@article { author = {Behpajooh, Ahmad and Karaminejad, Reza and Ghobari Bonab, Baqer and Shokoohi Yekta, Mohsen}, title = {The Emotional Intelligence Training and its Effectiveness on Students with Visual Impairment}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {1-20}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Nowadays, emotions have an important effect on our behaviors. Therefore, in many studies conducted on emotional intelligence (EI), the researchers have tried to find out the relationship of EI and different variables. However a few studies have been conducted to examine whether emotional intelligence training can improve EI. The purpose of the present study is to investigate EI training and to evaluate its effectiveness on the EI of students with visual impairment. We used a pre-post test experimental design through a convenient sample of 19 middle school students with visual impairments who are divided into two experimental (9 students) and control groups (10 students). In this study, EI is measured by the Bar-On Emotional Quotient-Inventory Youth Version (Bar-On & Parker, 2000). Also, T-test and analysis of covariance (ANCOVA) are used to analyze the gathered data. The results show significant differences between the two groups in EI after 15 sessions of emotional intelligence training. It is also revealed that it is possible to develop EI training programs for enhancing EI in students with visual impairment.}, keywords = {emotional intelligence,students with visual impairment}, title_fa = {آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر دانش‌آموزان با آسیب بینایی}, abstract_fa = {امروزه، هیجان‌ها تأثیر مهمی بر رفتارهای ما دارد. از این رو، در بسیاری از پژوهش‌های انجام شده در حوزۀ هوش هیجانی، پژوهشگران تلاش کرده‌اند رابطۀ هوش هیجانی با متغیرهای گوناگون را مورد بررسی قرار دهند، اما مطالعات اندکی با هدف بررسی اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر افزایش هوش هیجانی انجام شده است. این مطالعه با هدف آموزش هوش هیجانی و بررسی اثربخشی آن بر افزایش هوش هیجانی بر دانش‌آموزان با آسیب بینایی انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و با استفاده از نمونۀ در دسترس شامل 19 نفر دانش‌آموز دوره راهنمایی با آسیب بینایی (9 نفر گروه آزمایشی و 10 نفر گروه گواه) بود. در این پژوهش برای سنجش هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و پار کر (2000) و برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی نمرات افزوده شده و تحلیل کو واریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که پس از 15 جلسه آموزش، مؤلفه‌های هوش هیجانی بین گروه آزمایشی و گروه گواه، پس از تعدیل اثر متغیر همپراش (پیش‌آزمون)، در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود داشت. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که با طراحی برنامه‌های آموزش هوش هیجانی مناسب می‌توان به افزایش آن در دانش‌آموزان با آسیب بینایی کمک کرد.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,دانش‌آموزان,آسیب بینایی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_810.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_810_1daeb5f41ac2413827a32f1dd9d41771.pdf} } @article { author = {Hosseinkhanzadeh, Abbas Ali and Mohammdiarya, Ali Reza}, title = {Identification and Prioritization of Necessary Social Skills for Students with Mental Retardation in Work Place}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {21-44}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Thisresearch aims at identifying the necessary social skills for students withmental retardation in work place.The present study is a descriptive-survey design. In this regard, 142teachers are selected as sample using convenient sampling method. In the nextstage, perspectives of teachers are surveyed using a researcher-developedquestionnaire. After preliminary study and determination of the psychometricproperties of the questionnaire, it is administered on the target samples. The data analysis identified the 25necessary social skills for students with mental retardation in work place. As a conclusion, social skillsinclude various levels prioritized by teachers for the success of persons withmental retardation in work place. Therefore, socialskills identified in this study can be used in vocational planning for mentallyretarded students}, keywords = {social skills,mental retardation,work place}, title_fa = {شناسایی و اولویت‌یابی مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی در محیط کار}, abstract_fa = {رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارت‌های سازشی پایه‌های سازش‌یافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل  می‌دهند.