@article { author = {علیزاده, حمید and pirzadi, hojat and غباری بناب, باقر and پزشک, شهلا and کاظمی, فرنگیس}, title = {Precision Teaching: A behavioral Intervention for Reading Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {1-38}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.2593}, abstract = {Objective: The current article studies the effective intervention procedures in the context of the behavioral model, Precision Teaching (PT) for children and adolescent with learning or reading disabilities. Methods: Articles and materials were studies by searching some relevant terms such as precision teaching, evidence-based methods/intervention, best practices, and learning disability/disorder. In addition, some domestic studies were extensively reviewed. Rsults: Results indicated that effective interventions in the area of reading difficulties were found in the context of behavioral paradigm. One of the prevalent procedure was PT that has much commonalities with “response to intervention”. PT has some exclusive features such as continuous assessment of student performance, recording and presentation of student performance on a chart, and making educational, and academic decisions based on the performance of students which makes this method more effective for students with reading disabilities. Conclusion: Accordingly, we conclude that PT is an effective method in teaching students with learning disabilities. This technique has attracted investigators and professionals attention due to its special advantages in instruction. Theoretical foundation, principle conceptualization and definition of this technique are elaborated.}, keywords = {Behavioral Methods,Learning disorder,Intervention methods,Precision teaching}, title_fa = {دقیق‌آموزی: مداخله‌ای رفتاری برای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخله‌های موثر برای اختلال یادگیری خواندن با تاکید بر رویکرد رفتاری و معرفی روش دقیق‌آموزی به‌عنوان نمونه‌ای از روش‌های مبتنی بر این رویکرد بود. روش: بدین منظور با روش مروری متون اصلی شامل کتاب‌ها و مقاله‌های علمی معتبر در این زمینه بین سال‌های 1954 تا 2015 از پایگاه‌های اطلاعاتیِ Google Scholar, ERIC, Science Direct و Pub Med استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. جستجو در این پایگاه‌ها با کلید واژه‌هایEvidence-based methods/intervention, Best practices, Special education, Learning disability/disorder, Effectiveness, Precision teaching بود. همچنین، از برخی منابع فارسی موجود در این زمینه استفاده شد. یافته‌ها: مرور ادبیات پژوهش نشان داد مداخله‌های موثر در اختلال یادگیری خواندن بر دیدگاه رفتاری مبتنی هستند و در این بین دقیق‌آموزی مداخله‌ای است که با رویکرد پاسخ به مداخله هماهنگی دارد. دقیق‌آموزی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند ارزیابی مداوم عملکرد، ثبت و نمایش عملکرد روی نمودار و تصمیم‌گیری بر مبنای چگونگی عملکرد یادگیرنده است که می‌تواند استفاده از آن برای افراد با اختلال یادگیری خواندن را اثربخش ‌سازد. نتیجه‌گیری: بر اساس مرور ادبیات پژوهش می‌توان گفت دقیق‌آموزی مداخله‌ای رفتاری در اختلال یادگیری است که به خاطر ویژگی‌هایی که در خود جای داده، توجه بیشتری را از سوی پژوهشگران و متخصصان بالینی این حوزه می‌طلبد. تعاریف، ویژگی‌ها، اصول و مراحل دقیق‌آموزی در متن مقاله به‌تفصیل بیان شده‌اند.}, keywords_fa = {روش‌های رفتاری,اختلال یادگیری خواندن,روش‌های مداخله,دقیق‌آموزی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2593.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2593_8e83579aed079f86ddd57575c9b8136d.pdf} } @article { author = {yahyazadeh, Aida and hossein khanzadeh, Abbasali}, title = {The Effectiveness of Story Reading in Increasing the Reading Motivation of Students with Dyslexia}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {39-54}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.6511}, abstract = {The present study is conducted with the aim of analyzing the effectiveness of story reading training in increasing the reading motivation of dyslexic students. In terms of methodology, this research project is a pilot study and uses the pretest-posttest control-group design. The statistical population of the study is comprised of all elementary students with dyslexia in Rasht, Iran, in the academic year 2013-2014. 