مهدی عبداله زاده رافی؛ فاطمه رضایی؛ سعید آریاپوران
چکیده
بهخاطر وجود برخی از ویژگیهای دانشآموزان کمتوان ذهنی و صدق نکردن برخی از معیارهای تشخیصی در مورد نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در این افراد، ممکن است تشخیص اختلال نقص توجه/بیشفعالی در افراد کمتوان ذهنی مدنظر قرار نگیرد یا شیوع آن خیلی کمتر از میزان واقعی برآورد شود. هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع نشانههای اختلال نقص ...
بیشتر
بهخاطر وجود برخی از ویژگیهای دانشآموزان کمتوان ذهنی و صدق نکردن برخی از معیارهای تشخیصی در مورد نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در این افراد، ممکن است تشخیص اختلال نقص توجه/بیشفعالی در افراد کمتوان ذهنی مدنظر قرار نگیرد یا شیوع آن خیلی کمتر از میزان واقعی برآورد شود. هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در دانشآموزان کمتوان ذهنی و ارتباط آن با خستگی از دلسوزی مادر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بود. نمونه پژوهش را 105 دانشآموز کمتوان ذهنی تشکیل داده بود. برای گردآوری دادهها از سیاهه رفتاری کودک (آخنباخ و رسکورلا، 2001) و پرسشنامه خستگی از دلسوزی (عبدالهزاده رافی و همکاران، 1401) استفاده شد. نتایج نشان داد که 1/58 درصد دانشآموزان کمتوان ذهنی نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی را در حد بالینی نشان میدهند. همچنین، خستگی از مراقبت، رابطۀ مثبتی با افزایش شدت نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در دانشآموزان کمتوان ذهنی داشت (05/0>p ). شیوع بالای نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در دانشآموزان کمتوان ذهنی ضرورت رسیدگی به این مشکل را به ما یادآوری میکند. همچنین، لازم است برای کاهش نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در دانشآموزان کمتوان ذهنی، خستگی از دلسوزی مادران آنها مدنظر قرار بگیرد.
عیسی جعفری؛ علی اسماعیلی؛ اکبر عطادخت
چکیده
بررسی عوامل مرتبط با منابع مقابلهای مادران کودکان استثنایی به علت در معرض تنیدگی بودن این افراد واجد اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی با شیوههای مقابله با تنیدگی در مادران کودکان استثنایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن همه مادران کودکان استثنایی شهرستان آستارا بود. دادههای پژوهش ...
بیشتر
بررسی عوامل مرتبط با منابع مقابلهای مادران کودکان استثنایی به علت در معرض تنیدگی بودن این افراد واجد اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی با شیوههای مقابله با تنیدگی در مادران کودکان استثنایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن همه مادران کودکان استثنایی شهرستان آستارا بود. دادههای پژوهش از 67 نفر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، جمعآوری گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای عمل به باورهای دینی، شیوههای مقابله با استرس و حمایت اجتماعی استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دینداری و راهبردهای مقابله با تنیدگی رابطه وجود دارد و رابطه بین حمایت اجتماعی با شیوههای مقابلهای نیز معنادار بود. همچنین هر دو متغیر قادر به پیشبینی شیوههای مقابلهای در مادران کودکان استثنایی بودند. شیوههای مقابله با تنیدگی مادران کودکان استثنایی توسط متغیرهای دینداری و حمایت اجتماعی بهخوبی قابل پیشبینی است. بنابراین، پیشنهاد میشود جهت کاهش تنیدگی و نیز ارتقاء شیوههای مقابلهای در این افراد، نقش دینداری و حمایت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1392، ، صفحه 147-163
چکیده
نگرشهای مثبت یا منفی والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژهشان، نه تنها منجر به ایجاد حالات هیجانی مطابق با آن نگرش در کودک، والدین و در دیگر اعضای خانواده میشود، بلکه به صورتِ مستقیم و به صورتِ واسطهای، پیگیری و دریافت خدمات آموزشی، مشاورهای و توانبخشی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو ارزیابی نگرش والدین نسبت ...
بیشتر
نگرشهای مثبت یا منفی والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژهشان، نه تنها منجر به ایجاد حالات هیجانی مطابق با آن نگرش در کودک، والدین و در دیگر اعضای خانواده میشود، بلکه به صورتِ مستقیم و به صورتِ واسطهای، پیگیری و دریافت خدمات آموزشی، مشاورهای و توانبخشی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو ارزیابی نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژهشان و ارایه برنامه بهبود نگرش حائز اهمیت است. بنابراین هدف از این مطالعه اعتباریابی و تجدید نظر در مقیاس نگرش والدین کودکان با نیازهای ویژه به فرزندشان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه پژوهش دربرگیرنده تمامی والدینی بود که کودکان با نیازهای ویژهشان در مدارس ابتدایی دانشآموزان با نیازهای ویژه و مراکز توانبخشی در سال تحصیلی 91-1390 ثبت نام شده بودند. نمونهای 400 نفری به شیوهی تصادفی خوشهای از این مدارس انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از آمارههای میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی و در سطح استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون، و تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان دادند که مقیاس نگرش والدین به فرزند با نیازهای ویژهشان، مقیاسی روا و پایا میباشد. از این رو استفاده از این مقیاس میتواند در بررسی و سنجش نگرش والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژهشان به درمانگران و پژوهشگران حوزه آموزش و توانبخشی کمک کند.
مریم علیخانی؛ علیرضا منظری توکلی؛ حمدالله منظری
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1392، ، صفحه 145-163
چکیده
این پژوهش با هدف کلی مطالعۀعوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیهی مادراندارای کودک با آسیبهای بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آنها در مدارس ویژهیآموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغالداشتند. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف کلی مطالعۀعوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیهی مادراندارای کودک با آسیبهای بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آنها در مدارس ویژهیآموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغالداشتند. از طریق روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از مادران دانشآموزان با نیازهایویژه در سه گروه (نابینا، ناشنوا و کمتوانذهنی) انتخاب شدند. پس از پاسخ به پرسشنامههابه صورت انفرادی، پرسشنامه اضطراب بک و محقق ساخته دادهها با بهرهگیری از ضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد کهبین عواملی چون میزان اطلاعات مادران از نحوۀ تربیت و برخورد با کودک با نیازهایویژه، محدودیتهای اجتماعی مادران، ریشۀ معلولیت کودک با نیازهای ویژه، تأثیر آسیبدیدگیفرزند بر روابط خانوادگی، احساس مسئولیت مادران، میزان حضور پدر با میزان اضطرابمادران دارای کودک با نیازهای ویژه رابطه معنیداری وجود دارد. در مجموع یافتههایاین پژوهش حاکی از آن است که عواملی مربوط به کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد کهاضطراب مادران این کودکان را افزایش میدهد. با شناخت این عوامل میتوان بابالابردن سطح اطلاعات مادران از آسیبهای مختلف، چگونگی برخورد با این کودکان وروابط عاطفی مناسب در خانواده همراه با حضور پدر، به اینگونه مادران کمک کرد