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی در محیط کار صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی دوره راهنمایی استان تهران در سال تحصیلی 88-1387 بود که 142 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی درصد و فراوانی، میانگین و روش تحلیل عاملی انجام شد. نتایج تحلیل داده‌ها مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی را در محیط کار در 25 مهارت مشخص ساخت. با توجه به این کهمهارت‌های اجتماعی از سطوح مختلفی برخوردار هستند که از سوی معلمان برای موفقیت دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در محیط کار اولویت بندی شدند، بنابراین پیشنهاد می شود از مهارت‌های اجتماعی شناسایی شده در پژوهش حاضر در برنامه‌ریزی شغلی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی استفاده گردد.}, keywords_fa = {مهارت‌های اجتماعی,کم‌توان‌ذهنی,محیط کار}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_811.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_811_8af18f5bffff188accc3183e19afae11.pdf} } @article { author = {Narimani, Mohammad and Talebi Jooybari, Masoud and Abolqassemi, Abbas}, title = {A Comparison of Attributional and Resilience Style between Normal Students and Ones with Visual or Motor Disability Aged 15 to 19 Year-Old in Cities of Sari and Qaemshahr}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {41-64}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Thepresent paper aims atcomparing the attributionalstyle and resilience in students with visual or motor disabilities and normalstudents. In this applied and field research, the statistical populationincludes all normal and disabled students aged between 15 and 19 years old inSari and Qaemshahr Cities. 120 students (60students with visual and motor disability and 60 normal students) from the school of Sari and Qaemshahr cities participated in thestudy. All participants were asked to complete the attributional style questionnaire (ASQ) and (CD-RTS9) resilience questionnaire. Analysis of the data involved both descriptiveand inferential statistics including means, standard deviation, multivariateanalysis of variance, correlation coefficient and multivariate regression. The result of analysis of variance show that there isa significant difference between students with (visual and motor) disabilitiesand normal students in components of unpleasantinternal-external attribution, unpleasant temporary-stable attribution,geneal-specific attribution and resilience. This indicatesa more pessimistic attributionalstyle in the first group. There is a positive correlation betweenattributional style and resiliency. The regressionanalysis shows that the components of attributional style can predict theresiliency (p<0.01). The results of this study suggest that educationprofessionals should embark on planning and implementing combined therapeuticprograms for students with visual and motor disabilities who suffer fromemotional disorders}, keywords = {Attributional Style,Resilience,students with visual and motor disabilities}, title_fa = {مقایسۀ سبک اسناد و تاب‌آوری در بین دانش‌آموزان آسیب‌دیده و عادی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه سبک اسنادی و تاب‌آوری در بین دانش‌آموزان آسیب‌دیده و دانش‌آموزان عادی بود. روش پژوهش حاضر علی ـ مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان آسیب‌دیده و عادی در دامنه سنی 15 تا 19 ساله شهر ساری و قائم‌شهر بود. 120 دانش‌آموز (60 دانش‌آموز آسیب‌دیده و 60 دانش‌آموز عادی) از مدارس ساری و قائم شهر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک اسناد (ASQ) و مقیاس تاب‌آوری کانرو و دیوید سون ((CD-RTS9 را تکمیل کنند. داده‌ها به وسیله آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و استنباطی شامل تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغییری تحلیل شدند. خلاصه نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دانش‌آموزان معلول (نابینا و حرکتی) در مؤلفه های اسناد درونی- بیرونی ناخوشایند، اسناد موقت- پایدار ناخوشایند، اسنادکلی- اختصاصی ناخوشایند، و تاب‌آوری با دانش‌آموزان عادی تفاوت معنی‌دار داشتند، که نشان دهنده سبک اسناد بدبینانه‌تر این گروه می‌باشد. همبستگی مثبتی بین سبک اسناد با تاب‌آوری وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان می‌دهد که مؤلفه‌های سبک اسناد توان پیش بینی تاب‌آوری را دارد (01/0>p). بر مبنای نتایج این پژوهش می‌توان به متخصصان تعلیم و تربیت پیشنهاد کرد که اقدام به تدوین و اجرای برنامه‌های درمانی ترکیبی برای دانش‌آموزان معلول نابینا/حرکتی همراه با اختلال‌های هیجانی کنند.