@article { author = {rostami, robabeh and rezaie, mona and jabari, sosan}, title = {The Effectiveness of Social-Comparative Feedback on the Performance of Power Generation Task in Educable Mentally Retard Girls}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {5}, number = {18}, pages = {123-139}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2015.1548}, abstract = {The goal of this study was to determine the effectiveness ofsocial-comparative feedback on the performance of power generation task ineducable intellectual disability girls. Method: The present research isan experimental study with pre-test and post-test with experimental and controlgroups. Among all elementary special schools in Shirazcity, 46 mentally retarded girl students were selected through purposefulsampling. The participants were divided into experimental and control groups(22 inthe experimental group and 24 in the control group). Results: Analysis of covariance showed that theexperimental group achieved significantly higher scores than the control group.The results of this study provide evidence for the importance of motivationalfeedback.Conclusion: Since the social-comparative feedback had a specialeffect on the performance of power generation task in mentally retardedindividuals, it is recommended that this method be used as an effectivetraining strategy in the field of special education}, keywords = {Power Generation Task,Social-Comparative Feedback,Mentally Retard.  }, title_fa = {اثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی بر عملکرد تکلیف تولید نیرو در دختران با کم‌توانی ذهنی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تعیین اثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی براجرای تکلیف تولید نیرو در دختران با کم­توانی­ذهنی بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرحپیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. از بین دانش­آموزان دختر با کم­توانی­ذهنیشهرستان شیراز46 دانش­آموز دختر  به روشنمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. شرکت­کنندگان بر اساس آزمون بیشترین انقباض ارادیکه در نخستین جلسه به وسیله دینامومتر دستی از آن­ها به عمل آمد به دو گروهآزمایشی 22 نفری در گروه بازخورد (هنجاری مثبت) و 24 نفری در گروه کنترل (بدوندریافت بازخورد) تقسیم شدند. تحلیل کواریانس، عملکرد بهتر گروه آزمایشی را درتکلیف تولید نیرو نسبت به گروه کنترل نشان داد. یافته­های این پژوهش شواهدی رابرای اهمیت نقش انگیزشی بازخورد فراهم می­آورد. بنابراین به علت تأثیر ویژه­ای کهبازخورد تطبیقی- اجتماعی بر عملکرد تکلیف تولید نیرو در دانش­آموزان با کم­توانی­ذهنیدارد، به عنوان یک راهکار آموزشی مؤثر در زمینه آموزش مهارت­ها به مربیان دانش­آموزانآموزش ویژه توصیه می­گردد.}, keywords_fa = {عملکرد تکلیف نیرو,بازخورد تطبیقی- اجتماعی,کم‌توانی ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1548.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1548_a205bbbba499bd7a9d76cfd26933d2a9.pdf} }