الهام محمدی بلبان آباد؛ مهدی قدرتی میرکوهی؛ امین فرجی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای روانشناسی مثبت نگری بر خودکارآمدی، تابآوری و امید به زندگی مادران کودکان با ناتوانی هوشی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونهای به حجم 20 نفر از مادران دارای کودک کمتوان ذهنی به روش هدفمند انتخاب شد و این افراد در دو گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای روانشناسی مثبت نگری بر خودکارآمدی، تابآوری و امید به زندگی مادران کودکان با ناتوانی هوشی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونهای به حجم 20 نفر از مادران دارای کودک کمتوان ذهنی به روش هدفمند انتخاب شد و این افراد در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 10 نفر) گمارده شدند. اطلاعات موردنیاز از طریق سه پرسشنامهی خودکارآمدی عمومی شرر، امید اشنایدر و همکاران و تابآوری کانر و دیوید سون، جمعآوری شد. افراد قبل از انجام مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس آموزش روانشناسی مثبت برای گروه آزمایش در 6 جلسه اجرا شد و ارزیابی مجدد در مرحلهی پسآزمون و پیگیری انجام گرفت. دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر بررسی شدند. نتایج نشان داد که مداخله روانشناسی مثبت باعث ارتقای خودکارآمدی، تابآوری و امید به زندگی در مادران کودکان با ناتوانی هوشی شد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود از این مداخله برای ارتقای خودکارآمدی، تابآوری و امید به زندگی مادران کودکان با ناتوانی هوشی استفاده شود.
زهرا توفیقی؛ اصغر آقایی؛ محسن گل پرور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری با تنظیم هیجان بر داغ اجتماعی ادراک شده و تحمل روانی مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمام مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی شهر شیراز در سال 1396 بود. در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری با تنظیم هیجان بر داغ اجتماعی ادراک شده و تحمل روانی مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمام مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی شهر شیراز در سال 1396 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس و گمارش تصادفی استفاده شد. پس از انتخاب حجم نمونه و گمارش آنها در گروههای آزمایش و گواه، گروههای آزمایش مداخلات آموزشی را طی سه ماه به صورت هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه داغ اجتماعی و تحمل روانی بود. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش تابآوری و تنظیم هیجان بر داغ اجتماعی ادراک شده و تحمل روانی مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی موثر بوده است (P
سمیه امینی؛ مهدیه سادات خشوعی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه تابآوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال 94- 1393 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه آماری تعداد 120 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه تابآوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال 94- 1393 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه آماری تعداد 120 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه تابآوری، شادکامی و فرم والدین فهرست رفتاری کودک استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد بین تابآوری والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، بیشفعالی و رفتار مقابلهای دانشآموزان رابطه منفی معناداری وجود داشت. همچنین شادکامی والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، بیشفعالی، رفتار مقابلهای و مشکلات سلوک دانشآموزان رابطه منفی معنادار داشت. تابآوری والدین پیشبینی کننده مشکلات بیشفعالی دانشآموزان و شادکامی والدین پیشبینی کننده مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، رفتار مقابلهای و سلوک دانشآموزان بود. همچنین بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر ابعاد مشکلات رفتاری تفاوتی وجود نداشت. بنابراین، نتایج نشاندهنده اهمیت تأثیر ویژگیهای والدین بر مشکلات رفتاری دانشآموزان دختر و پسر بود.
زهره حسین زاده؛ علیرضا کاکاوند؛ عبدالجواد احمدی
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای ذهنآگاهی مادر و تابآوری خانواده در رابطهی بین مشکلات رفتاری کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم و بهزیستی روانشناختی مادر بود. جامعه آماری شامل مادرانِ کودکان دارای اختلالهای طیف اوتیسم در دامنهی سنی 3 تا 16 سال شهرهای تهران، کرج و قزوین بودند که از بین آنها 170 نفر با روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای ذهنآگاهی مادر و تابآوری خانواده در رابطهی بین مشکلات رفتاری کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم و بهزیستی روانشناختی مادر بود. جامعه آماری شامل مادرانِ کودکان دارای اختلالهای طیف اوتیسم در دامنهی سنی 3 تا 16 سال شهرهای تهران، کرج و قزوین بودند که از بین آنها 170 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامههای بررسی مشکلات و نقاط قوت کودک، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی و پرسشنامهی تابآوری خانواده برای سنجش استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که دو متغیر ذهنآگاهی و تابآوری خانواده در رابطهی بین متغیرهای پیشبین (مشکلات رفتاری کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم) و ملاک (بهزیستی روانشناختی مادر) نقش واسطهای ایفا میکنند. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود متخصصان این حوزه در اقدام برای مداخلههای درمانی، توجه خود را علاوه بر راهکارهای متمرکز بر کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم، بر شرایط سلامت روانی والدین، محیط خانواده، منابع موجود در جامعه و سایر عوامل مربوط به بافت زندگی کودک نیز معطوف کنند.