}, keywords_fa = {سبک اسنادی,تاب‌آوری,دانش‌آموزان معلول نابینا حرکتی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_812.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_812_7e36b255ef503c3c4cc932714fb7206e.pdf} } @article { author = {Nahidpoor, Farzaneh and Ali Hameedy, Mansoor and zamanlo, khadijeh and ghalkhani, Majid}, title = {Increasing adjustment of blind students via group counseling with rational-emotive-behavior approach}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {61-74}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {One of the most serious problems of blind peoplein their lives is the difficulty in adjusting to their disability. When theblind person doesn’t succeed in adjusting to his/her condition and toenvironment in general, insecurity and frustration will set in and that wouldcause to misbehaviors. Thus, the aim of current research was investigating the impact of group counselingwith rational-emotive-behavior approach on increasing adjustment of blindstudents. The research method wasQuasi-experimental method with pre-test and post-test design with one group. 7blind students were selected via availablesampling procedure that diagnosed maladjustment with utilizing blind adjustment questionnaireand participated at 10 sessions of group counseling with rational-emotive-behaviorapproach.  after ending group counselingsessions, participants answered to adjustment questionnaire again. Analyzingdata with paired samples t test indicated that group counseling withrational-emotive-behavior approach was effective at increasing general,emotional, social, and educational adjustment of blind students. With regard toresearch findings could say that , rational-emotive-behavior approach isaffective method for increasing adjustment of blind students}, keywords = {blind students,general adjustment,emotional adjustment,social adjustment,educational adjustment,rational-emotive-behavior approach}, title_fa = {افزایش سازگاری دانش‌آموزان نابینا از راه مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری}, abstract_fa = {یکی از مهمترین مشکلات افراد نابیناعدم سازگاری آن‌ها با ناتوانی‌شان است. اگر فرد نابینا نتواند با شرایط خود و محیطش سازگار شود، احساس عدم امنیت و ناکامی خواهد کرد که همین امر می‌تواند باعث بروز رفتارهای ناسازگارانه در او شود. از این‌رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی- عاطفی- رفتاری بر افزایش سازگاری دانش آموزان نابینا بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با یک گروه بود. به همین‌منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 7 نفر از دانش‌آموز نابینا که با استفاده از پرسشنامه سازگاری نابینایان، ناسازگار تشخیص داده شده بودند، انتخاب گردیدند و در 10 جلسه مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی- عاطفی- رفتاری شرکت کردند. پس از پایان جلسه‌های مشاوره گروهی، شرکت‌کنندگان دوباره به پرسش نامه سازگاری پاسخ دادند. تحلیل یافته‌ها با استفاده از آزمون تی برای گروه‌های وابسته نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی- عاطفی- رفتاری در افزایش سازگاری عمومی، عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانش‌آموزان نابینا سودمند بوده است(01/0 P<). با توجه به یافته‌های پژوهش می توان گفت رویکرد عقلانی-عاطفی-رفتاری روشی کارآمد در افزایش سازگاری دانش‌آموزان نابینا است.}, keywords_fa = {دانش‌آموزان نابینا,سازگاری عمومی,سازگاری عاطفی,سازگاری اجتماعی,سازگاری آموزشی,رویکرد عقلانی- عاطفی-رفتاری}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_813.