@article { author = {Beh-Pajooh, Ahmad and Amirafshari, Sheyda and Ghobari Bonab, Bagher and Arjmandnia, Ali Akbar}, title = {Identification of the Effect of Prenatal Maternal Stressors on Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {1-20}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present study aims atidentifyingthe role of prenatal maternal stressors in having attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). In this ex post facto research, 64 children with ADHD and 61 normal children were identified by teachers in nursery and elementary schools in Parand, Iran using a diagnostic checklist for ADHD. In order to identify the prenatal maternal stressors, a checklist was developed by the researchers and administrated to two groups of mothers. Inthisstudy, the prenatal factors were considered as predictive variables, ADHD as criterionvariable and gender as control variable. Resultsshowedthatmother’s disease, argumentswith relativesandmother’s concern over financial problems during pregnancy were significantly higher in mothers of children with ADHD than the normal group. The results also showed that there was a significant difference between the average weight of ADHD and normal children at birth time. In other words the average weight of children with ADHD was significantly lower than normal children}, keywords = {prenatal maternal stressors,attention deficit-hyperactivity disorder}, title_fa = {شناسایی نقش عوامل تنش‌زای دوران بارداری در ابتلای کودکان به اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی نقش عوامل تنش‌زای دوران بارداری در ابتلای کودکان به اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی بود. در این پژوهش پس رویدادی 64 کودک با اختلال‌کاستی توجه و بیش‌فعالی و 61 کودک عادی از مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی پسرانه شهر جدید پرند در سال تحصیلی 90-1389 با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال کاستی توجه و بیش فعالی توسط معلمان شناسایی شدند. سپس به مادران این دو گروه از دانش‏آموزان پرسشنامۀ محقق ساخته به منظور شناسایی عوامل تنش‌زای دوران بارداری داده شد. در این پژوهش، عوامل تنش‌زای دوران بارداری به عنوان متغیرهای تأثیرگذار و اختلال کاستی توجه و بیش فعالی به عنوان متغیر تأثیرپذیر و جنسیت به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بیماری مادر، بحث و مشاجره با نزدیکان، نگرانی‌های مالی مادر در دوران بارداری و نگرانی‌های مادر در مورد زنده ماندن نوزاد هنگام زایمان به طور معناداری در گروه کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی بیشتر از گروه کودکان عادی بود. از یافته‌های مهم دیگر این بود که میانگین وزن کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی هنگام تولد در مقایسه با کودکان عادی به طور معناداری کمتر بود.}, keywords_fa = {عوامل تنش‌زای دوران بارداری,اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2155.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2155_92248bd068970529744e33e0aed48fe4.pdf} } @article { author = {Oliya'i’ Zand, Shahin and Vakili, Samira}, title = {The Effect of Protection Education on Prevention of Sexual Vulnerabilities in Mentally Retarded Pubescent Girls}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {55-76}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present study investigates the effects of protection education on preventing sexual vulnerabilities in educable mentally retarded pubescentgirls. The research method is quasi-experimental, and the statistical population consists of all 64 training centers for mentally retarded girls in Tehran. The sampling units include four training centers selected randomly. After administration ofthe questionnaire called “Sexual Abuse Vulnerability Questionnaire of Children and Adolescents” prepared by Oliya’ee Zand which had acceptable validity and reliability (more than α=0.85), 40 students were identified as more sexually vulnerable. They formed the experimental group and were tested through intervention programsfor protection against sexual vulnerability. First a pre-test was administered after which intervention programs were implemented. Then, the post-test and follow Up-test were implemented to see the effect of protection education.Finally, using the statistical model of repeated measures, research questions were evaluated. The results show that protection education about sex is effective in improving abilities to maintain and respect physical privacy and developing preventive skills to avoid sexual vulnerability.Based on the results,it is recommended that other exceptionalpubescentboys and girls should be trained using various teaching instrument in training centers for protection against sexual vulnerabilities.