شهروز نعمتی؛ فرناز مهدی پور مارالانی؛ باقر غباری بناب
چکیده
پژوهش حاضر دلبستگی به خدا و تاب آوری را در مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی مورد بررسی قرار داد. طرح پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و (همبستگی) بود. در این راستا، از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای دادهها از مدارس استثنایی و عادی استان اردبیل شهرستان مشگین شهر جمع آوری شدند. از مقیاس دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک و تاب آوری کانر و دیویدسون ...
بیشتر
پژوهش حاضر دلبستگی به خدا و تاب آوری را در مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی مورد بررسی قرار داد. طرح پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و (همبستگی) بود. در این راستا، از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای دادهها از مدارس استثنایی و عادی استان اردبیل شهرستان مشگین شهر جمع آوری شدند. از مقیاس دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک و تاب آوری کانر و دیویدسون استفاده شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های ناقص ، دادههای 92 نفر از مادران دارای کودک کم توان ذهنی و 94 نفر مادران دارای کودک عادی برای تحلیل انتخاب شدند. تحلیل دادهها از طریق شاخص هوتلینگ برای نشان دادن تفاوت بین گروهها، نشان داد که در همه ابعاد (دلبستگی اجتنابی ، دلبستگی ایمن، دلبستگی اضطرابی به خدا و تاب آوری) بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد؛ در رگرسیون چند گانه به روش گام به گام، از بین دلبستگی ها، دلبستگی ایمن به خدا تاب آور بودن را در بین مادران دارای کودکان عادی و دلبستگی اجتنابی به خدا، کاهش تاب آوری را در مادران کودکان کم توان ذهنی در مقایسه بین این دو گروه به خوبی پیشبینی کرده است. نتایج بدست آمده نشان داد که نوع دلبستگی به خدا میتواند به نوعی بر تاب آوری افراد در مواجهه با چالشهای زندگی تاثیرگذار باشد.
شهروز نعمتی؛ فرناز مهدی پور مارالانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مدلیابی ساختاری سبک های دلبستگی به خدا ،تاب آوری و سلامت روانی در والدین دارای کودکان نارسایی-های رشدی و هوشی بود، طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران دارای کودکان نارساییهای رشدی و هوشی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 در دوره ابتدایی بود. تعداد 200 نفر از این گروه از طریق روش نمونهگیری هدفمند ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مدلیابی ساختاری سبک های دلبستگی به خدا ،تاب آوری و سلامت روانی در والدین دارای کودکان نارسایی-های رشدی و هوشی بود، طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران دارای کودکان نارساییهای رشدی و هوشی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 در دوره ابتدایی بود. تعداد 200 نفر از این گروه از طریق روش نمونهگیری هدفمند دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاسهای تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک (2002) و سلامت روانی دراگوتیس و همکاران (1976) برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که در بین دلبستگی به خدا، دلبستگی ایمن منجر به افزایش سلامت روانی، دلبستگی اضطرابی باعث کاهش سلامت روانی و دلبستگی اجتنابی منجر به کاهش سلامت روانی و تاب آوری میشود. افزون بر این، تاب آوری عامل افزایش سلامت روانی شد، ولی تابآوری در رابطه دلبستگی به خدا و سلامت روانی، نقش واسطهای ایفا نکرد. باتوجه به اهمیت سازههای معنوی تحولی در ارتقای سلامت روانی و کاربرد آن هم در حوزههای پژوهشی و مداخلههای روانشناختی، برای والدین کودکان نارساییهای رشدی و هوشی و دیگر گروهها پیشنهاد میشود.