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_813_c97dc63bdeab4672180ec9d5ea08d6e1.pdf} } @article { author = {Soudani, Mansoor and Mehrabizadeh Hoanrmand, Mahnaz and Zarghamian, Zargham}, title = {The Effectiveness of Meaning Training on Resiliency and Life Quality of Mothers with Children of Special Needs}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {75-92}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to investigate theefficacy of meaning training on resiliency and improving the lifequality of motherswith children of special needs in Borazjan city. 222 mothers completed thequestionnaire of World Health Organization Quality Of Life andConnor-Davidson Resilience Scale. Then 40 of these persons with one standarddeviation below the mean score in both questionnaires were selected randomlyfor testing the hypothesis. These 40 persons were divided into two groupsrandomly (experimental and control group). At first the two groups took apre-test, and then the experimental group received meaning training for 10 90-minutesessions. At the end, both groups took post-test simultaneously and after onemonth the follow-up test was done. The data of the study were analyzed by MANCOWA method. The results show that the meaning training hasincreased resiliency and improved the quality of life of the experimental groupin comparison with the control group.A Follow-up study after one month shows the usefulness of meaning training on resiliencyand quality of life}, keywords = {meaning training,Resiliency,Quality of life}, title_fa = {اثربخشی آموزش کسب معنا بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسیاثر بخشی آموزش کسب معنا بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهایویژه شهر برازجان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود که با طرحپیش‌آزمون – پس‌آزمونو پیگیری با گروه کنترل انجام شد. نمونه اولیه این پژوهش شامل 222 نفر بودند که پساز اعلام آمادگی جهت شرکت در پژوهش، پرسشنامه کیفیتزندگی سازمان بهداشت جهانیومقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. سپس 40 نفر از کسانی که نمره آن‌هادر هر دو پرسشنامه یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین بود، به روش تصادفی انتخابو به دو گروه آزمایش و کنترل(در هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزشکسب معنا طی 10 جلسه، 90 دقیقه‌ای به صورت 1 جلسه در هر هفته بر روی گروه آزمایشاجرا شد. در پایان همزمان از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد و پس از گذشت یک ماهآزمون پیگیری انجام شد. داده‌های حاصل از پژوهش، به روش کوواریانس یک متغیری و چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش کسبمعنا موجب افزایش میزان تاب‌آوری و بهبود کیفیت زندگی گروه آزمایش در مقایسه باگروه کنترل شده است )05/0≥p). پیگیری با فاصله یک ماه، سودمندی آموزشکسب معنا را بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی نشان داد. با توجه به یافته های این پژوهشپیشنهاد می‌شود مدارس دانش‌آموزان یا نیازهای ویژه کشور در قالب کلاس‌های آموزشخانواده از آموزش معنا جهت حل مشکلات اولیاء دانش‌آموزان و ارتقاء سطح تاب‌آوری وکیفیت زندگی آنان استفاده نمایند.}, keywords_fa = {کسب معنا,تاب‌آوری,کیفیت زندگی,مادران,فرزند با نیازهای ویژه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_814.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_814_c5cda4bf6abe502cdb5b6d1e105fa442.pdf} } @article { author = {Abedi Daryooni, Zeinab and Bashash, La&#039;ya}, title = {The Comparison between Empathy Dimensions in Two Groups of Students with and without Intellectual Disabilities}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {93-112}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Various researches have consistently shown thatpeople with mental disabilities have difficulties in recognizing, describingand responding to the emotional states of others. The aim of this research isto compare empathy dimensions of two groups of students with and withoutintellectual disabilities. The statistical population of this research consistsof all students with mild intellectual disability and typically developingstudents of elementary schools of Shiraz in the academic year of 2010-2011. 