24 of these students were selected via convenience sampling and randomly placed into experimental and control groups. The data collection instruments of this study include the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) (Wechsler, 1969), the Official Reading and Dyslexia Test (ORDT) (Karami-noori and Moradi, 2009), and the Motivations for Reading Questionnaire (MRQ) (Wigfield and Guthrie, 1997). The experimental group students attended eight sessions of story reading training whereas the control group students did not receive any training. An analysis of covariance between pretest and posttest reading motivation scores showed that, after neutralizing the impact of pretest scores, story reading has a significant impact on the overall posttest scores of reading motivation. Besides, a test on the effects of intergroup contact showed that, after neutralizing the impact of pretest scores, story reading has a significant impact on the posttest scores of reading motivation subscales. According to the results of this study, it can be concluded that story reading strategies training can be used as an effective educational program in solving the problems of dyslexic students.}, keywords = {story reading,reading motivation,dyslexia}, title_fa = {اثربخشی داستان خوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روش داستان‌خوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانشآموزان نارسا‌خوان انجام شد.: پژوهش حاضر از نظر روش‌شناسی، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل، بوده است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی شهر رشت در سال تحصیلی 93-1392 بودند که تعداد 24 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از آزمون هوش (وکسلر، 1969)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1388)، پرسشنامه انگیزش خواندن (ویگفیلد و گاتری، 1997) استفاده شد. برنامه آموزش داستان، در طی 8 جلسه با مشارکت دانش‌آموزان به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که گروه کنترل، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس پس‌آزمون نمرات انگیزش خواندن، نشان داد که با حذف اثر نمره‌های پیش‌آزمون، اثر داستان‌خوانی بر نمره-های پس‌آزمون معنادار است. نتایج آزمون اثر بین آزمودنی‌ها نشان داد که از بین خرده مقیاس‌های انگیزش خواندن اثر بین گروهی در میزان خرده مقیاس های پس از تعدیل پیش‌آزمون، نشان داد که با حذف اثر نمره‌های پیش‌آزمون، اثر داستان‌خوانی بر نمره‌های پس‌آزمون این خرده مقیاس‌ها نیز معنادار است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر می‌توان چنین گفت که آموزش راهبرد داستانخوانی می‌تواند به عنوان یک برنامه آموزشی کارآمد در جهت حل مشکلات دانش‌آموزان نارساخوان، مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {داستان خوانی,انگیزش خواندن,نارساخوانی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_6511.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_6511_6aa356faaddc69c828132fb99c6fe4eb.pdf} } @article { author = {برزگر بفرویی, کاظم}, title = {The relationship between epistemological beliefs and teaching self efficacy in teachers of students with special needs}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {55-71}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.3605}, abstract = {Teacher beliefs about the nature of knowledge and knowing, play an important role in his behavior and consequently in beliefs and learning of his students. The purpose of this study was to explore the relationship between epistemological beliefs and teaching self-efficacy of teachers of students with special needs. 84 teachers working in special and learning disabilities schools were tested. Because of the small size, the entire statistical population were selected as sample. To measure the research variables, was used Bayless’s Epistemological Beliefs Questionnaire and Bandura’s teacher self efficacy. Data were analyzed by using Pearson correlation, multiple regression (enter method) and one-way analysis of variance. The findings showed that in level of 99 percent a reverse and significant relation was found between the scores of belief in innate ability (r=-0.356), simple Knowledge (r=-0.34) and certain knowledge (r=-0.29) with the score of teaching self-efficacy. Overall, dimensions of epistemological beliefs can explain 18% of the variance in teachers' teaching efficacy. Also, the results showed that the group of teachers of mentally retarded and blind-deaf, compared with groups of learning disabilities’ teachers, have more immature epistemological beliefs; and teachers of mentally retarded group compared with groups of teachers of learning disabilities, have lower teaching self-efficacy. Findings from this study make emphasize on the development of epistemological beliefs and the use of appropriate strategies for promotion of teachers’ teaching self-efficacy –particular– in group of teachers of mentally retarded students.