@article { author = {Shafieyan, Kaveh and Faramarzi, Salar}, title = {lived Experience of Parents of Students with Specific learning Disabilities (SLD) During the Corona Pandemic}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {11}, number = {41}, pages = {131-168}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2021.55931.2231}, abstract = {This study aimed to investigate the lived experience of parents of students with specific learning disabilities (SLD), during the Corona pandemic. The research method was phenomenological, of lived experience type. For this purpose, among the parents of students with specific learning disabilities in the academic year 2019-2020, whose children were under house quarantine due to the Corona pandemic and school closures, the parents of 20 students were purposefully selected and participated in the study. Semi-structured interviews were conducted to collect data, and the data were categorized and analyzed by Colaizzi’s method. The results showed that the lived experiences of parents of students with specific learning disabilities during the Corona pandemic included six main categories: (1) Child psychological problems, (2) Child behavioral problems, (3) Child cognitive problems, (4) Child educational problems, (5) Parenting problems, and (6) Child improper skills. It can be concluded that the poor skills of the parents of students with specific learning disabilities in the mentioned areas can increase the problems of these students and their parents during the home quarantine. Therefore, appropriate training courses in these areas need to be provided for parents of students with specific learning disabilities.}, keywords = {specific Learning Disorder(SLD),Parents’ Lived Experience,Corona pandemic,Psychosocial Dimensions,Home Quarantine}, title_fa = {تجربه‌ی زیسته‌ی والدین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص در دوره‌ی کرونا}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی تجربه زیسته‌ی والدین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا انجام گرفت. روش پژوهش پدیدارشناسی و از نوع تجربۀ زیسته بود. به ‌این منظور از بین والدین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص در سال تحصیلی 99-1398 که به دلیل پاندمی کرونا و تعطیلی مدارس، فرزندان آن‌ها دوران قرنطینه‌ی خانگی را سپری می‌کردند، والدینِ 20 دانش‌آموز به‌صورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه‌ی نیمه ‌ساختاریافته استفاده شد و داده‌های جمع‌آوری‌شده با روش کلایزی مقوله‌بندی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تجربیات زیسته‌ی والدین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا شامل 6 مقوله اصلیِ؛ مشکلات روان‌شناختی کودک، مشکلات رفتاری کودک، مشکلات شناختیِ کودک، مشکلات تحصیلی کودک، مشکلات مربوط به والدگری و مهارت‌های نادرست کودک می‌باشد. از این یافته‌ها نتیجه‌گیری شده است که ضعف مهارت‌های والدین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص در زمینه‌هایی که ذکرشده است، می‌تواند مشکلات این دانش‌آموزان و والدینشان در دوران قرنطینه‌ی خانگی را چندین برابر کند. درنتیجه لازم است که دوره‌های آموزشیِ مناسب در این زمینه‌ها برای والدین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری‌ خاص تدارک دیده و برگزار شود.}, keywords_fa = {اختلال ‌یادگیری خاص,تجربه‌‌ی زیسته‌ی والدین,دوران کرونا,ابعاد روانی-اجتماعی,قرنطینه‌ی خانگی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_13104.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_13104_150e54bb187e3ca73239e69c28165104.pdf} }