}, keywords = {protection,sexual vulnerability,mental retardation}, title_fa = {تأثیر آموزش ایمن‌سازی در پیشگیری ازآسیب جنسی در دختران نوبالغ کم‌توان ذهنی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش ایمن‌سازی درپیشگیری از آسیب جنسی دختران نوبالغ کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شده است. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری را تمامی مراکز آموزشی دخترانه کم‌توان ذهنی شهر تهران تشکیل می‌دهند که 64 مرکز می‌باشد. واحدهای نمونه‌برداری شامل چهارمرکز آموزشی دخترانه کم‌توان ذهنی است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان مراکز آموزشی دخترانه کم‌توان ذهنی شهر تهران انتخاب شدند. بعد از اجرای پرسشنامه «آسیب‌پذیری جنسی کودکان و نوجوانان» علیایی زند با اعتبار و روایی بالاتر از (85/0= )، تعداد 40 دانش‌آموز نوبالغ کم‌توان ذهنی، به عنوان گروه آسیب‌پذیر تر جنسی شناخته شدند و جهت ایمن‌سازی در مقابل آسیب‌پذیری جنسی تحت برنامه‌های مداخله آزمایشی قرار گرفتند. بدین ترتیب که ابتدا بعد از انجام پیش‌آزمون برنامه‌های مداخله آزمایشی ارائه گردید، درادامه پس آزمون صورت گرفت، سپس بعد از دوهفته با اجرای آزمون پیگیری، پایداری آموزش ایمن‏سازی، بار دیگر در بوته آزمایش قرار گرفت. در نهایت، با استفاده از مدل آماری اندازه‌گیری مکرر به آزمون سئوال‏های پژوهش پرداخته شد. یافته‌ها نشان دادند که آموزش ایمن‏سازی جنسی در حفظ واحترام به حریم جسمی و مهارت‏های مقابله‌ای در برابر آسیب پذیری جنسی دختران نوبالغ کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مؤثر است. از این رو پیشنهاد می‏شود سایر کودکان نوبالغ دختر وپسراستثنایی با استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع، جهت پیشگیری از آسیب پذیری جنسی، در مراکز آموزشی مورد آموزش قرار گیرند.  }, keywords_fa = {آموزش ایمن‌سازی,آسیب جنسی,کم‌توان ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2158.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2158_3a081726343ee9d07766a40268340ce4.pdf} } @article { author = {Ghadami, Majid}, title = {Theoretical basis of exclusion in special education of Iran}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {77-98}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present study has explored the philosophical bases and principles of exclusive approach in education.Through content analysis of accessible literature of the field, gathered from academic libraries in Tehran and related online sites, the suppositions of the approach and its philosophical roots and principles has presented. Then an accepted philosophy and principles of education in Islamic Republic of Iran has been introduced. By considering the geographical situation of Iran and its educational system, the methods and experiences which have been suggested and executed in exclusive education systems all over the world, it seems that the approach has not the best potential for promoting special needs education in quantitative as well as quailtative aspects in Iran. In this way, the equity in access to and quality of education will not be guaranteed for all Iranian children.}, keywords = {Education,exceptional children,exclusive approach,modernism}, title_fa = {بررسی مبانی نظری رویکرد جداسازی در آموزش و پرورش استثنایی ایران}, abstract_fa = {این مقاله مبانی نظری رویکرد جداسازی در آموزش و پرورش را می‌کاود و با تبیین مبانی فلسفی این رویکرد، اصول تربیتی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و با ژرف‌نگری در این مبانی و اصول، مکتب فلسفی را که در بروز رویکرد جداسازی نقش اساسی داشته معرفی می‌کند. در این پژوهش توصیفی و تحلیلی از منابع مختلف حاوی نظریات و مستندات فلسفی و تاریخی صاحب‌نظران و فیلسوفان تربیتی بهره گرفته شده است. در این پژوهش، نظریات و دیدگاههای مندرج در کتابها و مقالاتی که در حوزه مبانی فلسفی جداسازی در آموزش و پرورش ارائه گردیده و مجموعه نظریاتی که در کتابخانه‌ها و پایگاههای اطلاعاتی در حوزه جداسازی، در دسترس بوده‌اند واکاوی شده‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که رویکرد جداسازی در آموزش و پرورش استثنایی متأثر از دیدگاه مدرنیسم است که با توجه به این رویکرد فلسفی و اجتماعی، وجود برخی پیامدهای تربیتی و آموزشی اجتناب ناپذیر است. با این تبعات آموزشی و اجتماعی و با عنایت به وضعیت اقلیمی کشور و کمی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی و به ویژه محروم ماندن دانش‌آموزان استثنایی ساکن روستاها از آموزش رسمی، رویکرد جداسازی در نظام آموزش و پرورش توصیه نمی‌شود. بلکه بایست از رویکردی در آموزش و پرورش استفاده شود که زمینه توسعه هر چه بیشتر پوشش تحصیلی افراد استثنایی را در کشور فراهم کند.