}, keywords = {epistemological beliefs,Teaching self-efficacy,teachers,Students with special needs}, title_fa = {رابطه ی بین باورهای‏ معرفت شناختی و خودکارآمدی تدریس در معلّمانِ دانش آموزان با نیازهای ویژه}, abstract_fa = {باورهای معلّم در مورد ماهیت دانش و دانستن نقش مهمی در رفتارهای او و متعاقباً باورها و یادگیری دانش آموزان دارند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی بین باورهای‏ معرفت شناختی و خودکارآمدی تدریس در معلّمانِ دانش آموزان با نیازهای ویژه بود. تعداد 84 نفر از معلّمان شاغل در مدارس استثنایی و ناتوانی های یادگیری مورد آزمون قرار گرفتند. به دلیل حجم اندک جامعه، تمام افراد جامعه ی آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس باورهای معرفت شناختیِ بایلس و مقیاس خودکارآمدی معلّمِ بندورا استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش ورود و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد بین نمره ی باور ذاتی دانستن توانایی (35/0-r=)، ساده دانستن دانش(34/0-r=) و مطلق دانستن دانش (29/0-r=) با نمره ی خودکارآمدی تدریس رابطه ی معکوس و معنادار وجود دارد و ابعاد باورهای معرفت شناختی جمعاً می توانند 18 درصد از واریانس نمرات خودکارآمدی تدریس معلّمان را تبیین نمایند. همچنین، یافته ها نشان داد که معلّمان گروه کم توان ذهنی و نابینا-ناشنوا نسبت به معلّمان گروه ناتوانی های یادگیری از باورهای معرفت شناختی ناپخته تری برخوردارند و خودکارآمدی تدریس معلّمان گروه کم توان ذهنی نسبت به معلّمان گروه ناتوانی های یادگیری پایین تر می باشد. یافته های حاصل از این تحقیق بر رشد باورهای معرفت شناختی و همچنین، کاربرد راهبردهای مناسب جهت ارتقاء خودکارآمدی تدریس معلّمان دانش آموزان خاص بویژه معلّمان گروه کم توان ذهنی تأکید دارد.}, keywords_fa = {باورهای معرفت شناختی,خودکارآمدی تدریس,معلّمان,دانش آموزان با نیاز ویژه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_3605.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_3605_b2f66d009c87d4db1610015ebf6a4efe.pdf} } @article { author = {a, a and a, a and a, a and a, a}, title = {The Effectiveness of Puppet Play Therapy Intervention on Social Skills of Male Students with Autism Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {73-93}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.1918}, abstract = {The purpose of this study was to investigating of the effectiveness of puppet play therapy intervention on social skills of male students with autism disorder. The sample size was 24 male students with autism disorder that were selected by in available sampling method, and after a Garz test run they were assigned in to experimental and control group, randomly. Such as each group consist of 12 students. Both groups were assessed pre-test. The Experimental group received puppet play therapy training in 21 sessions while control group did not. After completion of intervention period for experimental group the post-test was administered for both groups. The Stone`s social skills Scale were administered to assess the social skills. The data analyses by analysis of covariance (ANCOVA) and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that there were significantly increase in the mean scores of social skills and subscales (understanding/perspective taking, initiating interactions, responding to interaction and maintaining interactions) in experimental group (P<0.01).Observations implied the interference of puppet play therapy intervention for improving social skills of male students with autism spectrum disorder. The findings not only confirmed the effectiveness of this method, but also opens up the wider and deeper approach to puppet play therapy intervention and encourages therapists to consider puppet play therapy intervention as an effective therapy for students with autism disorder.}, keywords = {Puppet play therapy,social skills,students,Autism Disorder}, title_fa = {اثربخشی مداخله‌ی بازی‌درمانی عروسکی بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر با اختلال اتیسم}, abstract_fa = {مهارت­های اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی و موفقیت افراد دارد، اما کودکان با اختلال اتیسم مشکل قابل توجهی در مهارت‌های اجتماعی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله‌ی بازی‌درمانی عروسکی بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر با اختلال اتیسم انجام شد. در این پژوهش 24 دانش‌آموز پسر 6 تا10 ساله با اختلال اتیسم به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و پس از اجرای آزمون گارز  