@article { author = {Rahmanzadeh Moghadam, Jafar and Alizade, Galavizh and Rostami, Mohammad}, title = {Relationship between early maladaptive schemas and personality traits with behavioral problems in students}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {40}, pages = {211-234}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2021.55178.2216}, abstract = {Adolescents as one of the vulnerable age groups are exposed to a variety of psychological problems. The aim of present study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and personality traits with internalizing and externalizing behavioral problems. The present study is descriptive and correlational. In this study, 362 male high school students in Boukan city were selected using multi-stage cluster sampling method and completed the questionnaires of Behavioral Problems of Achenbach (1991), Schema Young (1998) and Neo short form (1992). Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analyze the data. Regression analysis showed that 12% and 26% of the variance of internalizing behavioral problems and 15% and 20% of the variance of externalizing behavioral problems are due to early maladaptive schemas and personality traits in students, respectively. Early maladaptive schemas and personality traits have the potential to predict internalizing and externalizing behavioral problems in students. early maladaptive schemas and personality traits in students, respectively. Early maladaptive schemas and personality traits have the potential to predict internalizing and externalizing behavioral problems in students.}, keywords = {early maladaptive schemas,Personality traits,behavioral problems}, title_fa = {رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و ویژگی‌های شخصیتی با مشکلات رفتاری در دانش‌آموزان}, abstract_fa = {نوجوانان به عنوان یکی از گروه‌های سنی آسیب‌پذیر در معرض انواع مشکلات روانشناختی قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ویژگی‌های شخصیتی با مشکلات رفتاری درون‌سازی شده و برون‌سازی شده بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش 362 دانش‌آموز پسر دوره متوسطه شهر بوکان، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های مشکلات رفتاری آخنباخ (1991)، طرحواره یانـگ (1998) و فرم کوتاه نئو (1992) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب 12 و 26 درصد از واریانس مشکلات رفتاری درون سازی و 15 و 20 درصد واریانس مشکلات رفتاری برون‌سازی شده ناشی از طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ویژگی‌های شخصیتی در دانش‌آموزان می باشد. نتیجه‌گیری: طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ویژگی‌های شخصیتی توان پیش‌بینی کنندگی مشکلات رفتاری درون‌سازی شده و برون‌سازی شده در دانش‌آموزان را دارند.}, keywords_fa = {طرحواره های ناسازگار اولیه,ویژگی‌های شخصیتی,مشکلات رفتاری}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_12844.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_12844_fa0e9668e68b404aea5dedaeec8f7f98.pdf} }