}, keywords_fa = {آموزش و پرورش,دانش‌آموزان استثنایی,جداسازی,مدرنیسم}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2162.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2162_30de6e6a3d4336fadeb1084d461a3b40.pdf} } @article { author = {Mohammadi Arya, Alireza and Seyf Naraqi, Maryam and Delavar, Ali and Sa’dipour, Esmail}, title = {The Effect of Cognitive and Cognitive–Meta Cognitive Education Strategies on Problem Solving Ability and Adaptive Behavior of Mentally Retarded Students}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {99-116}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present study aims at investigating the effects of cognitive and cognitive–meta cognitive education strategies on problem solving ability and adaptive behavior of mentally retarded students in junior professional schools. In this quasi-experimental research, 45 participants were selected by cluster sampling method and allocated in four experimental and two control groups. Research instruments include Towers of Hanoi puzzle and adaptive behavior scale. Cognitive and cognitive–meta cognitive strategies were respectively taught to experimental groups by lecture in 12 and 24 sessions.The data were analyzed by multivariate variance analysis and one –way analysis of variance. The results show that performance of students in problem-solving was better in cognitive–meta cognitive experimental group than the other groups.Also performance of problem – solving was better in cognitive experimental group than the control group. In addition, there was no difference in problem-solving performance and adaptive behavior of male and female participants who were taught the cognitive and cognitive–meta cognitive strategies. Also, experimental and control groups had no significant difference in adaptive behavior. Since, the results of this study were consistent and parallel withprevious researches, it can be concluded that cognitive and cognitive-meta cognitive education strategies have a positive effect on problem solving skills and adaptive behavior of mentally retarded students.}, keywords = {cognitive and meta-cognitive strategies,Problem Solving,adaptive behavior,mental retardation}, title_fa = {تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و شناختی ـ فراشناختی بر عملکرد حل مسأله و رفتار سازشی دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی}, abstract_fa = {هدفاین مطالعه مشخص کردن تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و شناختی ـ فراشناختی بر عملکرد حل مسأله و رفتار سازشی دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی آموزش‏پذیر پایه سوم مقطع مهارت‏های حرفه ای بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر بود. 45 نفر به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و در چهار گروه آزمایش و دو گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش معمای برج هانوی و مقیاس رفتار انطباقی بود. راهبردهای شناختی در 12 جلسه و راهبردهای شناختی ـ فراشناختی در 24 جلسه (12 جلسه شناختی و 12 جلسه فراشناختی) با روش سخنرانی به گروه‏های آزمایشی آموزش داده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.  نتایج نشان داد که عملکرد حل مسأله در گروه آزمایشی شناختی ـ فراشناختی بیشتر از گروه آزمایشی شناختی و گروه کنترل بود و عملکرد حل مسأله در گروه آزمایشی شناختی بیشتر از گروه کنترل بود. علاوه بر آن عملکرد حل مسأله و رفتار سازشی دانش‌آموزان پسر و دخترکم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر که آموزش راهبردهای شناختی و شناختی ـ فراشناختی را می‌گذرانند، متفاوت نیست. همچنین، رفتار سازشی در گروه‏های آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری نداشت. نتایج این پژوهش هماهنگ با نتایج پژوهش‏های گذشته است. این به این معناست که می‌توان با استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و شناختی ـ فراشناختی عملکرد حل مسأله افراد کم‏توان ذهنی را افزایش داد. از آنجا که نتایج این پژوهش در مورد نقش تعدیل کننده متغیر جنسیت در بیشتر موارد با پژوهش‏های داخل هماهنگ و با نتایج خارجی ناهماهنگ بود، پیشنهاد می‌شود در مطالعات آینده یک طرح جداگانه برای بررسی اثر جنسیت انجام شود و نتایج پژوهش‏های داخل در مورد این متغیر با روش فراتحلیل بررسی گردد.