به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 12 نفر) جاگماری شدند. از هر دو گروه پیش‌آزمون مهارت‌های اجتماعی به عمل آمد. سپس گروه آزمایش مداخله بازی‌درمانی عروسکی را در 21 جلسه‌ی 45 تا60 دقیقه‌ای دریافت کردند در حالی‌که گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. پس از پایان جلسات مداخله از هر دو گروه پس‌آزمون مهارت‌های اجتماعی گرفته شد. برای سنجش مهارت‌های اجتماعی از مقیاس مهارت اجتماعی استونی و همکاران (2010) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و تحلیل کوواریانس چند‌متغیره نشان داد که میانگین مهارت‌های اجتماعی و خرده مقیاس‌های آن (توانایی درک هیجانات و احساسات دیگران، توانایی شروع تعامل با دیگران، توانایی حفظ تعامل با دیگران و توانایی پاسخ‌دهی به دیگران) گروه آزمایش در پس‌آزمون به طور معناداری افزایش یافته است(01/0>p). یافته‌ها بیانگر تأثیر مداخله بازی‌درمانی عروسکی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر با اختلال اتیسم بود. بنابراین یافته‌های پژوهش نه تنها اثربخشی این روش را تأیید می‌کند بلکه چشم‌انداز وسیع‌تر و عمیق‌تری را نسبت به مداخله بازی‌درمانی می‌گشاید و درمان‌گران را ترغیب می‌کند تا بازی‌درمانی عروسکی را به عنوان روشی مؤثر در درمان دانش‌آموزان با اختلال اتیسم مورد ملاحظه قرار دهند. }, keywords_fa = {بازی‌درمانی عروسکی,مهارت‌های اجتماعی,اختلال اتیسم}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1918.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1918_caa0a697b32f42a3e1ad851cbb2e3357.pdf} } @article { author = {اکبری, الهه and قربانی, علی}, title = {Lexical features in speech of mentally retarded adults}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {95-108}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.1915}, abstract = {The aim of this study was to investigate the lexical features including lexical richness, the total number of words, and the percentage of kinds of content words in the speech of adults with mental retardation and so to determine the percentage and to compare them with the speech of normal people. In this analytical descriptive study, investigated population was 10 mentally retarded adult with IQ 40-52 who in top educable group that their mental ages were determined through Goodenough test and were matched with 10 normal children in terms of mental age. Lexical features of descriptive and spontaneous speech was evaluated. Between the two groups, the total number of words, the number of closed and content words and their percentage were significant and lexical richness in spontaneous speech in normal group were significantly higher than those in mentally retarded group (P 02/0=). In addition, the mentally retarded individuals use the number of fewer words, very little lexical diversity also they use more verbs, and then nouns and Fewer closed words to information transmission.}, keywords = {lexical diversity,number of total words,mental retardation}, title_fa = {مشخصه های واژگانی در گفتار بزرگسالان کم توان ذهنی}, abstract_fa = {هدف از مطالعه حاضر بررسی مشخصه های واژگان شامل غنای واژگانی ، تعداد کل واژگان و درصد انواع کلمات قاموسی در گفتار افراد کم توان ذهنی و نیز مشخص نمودن درصد و مقایسه آنها با گفتار افراد طبیعی است.در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، جامعه مورد بررسی 10 بزرگسال کم توان ذهنی با بهره هوشی 40-52 و در گروه تربیت پذیر بالا قرارداشتند که از طریق آزمون گودیناف سن عقلی آنها تعیین و با 10 کودک طبیعی از لحاظ سن عقلی همسان شدند. مشخصه های واژگانی از گفتار آزاد و توصیفی بدست آمد. در بین دو گروه تعداد کل واژه ها، تعداد واژه های قاموسی و دستوری و درصد واژگان دستوری و قاموسی در هر دو نوع گفتار توصیفی و آزاد معنی دار است و غنای واژگانی در گفتار آزاد به طور معنی داری در گروه هنجار بالاتر از افراد کم توان ذهنی است (02/0 =P). افراد کم توان ذهنی علاوه براینکه از تعداد واژگان کمتری استفاده می کنند ، تنوع واژه ها بسیار کم و بیشتر از فعل و سپس از اسم برای انتقال اطلاعات خود استفاده می کنند و کلمات دستوری کمتری را بکار می برند.}, keywords_fa = {تنوع واژگانی,تعداد کل واژگان,کم توان ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1915.