@article { author = {Nosrati, Fatimah and Ghobari Bonab, Bagher and Sharifi, Sara}, title = {The Effect of Online Teaching of a Combined Educational Model (direct and phonological awareness) on Improving the Fluent Reading of Students with Reading Learning Disabilities}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {11}, number = {44}, pages = {57-83}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2022.59450.2295}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of combining education with the help of video training through WhatsApp to improve the fluent reading of students with learning disabilities. For this purpose, 3 boys from the primary school in Marivan who were referred to the Learning Disabilities Center by the schools were diagnosed as dyslexic using the Wechsler test and Fallahchai dyslexia test (1374) and selected by the available sampling method. They were trained through WhatsApp in a one-test method and multi-baseline design using different people in 30 sessions of 35 minutes. In order to collect information, the graph analysis method and effect size index were used. Findings showed that the use of a combined method with the use of online education (WhatsApp) is effective in improving the fluent reading of these students. Conclusion: The increasing use of online education and technologies such as mobile phones and their applications in improving the quality of treatment for learning disabilities can provide effective assistance to these students.}, keywords = {Fluent Reading,dyslexia,Online education,Combined educational model,WhatsApp technology}, title_fa = {تأثیر الگوی آموزشی ترکیبی به‌صورت برخط در بهبود روان‌خوانی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی به کمک تماس تصویری از طریق پیام‌رسان جهت بهبود روان‌خوانی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. از جامعه آماری دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان مریوان که از سوی مدارس‌، در سال تحصیلی 1400-1399 به مرکز مشکلات یادگیری معرفی شده بودند‌، (3 پسر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از نسخۀ چهارم مقیاس وکسلر و آزمون نارساخوانی فلاح‌چای (1374)، نارساخوان تشخیص داده شدند. آزمودنی‌ها با روش تک‌آزمودنی و طرح چند خط پایه با استفاده از افراد مختلف در 30 جلسۀ مداخله‌ای 35 دقیقه‌ای از طریق پیام‌رسان مورد مداخله قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل نمودار و شاخص اندازۀ اثر استفاده گردید. یافته‌های پژوهش از طریق مقایسۀ عملکرد آزمودنی‌ها در مراحل خط پایه نسبت به مرحله‌های مداخله و پیگیری نشان داد که استفاده از روش ترکیبی با بهره‌گیری از آموزش برخط (پیام‌رسان) در بهبود روان‌خوانی این دانش‌آموزان مؤثر می‌باشد و این تأثیر در طول زمان پایدار است. نتیجه‌گیری: استفادۀ هرچه بیشتر از انواع آموزش برخط و فن‌آوری‌هایی مثل تلفن همراه و برنامه‌های کاربردی آن در ارتقای کیفیت درمان انواع اختلال‌ یادگیری‌، مؤثر است.}, keywords_fa = {روان‌خوانی,نارساخوانی,آموزش برخط,الگوی آموزشی ترکیبی,فن‌آوری}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_14001.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_14001_dff8912e7f52a44a744a3a6750b9ebb0.pdf} }