محمد نریمانی؛ مسعود طالبی جویباری؛ عباس ابولقاسمی
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1392، ، صفحه 41-64
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه سبک اسنادی و تابآوری در بین دانشآموزان آسیبدیده و دانشآموزان عادی بود. روش پژوهش حاضر علی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان آسیبدیده و عادی در دامنه سنی 15 تا 19 ساله شهر ساری و قائمشهر بود. 120 دانشآموز (60 دانشآموز آسیبدیده و 60 دانشآموز عادی) از مدارس ساری و قائم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه سبک اسنادی و تابآوری در بین دانشآموزان آسیبدیده و دانشآموزان عادی بود. روش پژوهش حاضر علی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان آسیبدیده و عادی در دامنه سنی 15 تا 19 ساله شهر ساری و قائمشهر بود. 120 دانشآموز (60 دانشآموز آسیبدیده و 60 دانشآموز عادی) از مدارس ساری و قائم شهر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک اسناد (ASQ) و مقیاس تابآوری کانرو و دیوید سون ((CD-RTS9 را تکمیل کنند. دادهها به وسیله آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و استنباطی شامل تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغییری تحلیل شدند. خلاصه نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دانشآموزان معلول (نابینا و حرکتی) در مؤلفه های اسناد درونی- بیرونی ناخوشایند، اسناد موقت- پایدار ناخوشایند، اسنادکلی- اختصاصی ناخوشایند، و تابآوری با دانشآموزان عادی تفاوت معنیدار داشتند، که نشان دهنده سبک اسناد بدبینانهتر این گروه میباشد. همبستگی مثبتی بین سبک اسناد با تابآوری وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که مؤلفههای سبک اسناد توان پیش بینی تابآوری را دارد (01/0>p). بر مبنای نتایج این پژوهش میتوان به متخصصان تعلیم و تربیت پیشنهاد کرد که اقدام به تدوین و اجرای برنامههای درمانی ترکیبی برای دانشآموزان معلول نابینا/حرکتی همراه با اختلالهای هیجانی کنند.
منصور سودانی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ ضرغام ضرغامیان
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1392، ، صفحه 75-92
چکیده
هدف این پژوهش بررسیاثر بخشی آموزش کسب معنا بر تابآوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهایویژه شهر برازجان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود که با طرحپیشآزمون – پسآزمونو پیگیری با گروه کنترل انجام شد. نمونه اولیه این پژوهش شامل 222 نفر بودند که پساز اعلام آمادگی جهت شرکت در پژوهش، پرسشنامه کیفیتزندگی سازمان ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسیاثر بخشی آموزش کسب معنا بر تابآوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهایویژه شهر برازجان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود که با طرحپیشآزمون – پسآزمونو پیگیری با گروه کنترل انجام شد. نمونه اولیه این پژوهش شامل 222 نفر بودند که پساز اعلام آمادگی جهت شرکت در پژوهش، پرسشنامه کیفیتزندگی سازمان بهداشت جهانیومقیاس تابآوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. سپس 40 نفر از کسانی که نمره آنهادر هر دو پرسشنامه یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بود، به روش تصادفی انتخابو به دو گروه آزمایش و کنترل(در هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزشکسب معنا طی 10 جلسه، 90 دقیقهای به صورت 1 جلسه در هر هفته بر روی گروه آزمایشاجرا شد. در پایان همزمان از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد و پس از گذشت یک ماهآزمون پیگیری انجام شد. دادههای حاصل از پژوهش، به روش کوواریانس یک متغیری و چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش کسبمعنا موجب افزایش میزان تابآوری و بهبود کیفیت زندگی گروه آزمایش در مقایسه باگروه کنترل شده است )05/0≥p). پیگیری با فاصله یک ماه، سودمندی آموزشکسب معنا را بر تابآوری و کیفیت زندگی نشان داد. با توجه به یافته های این پژوهشپیشنهاد میشود مدارس دانشآموزان یا نیازهای ویژه کشور در قالب کلاسهای آموزشخانواده از آموزش معنا جهت حل مشکلات اولیاء دانشآموزان و ارتقاء سطح تابآوری وکیفیت زندگی آنان استفاده نمایند.