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1915_b0063d5ed889f51b8911c7d792fd52c8.pdf} } @article { author = {ghodrati, Mahdi and شریفی درآمدی, پرویز and عبداللهی بقرآبادی, قاسم}, title = {The effect of Parental Management Training base on Cognitive- Behavior Therapy on Children with Oppositional Defiant Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {109-123}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.1916}, abstract = {Objective: Some studies showed effects of therapies on behavioral disorder in children that focus on modification in children and neglect therapies base on education parent’s then, present study investigated the effect of Cognitive Behavior Therapy (CBT) base on Parental training on Children with Oppositional Defiant Disorder (ODD). Method: Research design was semi experimental pre- test post- test design. parents who had a children with ODD (age 8 - 10) that diagnosis with clinical interview, DSM-5 criteria and Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA) parents reports form participated in the study (10 experimental and 10 control group). Clinical protocol from first session to final session (nine weeks) administered by parents training at home. Analysis of Covariance was data analysis method. Results: Results showed that significant differences between experimental and control group on symptoms ODD. Conclusion: There was a significant decrease in the symptoms of ODD in experimental, and then CBT base on parent training was useful for ODD treatments.}, keywords = {Cognitive behavior therapy,Parental training,Oppositional Defiant Disorder}, title_fa = {اثربخشی آموزش والدین شناختی رفتاری بر نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان}, abstract_fa = {رویکردهای مختلفی در درمان اختلال های رفتاری در کودکان وجود دارد که عمدتا آموزش مبتنی بر تغییر و اصلاح رفتار است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش والدین مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. در این مطالعه والدین و کودکان 8 تا 10 ساله مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی که با استفاده از مصاحبه بالینی، پرسشنامه سنجش مبتنی بر تجربه آخن باخ فرم والدین (ASEBA) (جهت تشخیص اختلال های رفتاری) و ملاک های مبتنی بر DSM-5، تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای داده شده بودند، به عنوان جامعه آماری در پژوهش شرکت کردند و ازمیان آنان 20 نفر با استفاده ازنمونه گیری هدفمند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل جایگزین شدند. پروتکل درمانی در 9 جلسه از طریق آموزش والدین و در منزل به اجرا در آمد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس بررسی شد. تحلیل نتایج بیانگر تاثیر آموزش والدین مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که درمانگری هایی که در آن خانواده نقشی محوری داشته و حضوری فعال در برنامه های مداخله ای دارند اثربخشی بالاتری دارند.}, keywords_fa = {اختلال نافرمانی مقابله ای,درمان شناختی رفتاری,آموزش والدین}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1916.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1916_66b7e31d2a473daefe4b84e0b4a2602d.pdf} } @article { author = {hssrdh, hsbbx and ghdfg, dht and sgsdg, gds}, title = {The Relationship of Resiliency and Perceived Social Support with Adjustment of Mothers with Intellectually Disable Child}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {125-139}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2016.5285}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the relationship resiliency and perceived social support with adjustment of mothers with intellectually disable child. The method of this study is correlational. Statistical population of this study comprised of all mothers with intellectually disable child in Rasht city. From among this population, 150 mothers were selected as sample by using available sampling method. The used tools were Connor-Davidson Resiliency questionnaire, Perceived Social Support Scale and Bell's Adjustment Scale. Data analysis was performed through Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. The findings proved that there is a positive significant correlation between resiliency and perceived social support with the adjustment of mothers with intellectually disable child (p<0/01). The results of regression analysis also revealed that%24 of the total variance of adjustment can be explained by resiliency and perceived social support. Therefore, it can be concluded that the lack of resilience and perceived social support may be taken into account as one of the important factors leading to nonadjustment of mothers with intellectually disable child.