@article { author = {poushneh, kambiz and niknam, sadaf}, title = {The Effectiveness of Number Sense Teaching Program on Number Sense Ability and Math Achievement of Slow Learner Students}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {9}, number = {36}, pages = {55-70}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.27921.1690}, abstract = {Abstract: The Effectiveness of teaching number sense program on improvement number sense ability and math achievement of first grade slow learner students was studied. The research method is semi-experimental and pre test –posttest with control groups design. Using random stage sampling method,20 girl and boy student were selected from two special schools in Tehran- Iran and devided in two equal experiment and control groups randomly.Jordan number sense test and a researcher maded math achievement test were used as research tools in all experimental conditions. The experimental group received the number sense program for 10 sessions, (each session 60 minutes ,two times for each week). Covariance analysis showe , the number sense program can improve both number sense and math achievement for experiment group(P<0.5). This findings showed that the number sense training program can improve number sense and achievement program and is a useful method for teaching slow learner students as a remedial program. Key words: number sense teaching , math achievement , slow learner students}, keywords = {number sense teaching,Math achievement,slow learner students}, title_fa = {اثربخشی برنامه آموزش حس عدد بر بهبود مهارت‌های عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی برنامه آموزش حس عدد بر بهبود مهارت‌های عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان دیرآموز پایه اول دبستان پرداخته است. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و از میان دو مدرسه ویژه دانش‌آموزان مرزی منطقه ۷ شهر تهران، ۲۰ دانش‌آموز به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پس از همتاسازی به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. به‌منظور ارزیابی مهارت‌های عددی، از فرم معلم آزمون حس‌عددی جردن (۲۰۰۷)، و برای ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، از یک آزمون محقق‌ساخته در دو فرم موازی، استفاده شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش به‌مدت ۵ هفته (۱۰جلسه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای و ۲ بار در هفته) تحت آموزش یک برنامه حس عدد قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه مداخله آموزش حس عدد، بر مهارت‌های عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی آزمودنی‌های گروه آزمایش به‌گونه معنی‌داری تأثیر داشته و منجر به افزایش آن شده است (05/0p<). نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش حس‌عدد می‌تواند به‌عنوان یک روش مؤثر برای بهبود مهارت‌های عددی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیرآموز کلاس اول دبستان مورد استفاده قرار گیرد}, keywords_fa = {اموزش حس عدد,پیشرفت ریاضی,دانش آموزان دیرآموز}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_10830.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_10830_3582f1a7227313fd84ab399a6ea6e687.pdf} }