733students, 339 with mild intellectual disabilities and 393 normal students, agedbetween 7 and 11 years old are selected as sample from elementary schools ofShiraz. The instrument of the study is the Griffith Empathy Measure (Dadds& et al, 2008). The scale has three dimensions; affectional, cognitive andgeneral. Parents of the sample students are asked to complete the questionnaire.The reliability of the scale is studied by test-retest reliability (affectioal α=.66, cognitive α= .57, and general α= .71). The validity is confirmed byinternal consistency. The study achieved the following results: 1) there is nosignificant difference between the two groups in the affectional empathydimension. In contrast, results indicate significant difference in thecognitive and general dimensions, because the typically developing students hadhigher scores in the cognitive and general dimensions than students withintellectual disabilities. 2) In the affectional dimension, females achievedhigher scores than males. 3) In the general empathy dimension, females withoutdisability had higher scores than males with intellectual disability}, keywords = {empathy,students with intellectual disability,typically developing students}, title_fa = {مقایسۀ ابعاد همدلی در دانش‌آموزان با و بدون کم‌توانی‌ذهنی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ابعاد همدلی در دانش‌آموزان با و بدون کم‌توانی‌ذهنی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان با و بدون کم‌توان‌ذهنی دوره ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 90-89 بود. نمونه پژوهش شامل 733 نفر از دانش‌آموزان 11- 7 ساله (383 پسر و 350 دختر) دوره‌ی ابتدایی شیراز بود که 339 نفر از آنها دارای کم‌توانی‌ذهنی و به صورت نمونه‌ در دسترس و 393 نفر بدون کم‌توانی‌ذهنی و به صورت تصادفی از مدارس ابتدایی شیراز انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ همدلی گریفیت[1] (مارک دادز[2] و همکاران، 2008) بود که دارای سه بعد عاطفی، شناختی و کلی می‌باشد و توسط مادران دانش‌آموزان تکمیل شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد همدلی (عاطفی، شناختی و کلی)، رابطه مثبت و معناداری به شرح زیر وجود داشت: 1) در بعد همدلی عاطفی، بین دانش‌آموزان (با و بدون کم‌توانی‌ذهنی) تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در همدلی شناختی و همدلی کلی تفاوت بین این دو گروه در سطح 01/0معنادار بود. بدین صورت که دانش‌آموزان بدون کم‌توانی‌ذهنی در متغیرهای یاد شده بهتر از دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی بودند.2) جنسیت در همدلی عاطفی در سطح 01/0 معنادار بود، یعنی دختران همدل‌تر از پسران بودند. در بعد همدلی شناختی چه در اثر اصلی و چه در تعامل بین دو گروه تفاوت معنی‌داری بین دختران و پسران وجود نداشت. سرانجام در همدلی کلی، در اثر اصلی، تفاوت بین دختران و پسران معنادار نبود اما در اثر تعاملی تفاوت در سطح 05/0 معنی‌دار بود. یعنی، دختران بدون کم‌توانی‌ذهنی همدل‌تر از پسران دارای کم‌توانی‌ذهنی بودند [1]. Griffith Empathy Measure [2]. Mark, Dadds}, keywords_fa = {همدلی,دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی,دانش‌آموزان بدون کم‌توانی‌ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_815.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_815_c8b112c29b9f9a57d6af6ca56af775cd.pdf} } @article { author = {Seyed Esmaili Qomi, Nastaran and Sheykholeslami, Ali}, title = {A Comparison of Signs of Anxiety and Depression in Draw a Person Test in Educable Mentally Retarded and Normal Students}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {113-128}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to comparesigns of anxiety and depression in draw a person test in mentally retarded andnormal students. In this descriptive research, the statistical population consistsof all 11 year-old educable mentally retarded and normal students of Shahriyarcity in the academic year of 2011-2012. 33 educable mentally retarded students areselected through convenient sampling and 33 normal students were selectedusing cluster random sampling. Draw a person test (DAP) is used to collectinformation. The data re analyzed using Mann-Whitney test.The results show that there is significantdifference in the rate of anxiety and depression between educable mentallyretarded and normal students reflected in their drawings. This means thateducable mentally retarded students had shown greater measures of anxiety anddepression in their drawings}, keywords = {Anxiety,Depression,draws a person test}, title_fa = {مقایسۀ نشانه‌های اضطراب و افسردگی در نقاشی آدمکِ دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی}, abstract_fa = {در بین فعالیت‌های کودکان،نقاشی فعالیتی است که از تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی تاثیر می پذیرد و به همین دلیلبه مقیاس وسیع در تشخیص روانی و روان‌درمانگری به کار گرفته می‌شود. هدف پژوهشحاضر مقایسه نشانه‌های اضطراب و افسردگی در نقاشی آدمکِ دانش‌آموزان کم‌توان ذهنیو عادی بود. نوع پژوهش، توصیفی از نوع علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه‌ آماری این پژوهشعبارت بود از کلیه‌ دانش‌آموزان 11 ساله‌ کم‌توان ذهنی و عادی شهر شهریار در سالتحصیلی 91-1390 که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 33 دانش‌آموزکم‌توان ذهنی و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 33 دانش‌آموز عادی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از آزمون ترسیم آدمک استفاده شد. داده‌هااز طریق آزمون آماری u مان‌ویتنیمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که بین میزان اضطراب و افسردگیدر نقاشی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p<)؛ به این معنا که دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی نشانه‌های اضطراب وافسردگی بیشتری را نسبت به دانش‌آموزان عادی در آزمون ترسیم آدمک نشان داده بودند.در نتیجه، می‌توان با بررسی نقاشی‌های کودکان به حالات عاطفی آنها از قبیل اضطرابو افسردگی پی برد و از آزمون ترسیم آدمک به عنوان یک ابزار تشخیصی یا کمک تشخیصیهم در کودکان کم‌توان ذهنی و هم کودکان عادی استفاده نمود}, keywords_fa = {اضطراب,افسردگی,آزمون ترسیم آدمک,دانش‌آموزان,کم‌توان ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_816.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_816_c32d48f0cf144d796300708cf3ba4a12.pdf} } @article { author = {Shahmiveh Isfahani, Arezoo and Heidari, Tahereh and Abedi, Ahmad and Tavakolniya, Marzieh}, title = {The Effectiveness of Group Plays on Psychomotor Development of Educable Mentally Disabled Preschool Boys in Preschool in 2011}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {129-144}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to determine theeffect of group plays on psychomotor development of educable mentally disabledboys (aged 5 to 7 years old). Thestatistical population of this studyincludes all boys with educable mental disability in preschool. The sampleconsists of 20 boys who are randomly selected from three special schools inIsfahan city. Then they are randomly assigned into two experimental and controlgroups. The instrument used in this research is Lincoln Oseretsky Test of MotorProficiency and Education Group Play. A pretest is administered on both theexperimental and control groups. Then education play training is employed onthe experimental group for one mouth and 12 sessions. A post test isadministered on both groups at the end of training. The results show there is asignificant difference between the mean scores of Lincoln Oseretsky Test ofMotor Proficiency in the experimental and the control groups in the post test(p<0.001). The effect size is 69%. It is therefore concluded that group playcould increase psychomotor development in educable mentally disabled boys. Sowe can use group plays on psychomotor development in preschool children inaddition to another methods}, keywords = {Play,psychomotor development,mentally disabled children}, title_fa = {تأثیر بازی‌های گروهی بر رشد مهارت‌های روانی حرکتی پسران پیش‌دبستانی کم‌توان‌ذهنی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازی‌هایگروهی در یادگیری مهارت‌های روانی- حرکتی کودکان پیش دبستانی کم‌توان‌ذهنی (سنین 5 تا 7 سال) بود. اینپژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن شبه‌آزمایشی بود. برای این هدف، 20پسرپیش‌دبستانی کم‌توان‌ذهنی مدارس ویژه دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی شهر اصفهان بهشیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب، و به روش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترلگمارده شدند(10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفادهبرای بررسی رشد حرکتی کودکان  در پیش‌آزمون و پس‌آزمون، آزمون لینکن- اوزرتسکی بودکه به صورت انفرادی اجراگردید. گروه آزمایشطی15جلسه یک ساعته تحت مداخله بازی هایگروهی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نشد. پس از پایانمداخله کودکان هر دو گروه از لحاظ مهارت‌هایروانی-حرکتی با آزمون لینکن-اوزرتسکیمورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانسمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایجنشان داد بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون مهارت‌های روانی-حرکتی در گروه‌هایآزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد(001/0>P).