}, keywords = {Resiliency,Perceived Social Support,adjustment,Intellectually Disable}, title_fa = {رابطه‏‏ ی تاب‏آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده با سازگاری مادران دارای فرزند کم‌توان ‌ذهنی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه‏ تاب‏آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده با سازگاری مادران دارای فرزند کم‌توان‌ ذهنی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تمامی مادران دارای فرزند کم‌توان ‌ذهنی شهر رشت در سال 94-1393 جامعه‏ی آماری این پژوهش را تشکیل ‏دادند که از میان آنان با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس 150 مادر انتخاب شدند و به پرسش‏نامه‏ی تاب‌آوری کونور و دیویدسون، پرسش‏نامه‏ی حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمن و همکاران و پرسش‏نامه‏ی سازگاری بل پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش همزمان استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین تاب‏آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده با سازگاری مادران دارای فرزند کم‏توان ‏ذهنی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 24 درصد از کل واریانس سازگاری مادران دارای فرزند کم‏توان‏ ذهنی به وسیله متغیرهای تاب‏آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده پیش‏بینی می‏شود و حمایت اجتماعی ادراک‌شده نسبت به تاب‏آوری، سهم بیشتری در پیش‏بینی سازگاری مادران دارای فرزند کم‏توان ‏ذهنی داشت. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که نداشتن تاب‏آوری و عدم حمایت‏های اجتماعی ادراک‌شده از عوامل مهم در بروز ناسازگاری مادران دارای فرزند کم‏توان ‏ذهنی ‏است.}, keywords_fa = {تاب‏آوری,حمایت اجتماعی ادراک‌شده,سازگاری,کم‌توانی ‌ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_5285.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_5285_7e8e1757c1c1f75cca6dd45c1ef7f5d9.pdf} } @article { author = {poushaneh, kambiz and sharifi, ali and Motamed-Yeganeh, negin}, title = {The effectiveness of cognitive rehabilitation computer based intervention on executive function and working memory in children with math disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {141-159}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.3607}, abstract = {The present study aimed at investigating the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation intervention on executive function and working memory performance in children with math disorder. Sample comprised of 30 students with math disorder selected via convenience sampling from elementary schools of districts 1, 3 and 5 of Tehran. The students were randomly divided into two groups (15 students in the control group and 15 students in the experimental group). In the process of research 5 students of the control group and 3 students of the experimental group dropped out. Finally the sample size decreased to 12 students in the experimental group and 10 in the control group. The experimental group participated in a computerized cognitive intervention called Brain Ware Safari for twenty five 45-to-60-minute sessions held in six weeks. Iran Key Math Diagnostic Test and Raven intelligence test were used for the evaluation of math skills and intelligence of the sample. CNS Vital Sign (CNSVS) was used in pre-test and post-test for the evaluation of executive function and working memory of the experimental and control group. The data were analyzed using the univariate covariance tests. Results indicated that computerized cognitive training could improve the executive functioning and working memory of the experimental group.}, keywords = {student with math disorder,computerized cognitive training,Working memory,Executive Function}, title_fa = {اثربخشی مداخله بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکرد‌های اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {چکیدهپژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مداخلات بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکرد‌های اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان با اختلال ریاضی شهر تهران بودند و گروه نمونه را 22 دانش‌آموز با اختلال ریاضی که با روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس ابتدایی مناطق 1 و 3 شهر تهران انتخاب‌شده‌اند تشکیل می‌دهند. دانش‌آموزان گروه نمونه به‌صورت تصادفی به دو گروه گواه (12) و آزمایش (10) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 25 جلسه 60-45 دقیقه‌ای به مدت 6 هفته به‌وسیله نرم‌افزار Brain ware safari آموزش دیدند. به‌منظور تشخیص اختلال ریاضی و ارزیابی هوش این دانش‌آموزان از آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون هوش ریون استفاده شد و به‌منظور سنجش کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال از نرم‌افزار آزمون علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (CNSVS) در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه گواه بود و به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخلات شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی (01/0 >p) و عملکرد حافظه فعال (01/0 >p) این گروه از دانش‌آموزان تأثیر مثبت معناداری بر‌جا گذاشته است. ازاین‌رو به نظر می‌رسد که برنامه‌های مداخله شناختی رایانه‌ محور می‌تواند بهبود عملکرد حافظه فعال و کارکردهای اجرایی را در پی داشته باشد.