}, keywords_fa = {راهبردهای شناختی و فراشناختی,حل مسأله,رفتار سازشی,کم‌توان ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2165.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2165_975f81b7fc2acd54d9fe6195cc5cfe6c.pdf} } @article { author = {Reza’i Jamalooyi, Hassan and Abolqassemi, Abbas and Narimani, Mohammad and Zahed, Adel}, title = {Peer Acceptance of Students with Learning Disability and Students with Low, Moderate and High Academic Achievement in the City of Ardabilin the Academic Year 2009-2010}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {77-98}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present research is to compare peer acceptance in students with learning disability and students with low, moderate and high academic achievement.Statistical population of this applied and causal-comparativeresearchincludes the second-grade middle school students in Ardabil City. The research sample consists of 160 students (40 with learning disability, 40 with low, 40 with moderate, and 40 others with high academic achievement) selected through multistage cluster random sampling. In order to collect data, reading, writing and math tests, peer acceptance scale and Moreno’S sociomotric test were used. The MANOVA results show that there is a significant difference between students with learning disability and students with low, moderate and high academic achievement in peer acceptance. The results indicate that students with learning disability and the ones with low academic achievement have bigger problems in peer acceptance.The findings of this study have important implications about education and counseling servicesfor exceptional students. Therefore, it is suggested that by teaching social communicative skills to students with learning disabilities, they should be helped to increase their popularity among their classmates to overcome their academic problems.}, keywords = {peer acceptance,learning disability,Academic Achievement}, title_fa = {پذیرش همسالان در دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم راهنمایی با نارسایی‌های یادگیری ویژه و دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی متفاوت}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسی‌ها در دانش‌آموزان با نارسایی‌های یادگیری ویژه و دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا در پایۀ دوم راهنمایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن علّّی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‏آموزان پسر پایۀ دوم راهنمایی شهر اردبیل بود. آزمودنی‌های پژوهش شامل 160 دانش‌آموز (40 دانش‏آموز با نارسایی‌های یادگیری ویژه، 40 دانش‌آموز با پیشرفت تحصیلی پایین، 40 دانش‌آموز با پیشرفت تحصیلی متوسط و 40 دانش‌آموز با پیشرفت تحصیلی بالا) پایه تحصیلی دوم راهنمایی شهر اردبیل  بود که به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای از میان دانش‌آموزان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از آزمون‏های خواندن، نوشتن و ریاضیات، مقیاس پذیرش همسالان، آزمون گروه سنجی و آزمون هوشی ریون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین دانش‌آموزان با نارسایی‌های یادگیری ویژه و دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا در پذیرش همسالان از نظر خود و همکلاسی‌ها تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج بیان می‌کند که دانش‏آموزان با نارسایی‌های یادگیری ویژه و دانش‏آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در پذیرش همسالان مشکلات بیشتری دارند. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره‌ای برای دانش‏آموزان استثنایی دارد؛ پیشنهاد می‌گردد با آموزش مهارت‏های برقراری تعاملات اجتماعی به دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های یادگیری ویژه به آن‌ها کمک شود تا با افزایش محبوبیت خود در بین همکلاسی‌ها بتوانند بر مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند.}, keywords_fa = {پذیرش همسالان,نارسایی‌های یادگیری ویژه,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2166.