میزان اندازه اثر69 /0بدست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که بازی‌های گروهی مهارت‌هایروانی-حرکتی کودکان کم‌توان‌ذهنی را افزایش می‌دهد. نتایج تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) نشان داد که تفاوت در خرده مقیاس‌هایتعادل( 006/0=P)، مهارت انگشتان( 001/0=P)، هماهنگی چشم و دست(001/0=P) مهارت تنه (005/0=P) معنی‌دار بود، اما در خرده مقیاس‌های مهارت عضلات بزرگ دست‌ها(7/0=P) و مهارت بازوها( 17/0=P) و هماهنگی دست و پا(10/0=P) این تفاوت معنی‌دار نبود. بنابرین می‌توان از بازی‌های گروهی در کنار سایر روش‌هابرای تقویت مهارت‌های روانی – حرکتی کودکان پیش‌دبستانی استفاده نمود}, keywords_fa = {کودکان پیش‌دبستانی,کم‌توان‌ذهنی,بازی‌های گروهی,مهارت‌های روانی- حرکتی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_817.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_817_4f2edd180dff83609cb2543bf311ea0b.pdf} } @article { author = {Alikhani, Maryam and Manzari Tavakoli, Alireza and Manzari, Hamdollah}, title = {Factors Related to the Anxiety of Mothers with Exceptional Children}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {145-163}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to examine andpredict factors related to anxiety of mothers with exceptional children inJiroft city in 2011. In this applied and correlative research, the statisticalpopulation includes all the mothers of mentally retarded, deaf and blindchildren who are being educated in schools special for exceptional children inJiroft. The sample consists of 60 mothers of exceptional children who areselected by random sampling. The answers given to Beck anxiety and theresearcher-made questionnaires are analyzed by using correlation coefficientand multiple regression method. Analysis of the data reveal that there is asignificant correlation between the mother’s anxiety and the knowledge ofmothers about how to raise and treat exceptional children, the sociallimitations of mothers, the root cause of disability of the exceptional child,the effect of the child’s disability on family relationships, sense of responsibilityof mothers, and the father’s presence. In addition, the result of this studyshow there are factors that increase the mothers’ anxiety}, keywords = {Anxiety,anxiety-related factors,exceptional children}, title_fa = {عوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودک با نیازهای ویژه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف کلی مطالعۀعوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه‌ی مادراندارای کودک با آسیب‌های بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آن‌ها در مدارس ویژه‌یآموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغالداشتند. از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس 60 نفر از مادران دانش‌آموزان با نیازهایویژه در سه گروه (نابینا، ناشنوا و کم‌توان‌ذهنی) انتخاب شدند. پس از پاسخ به پرسشنامه‌هابه صورت انفرادی، پرسشنامه اضطراب بک و محقق ساخته داده‌ها با بهره‌گیری از ضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری داده‌ها تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد کهبین عواملی چون میزان اطلاعات مادران از نحوۀ تربیت و برخورد با کودک با نیازهایویژه، محدودیتهای اجتماعی مادران، ریشۀ معلولیت کودک با نیازهای ویژه، تأثیر آسیب‌دیدگیفرزند بر روابط خانوادگی، احساس مسئولیت مادران، میزان حضور پدر با میزان اضطرابمادران دارای کودک با نیازهای ویژه رابطه معنی‌داری وجود دارد. در مجموع یافته‌هایاین پژوهش حاکی از آن است که عواملی مربوط به کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد کهاضطراب مادران این کودکان را افزایش می‌دهد. با شناخت این عوامل می‌توان بابالابردن سطح اطلاعات مادران از آسیب‌های مختلف، چگونگی برخورد با این کودکان وروابط عاطفی مناسب در خانواده همراه با حضور پدر، به این‌گونه مادران کمک کرد}, keywords_fa = {اضطراب,عوامل مرتبط با اضطراب,کودکان با نیازهای ویژه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_818.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_818_8ade671445e2701dd28bb546c1f1bc30.pdf} }