}, keywords_fa = {دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی,تمرین رایانه‌ای شناختی,حافظه فعال,کارکردهای اجرایی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_3607.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_3607_949d7db8a469ac48a4a8a40aeb8ae78c.pdf} } @article { author = {Roohi, Alireza and Jazayeri, Rezvanosadat and Fatehizade, Maryamsadat and Etemadi, Ozra}, title = {Development of Avoidant Personality from childhood to Adilthhood: Pathology of Marital Interaction}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {161-189}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2016.7373}, abstract = {Abstract Personality traits play a vital role in the quality of interpersonal relationships and family life. This study investigated the development of avoidant personality from childhood to adulthood and the marital interaction pathology of the men with avoidant personality disorder from their wives' perspectives.The development of this personality style was studied through studying related resources. To study the personality traits of these men in marital interactions semi-structured interviews were conducted with 9 women whose husbands had avoidant personality traits and who were selected by purposeful sampling. In analyzing data using thematic analysis, 14 characteristics were obtained which showed these men's characteristics in marital interactions. They included "withdrawal, insight without pondering, self-centeredness, poor self-concept, social phobia, talking inactivity, emotionally cold homes, behavioral passivity, sexual passivity, change aversion, marital burnout, compulsive perfectionism, passive-aggressive, sociable appearance". Since avoidant personality characteristics are both harmful to self and others, identifying and preventing the development of the disorder in children will promote the quality of interpersonal relationships and family life.  }, keywords = {Development,Avoidant Personality,marital interaction pathology}, title_fa = {تحول اختلال شخصیت اجتنابی از کودکی تا بزرگسالی: آسیب‌شناسی تعاملات زناشویی}, abstract_fa = {ویژگی­ های شخصیتی نقشی اساسی در کیفیت روابط بین فردی و زندگی خانوادگی دارند. این پژوهش به بررسی تحول اختلال شخصیت اجتنابی از کودکی تا بزرگسالی و آسیب‌شناسی تعاملات زناشویی افراد دارای اختلال شخصیت اجتنابی از نگاه همسران آنها پرداخت. بدین منظور با مطالعه منابع مرتبط با موضوع نحوه شکل­ گیری این اختلال بررسی شد و سپس با انجام مصاحبه ­های نیمه­ ساختاریافته با 9 نفر از همسران افراد اجتنابی که به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شده بودند، ویژگی­ های شخصیتی این افراد در تعاملات زناشویی بررسی شد. در تحلیل داده­ های به دست آمده از مصاحبه­ ها، 14 ویژگی مردان اجتنابی به دست آمد که عبارت بودند از کناره­گیری، بینش بدون تعمق، خودحقیرپنداری، جمع ­هراسی، کم­تحرکی بیانی، خانه­ های سرد احساسی، انفعال رفتاری، انفعال جنسی، تغییرگریزی، خودمحوری، فرسودگی زناشویی، کمال­گرایی جبری، منفعل ­ـ­پرخاشگر و ظاهر اجتماع­ پسند. ویژگی­ های شخصیتی افراد اجتنابی از یک سو منجر به آسیب رسیدن به خود آنها و از سوی دیگر موجب شکل­ گیری تعاملاتی سرد در روابط بین فردی و خانوادگی ­شان می ­شود. می­توان نتیجه ­گیری کرد که شناسایی مراحل تحول این اختلال و پیشگیری از شکل­ گیری آن در کودکان موجب ارتقاء کیفیت روابط بین فردی و خانوادگی افراد خواهد شد.  }, keywords_fa = {تحول,اختلال شخصیت اجتنابی,آسیب­شناسی تعاملات زناشویی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_7373.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_7373_47ed33fb1a3fefdedbba88d612b1dc40.pdf} } @article { author = {babamohammadi, masoumeh and ordi, amir}, title = {Underestanding Articles}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {20}, pages = {191-201}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.1669}, abstract = {--}, keywords = {--}, title_fa = {مقاله شناسی بیست شماره فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی}, abstract_fa = {کلیه مقالات چاپ شده در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی به همراه نام نویسندگان محترم در این قسمت موجود می باشد.}, keywords_fa = {--}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1669.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1669_e4600c9e53e6610ccb0fe1e952682011.pdf} }