@article { author = {Afruzeh, Elham and Amraei, kourosh and Hasanzadeh, Saeed and Azizi, Mohammadparsa}, title = {Effectiveness of Visual and Auditory Perception Program on Fluency and Reading Perception in Students with Dyslexia Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {12}, number = {45}, pages = {171-191}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2022.62329.2351}, abstract = {Due to the fact that dyslexic children have more difficulty in reading and comprehension than children who are average or above-average readers, so the purpose of this study is the Effectiveness of Visual and Auditory Perception Program on Fluency and Reading Perception in Students with Dyslexia disorder. In this applied research, a single-subject research design and a multi-baseline design with different subjects were used. The statistical population studied in this study included all students with reading disorders in the second grade of elementary school who went to Tonekabon Health Learning Disorders Center in the academic year 2009-2010. The sample includes three students with reading disabilities who are selected by available means who were studying in different schools. First, the WISC-IV children’s Wechsler test, reading and dyslexia test (façade), and Researcher-made comprehension test were completed. The sessions were conducted by the researcher, after the end of the fifteenth session, and 1 month later (in order to evaluate the sustainability of the effectiveness of the educational program) The questionnaires were completed again by the children of both groups. The results showed that the training of visual-auditory perception has improved reading skills and comprehension in all subjects. So it seems that an audio-visual perception training program is a good intervention method to improve reading and comprehension. Promoting the health of students who are diagnosed with dyslexia, this intervention is an effective tool by which the reiterated goal can be achieved.}, keywords = {dyslexic children,Reading,reading comprehension,Visual and Auditory Perception}, title_fa = {تاثیر برنامه آموزش ادراک دیداری- شنیداری بر مهارت روان‌خوانی و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان}, abstract_fa = {با توجه به اینکه کودکان نارساخوان بیش از کودکانی که خواننده­های متوسط یا بالاتر از متوسط­اند، در روان­خوانی و درک مطلب مشکل دارند، لذا هدف از این پژوهش تاثیر برنامه آموزش ادراک دیداری- شنیداری بر مهارت روان­خوانی و درک مطلب دانش­آموزان نارساخوان بود. در این پژوهش کاربردی از طرح پژوهش، تک آزمودنی و از نوع طرح چند خط پایه­ای با آزمودنی­های مختلف استفاده شد. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان با اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی که در سال تحصیلی 99-1398 به مرکز اختلالات یادگیری سلامت شهرستان تنکابن مراجعه نمودند بود. نمونه شامل سه نفر دانش­آموز با اختلال خواندن است که به شیوه در دسترس  انتخاب شدند که در مدارس مختلف مشغول تحصیل بودند. ابتدا آزمون وکسلر کودکان WISC-IV، آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و آزمون محقق ساخته درک مطلب تکمیل شد. برگزاری جلسات توسط پژوهشگر انجام شد، پس از اتمام جلسه پانزدهم، و 1 ماه پس از آن (به منظور بررسی پایداری اثر بخشی برنامه آموزشی) پرسشنامه­ها مجدداً توسط کودکان هر دو گروه تکمیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ادراک دیداری- شنیداری مهارت روان­خوانی و درک مطلب را در همه آزمودنی­ها ارتقا داده است. بنابراین به نظر می رسد که برنامه آموزش ادراک دیداری شنیداری روش مداخله مناسبی برای بهبود روان­خوانی و درک مطلب است ، بنابراین  می توان در کنار سایر برنامه های مداخله ای و درمانی اثر بخش از این برنامه  را برای ارتقاء سلامت دانش آموزان نارساخوان استفاده نمود.}, keywords_fa = {نارساخوانی,ادراک دیداری و شنیداری,روان‌خوانی,درک مطلب}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_14356.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_14356_ab5a6d4544e48df612a91e40b4a0b453.pdf} }