@article { author = {akbari, fateme and iazdkhasti, fariba and shakehnia, farahnaz}, title = {Effectiveness of spirituality training on stress and general health of mothers of children with mental retardation}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {17}, pages = {169-186}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.1468}, abstract = {The present research was done with the aim of spiritual training effectiveness on the amount of stress and general health of mothers of children with mental retardation.The research type was experimental with control and experimental groups. Population included all mothers ofmental retarded children in Aligoodarz city in 2012. The sample under study here were 30 mothers of children with mental retardation chosen by random sampling who were assigned randomly into 15-person experimental and control groups. Then was done the spiritualitytraining on experimental group in 8 sessions for two months.Reseachinstruments were Male­k­­­­poor Stress Questionnaireand General Health Questionnaire (GHQ-28).The results of analysis of covariance showed, that effectiveness of spirituality training on the stress reduction of mothers has significanted (P<0.05(.Effectiveness of training on generalhealth improvement, reduction of physical symptoms and depression symptoms was also significant (P<0.05(, But was no significant effect on social dysfunction and anxiety (P>0.05).According to the effectiveness of spirituality training on stress reduction and general health improvement, it can be used in order to educational and therapeutic planning asa supplement together withotherinterventions related tothe problems of stress and general health threatening.}, keywords = {spirituality training,stress,general health,children with mental retardation}, title_fa = {اثربخشی آموزش معنویت برفشارر وانی وسلامت عمو‌می مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش معنویتبرمیزانفشارروانیوسلامتعمومیمادرانکودکانکم­توان­ذهنی انجام شده است. پژوهش از نوع آزمایشیبا گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل همه مادرانکودکانکم­توانذهنی شهرستان الیگودرز در سال 1391 بود. نمونه مورد ­بررسی در این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان کم­توان ذهنی بود که بر اساس نمونه­گیری تصادفی ساده، انتخاب و به­صورت تصادفی در گروههای 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس آموزش معنویت در 8 جلسه و به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید.ابزارهای پژوهش شامل پرسش­نامه فشار­روانی ملک­پور و پرسش­نامه سلامت عمومی (GHQ-28) بود. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که اثربخشی آموزش معنویت بر کاهش فشار­ روانی مادران کودکان کم­توان ذهنی معنی­دار بوده است (05/0P<). همچنین اثربخشی آموزش بر بهبود سلامت ­عمومی، کاهش میزان نشانه­های جسمی و نشانه ­های افسردگینیز معنی­دار بود (05/0P<)، اما اثر معنی­داری بر میزان اختلال در کارکرد اجتماعی و اضطراب نداشت (05/0