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2166_8c976269d0ca4468b7f92a8b53c54fa2.pdf} } @article { author = {Asadi Gandomani, Roqayyeh and Nesaian, Abbas and Sharifi Daramadi, Parviz}, title = {Attachment Parenting and Theory of Mind in 8 to11 Year-old Students with Intellectual Disability}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {99-116}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present research aims at studying attachment parenting style and the theory of mind in 8 to11 year-old students with intellectual disability in Gonabad City. Statistical population of this causal-comparative research includes all intellectually disabled students in an exceptional school (Gonabad city, Alavian school), all of whom were selected as sample. Descriptive and deductive methods(independent T test) were applied for data analysis. Findings show that there is no significant relationship between attachment parenting style and theory of mind in intellectually disabled students that gave correct or incorrect responses (p). با استناد به داده‏های بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که دلبستگی عمومی والدین در بین دانش‏آموزانی که به تکالیف نظریۀ ذهن پاسخ درست یا نادرست داده‌اند تفاوتی ندارد.}, keywords_fa = {دلبستگی,نظریۀ ذهن,کم‏توان ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2167.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2167_08b528ca2e719437be1cfc71c127f17b.pdf} } @article { author = {Khanjani, Zeynab and Mahdavian, Hooshang and Ahmadi, Parichehr and Hashemi, Tooraj and Fathollahpour, Leyla}, title = {Comparison between the Effect of Neurofeedback and Fernald’s Multisensory Approachon TreatingChildren with Dyslexia}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {117-147}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {This study aims at comparingthe effect of Neurofeedback and Fernald’s multisensory approach on treatment of students with dyslexia. For this purpose,six students (threegirls and three boys) with dyslexia were selected by convenience sampling from five LD centers in Tabriz city and were randomly divided into three groups; each included one male and one female. The first group received both Neurofeedback treatment and Fernald’s method, while the second group received Neurofeedback treatment only and Fernald’s multisensory approach was applied tothe third group.In this empirical case study with single baseline design, Nama reading and dyslexia test was used to evaluate students. Findings show that all subjects improved and the progresswas constant after two and three months. Eclectic treatment has the best results and students who received Fernald’s approach have better progress than those who received Neurofeedback. Also, while Neurofeedback improved comprehension and Fernald’s method helped students to develop expression skills, eclectic treatment affected both comprehension and expression skills.}, keywords = {Neurofeedback,Fernald’s multisensory approach,dyslexia}, title_fa = {مقایسۀ اثربخشی روش پس‏خوراند زیستی و روش چندحسی فرنالد در درمان اختلال نارساخوانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش درمانی پس‏خوراند زیستی و روش چند حسی فرنالد روی کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظور سه نفر دانش‌آموز پسر و سه نفر دانش‌آموز دختر نارساخوان به صورت نمونه‌گیری در دسترس از مراکز پنجگانه تبریز انتخاب شدند؛ وبه صورت تصادفی به سه گروه دو نفری (یک نفر دختر و یک نفر پسر) تقسیم شدند. گروه اول هم درمان پس‏خوراند زیستی دریافت نمود و هم درمان فرنالد (به صورت یک جلسه در میان)، گروه دوم فقط درمان پس‏خوراند زیستی و گروه سوم فقط درمان فرنالد دریافت نمود. پژوهش حاضر در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه منفرد به انجام رسید. در راستای آن 20 جلسه برای هر روش با پیگیری دو ماهه و سه ماهه اجرا شد و به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد همه آزمودنی‌ها پیشرفت کرده‌اند و این پیشرفت در پیگیری دو ماهه و سه ماهه پایدار بود. درمان به صورت ترکیبی بهترین نتیجه را داشت و دانش‌آموزانی که به روش فرنالد آموزش دیده بودند نسبت به دانش‌آموزانی که درمان پس‏خوراند زیستی دریافت نموده بودند از وضعیت بهتری برخوردار بودند. همچنین درمان به روش پس‏خوراند زیستی به رشد درک مطلب دانش‌آموزان و درمان به صورت فرنالد به رشد بیانی دانش‌آموزان کمک نمود؛ در حالی که درمان ترکیبی (پس‏خوراند زیستی به علاوه فرنالد) روی هر دو متغیر تأثیر داشت.}, keywords_fa = {پس‏خوراند زیستی,روش چندحسی فرنالد,نارساخوانی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2168.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2168_f726d6f4f4c1ef24ef47b4275c00fba6.pdf} }