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا بود روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، 30 دختر نوجوان نابینای افسرده که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدرسه نابینایان نرجس شهر تهران، در سال تحصیلی 91- 1390 مشغول به تحصیل ...  بیشتر