@article { author = {Bahmani, Tahereh and Alizadeh, Hamideh}, title = {Impact of Mother Management Training on Parenting Styles and Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in Children}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {27-44}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to examine the impact of mother management training on parenting styles and attention deficit /hyperactivity disorder (ADHD) Symptoms in Children. This research was done through a quasi-experimental design of pre test- post test with equivalent groups.  Twenty-six schools were selected randomly in Behbahan. Teacher/parent forms of CSI-4 students were utilized to diagnose ADHD. Participants included 40 students who met ADHD criteria, and randomly assigned into 2 experimental and control groups. The experimental mother’s group was invited to participate in training sessions. The training package was based on Barkley (1997). The control group received no training. MANCOVA analysis showed some significant differences in improvement of parenting styles and decreasing the symptoms of children with ADHD. Accordingly, we can conclude that mother management training can be useful in helping these mothers and their children with ADHD.}, keywords = {Mother management training,Attention Deficit Hyperactivity Disorder,ADHD,parenting styles}, title_fa = {بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوه‏های فرزندپروری و کاهش نشانه‏های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوه‏های فرزند‏پروری و کاهش نشانه‏های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون و جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده از پرسشنامه نشانه‏های مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم)، عده‏ای دانش‏آموز با این اختلال انتخاب و از نظر متغیرهایی مانند میزان تحصیلات دانش‏آموز و والدین، سن، محل زندگی، شدت اختلال، و اختلال‏های همبود همتاسازی و 40 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای ارزیابی شیوه‏های فرزندپروری از پرسشنامه فرزند‏پروری رابینسون، ماندلکو، الس، و‏هارت (2001)، استفاده شد. مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش مدیریت والدین مبتنی بر رویکرد رفتاری بارکلی (1997) شرکت داده شدند. مادران گروه کنترل هیچ‏گونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در نشانه‏های اختلال را نشان داده و نمره شدت اختلال گروه آزمایش پس از آموزش کاهش یافته بود. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که نمره شیوه‏های فرزندپروری خودکامه و سهل‏گیر مادران کاهش و نمره شیوه مقتدرانه افزایش یافته است. به طور کلی، می‏توان به این نتیجه رسید که برنامه آموزش والدین (بارکلی، 1997) سبب بهبود شیوه‏های فرزندپروری مادران و کاهش نشانه‏های اختلال در فرزندان شده است}, keywords_fa = {آموزش مدیریت به مادران,شیوه‏های فرزندپروری,اختلال نارسایی توجه/ بیش‏فعالی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2024.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2024_65bf1a6b523ae0382f1423819859dd07.pdf} }