کریم عبدالمحمدی؛ فرهاد غدیری
چکیده
افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از بین رفتن علایق قبلی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای کارکردهای اجرایی و ضربآهنگ شناختی کند در افراد با اختلال افسردگی و عادی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش افراد دارای اختلال افسردگی مراجعهکننده به مراکز بهداشت شهر تبریز ...
بیشتر
افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از بین رفتن علایق قبلی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای کارکردهای اجرایی و ضربآهنگ شناختی کند در افراد با اختلال افسردگی و عادی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش افراد دارای اختلال افسردگی مراجعهکننده به مراکز بهداشت شهر تبریز که از میان آنها 100 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجرایی (استریت و همکاران،2019)، پرسشنامه ضربآهنگ شناختی کند بزرگسالان (بکر و همکاران، 2017) و پرسشنامه غربالگری افسردگی (PHQ-9) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که افراد با افسردگی در تمامی مؤلفههای کارکردهای اجرایی (برنامهریزی، مدیریت زمان، تنظیم هیجان، سازماندهی و تنظیم رفتار) عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه سالم از خود نشان دادهاند (001/0) و همچنین ضربآهنگ شناختی کند در افراد افسرده بهصورت معنیداری بالاتر از افراد عادی بود (001/0)؛ بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد افراد با اختلال افسردگی در کارکردهای اجرایی نواقص جدی از خود نشان میدهند و همچنین در مؤلفه ضربآهنگ شناختی کند نیز نسبت به گروه سالم مشکلات بیشتری را تجربه میکنند.
شیوا اخوان؛ احمد عابدی؛ شیدا جبل عاملی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند انجام گرفت. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند شهر اصفهان در فصل بهار سال 1400 بود. در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند انجام گرفت. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند شهر اصفهان در فصل بهار سال 1400 بود. در این پژوهش تعداد 35 کودک دبستانی با اختلال ضربآهنگ شناختی کند با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (17 کودک در گروه آزمایش و 18 کودک در گروه گواه). گروه آزمایش مداخله بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک را طی یک ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ضربآهنگ شناختی کند (مکبرنت و همکاران، 2014) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (شیلد و کیکتی، 1998) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک با بهرهگیری از انعکاس همدلانه و صمیمی احساسات کودک، تشویق و تقویت والدین و طبیعی جلوه دادن مشکلات ارتباطی با فرزندان میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند مورد استفاده گیرد.