@article { author = {Haddad Kashani, Mohammad and Naderi, Ezzatollah and Seif Naraqi, Maryam and Doroodian, Zahra}, title = {Comparison of Criteria of Friendship and Making Friends in People with Down Syndrome Aged between 14 and 24 and Other Educable Mentally Retarded Groups}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {7}, pages = {27-42}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {This study is aimed at comparing the criteria of friendship and making friends in people with Down syndrome aged between 14 and 24 and other educable mentally retarded groups in Vali-e Asr Rehabilitation Center of Tehran in 2009-2010. In this field research, the statistical population consists of all educable individuals who have Down syndrome and are mentally retarded aged between 14 and 24 in the above said center. 25 persons with Down syndrome and 25 educable mentally retarded people are selected using convenience sampling and are homogenized in terms of particulars such as age, sex, and social-economic class. A test containing 28 questions designed by the researcher is applied and four fields of leisure time, cooperation, positive and negative communicative features are evaluated. The two groups are compared and an independent T test is performed for statistical analysis. Results show that with a reliability of 95%, there is no significant difference between the two groups with regard to spending leisure time together, cooperation and negative communicative features. However, they are significantly different when it comes to positive communicative features, and criteria of friendship and making friends. In other words, people with Down syndrome had a better performance than other educable mentally retarded people in this regard. In centers and schools special for children with mental disability and Down syndrome, issues about education and career are more emphasized, whereas these children need social skills including friendship and making friends. Therefore, these centers are recommended to pay attention to the social skills as well as educational aspect.   }, keywords = {Down syndrome,educable mentally retarded,criteria of friendship and making friends}, title_fa = {بررسی ملاک‌های دوستی و دوست‏یابی افراد سندرم داون24-14 سال و مقایسۀ آن با سایر گروه‏های عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف بررسی ملاک‌های دوستی و دوست‏یابی افراد سندرم داون 14 تا 24 سال و مقایسه آن با سایرگروه‏های عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر مرکز توانبخشی ولی عصر تهران سال 89-88 صورت گرفت. روش:روش این پژوهش زمینه ای است. جامعۀ آماری: جامعۀ پژوهش کلیه افراد سندرم داون و عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر 14 تا 24 سال مرکز ولی عصر در سال تحصیلی 89-88می‌باشد. نمونۀ آماری،حجم آن و چگونگی گزینش آن: محقق ابتدا با مراجعه به مرکز ولی عصر تهران 25 نفر گروه سندرم داون و 25 نفر عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر را با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب کرد و آنان را به لحاظ ویژگی‏هایی مانند سن، جنسیت، طبقۀ اجتماعی ـ اقتصادی با یکدیگر همتا نمود. روش جمع‏آوری داده‌ها و ابزار های آن: آزمون محقق ساخته 28 سئوالی که چهار زمینه مانند گذراندن اوقات فراغت، تعاون، ویژگی‏های  مثبت ارتباطی و ویژگی‏های منفی ارتباطی را می‌سنجد، اجرا کرده و به بررسی و مقایسۀ این دو گروه پرداخته است. روش آماری: تحلیل آماری با استفاده از آزمون t مستقل انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که با 95 درصد اطمینان این دو گروه در ویژگی‏های گذراندن اوقات فراغت با یکدیگر، تعاون و ویژگی‏های منفی ارتباطی تفاوت معناداری ندارند ولی با 95 درصد اطمینان در ویژگی‏های مثبت ارتباطی و ملاک‌های دوستی و دوست‏یابی تفاوت معناداری دارند. به سخن دیگر در این زمینه‌ها افراد سندرم داون  در مقایسه با سایر گروه‏های عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر بهتر عمل کردند. از آنجایی که در مراکز و مدارس ویژه (کودکان سندرم داون و عقب‏مانده های آموزش‏پذیر) بیشتر به مسائل تحصیلی و آموزشی و شغلی پرداخته می‌شود در حالی که افراد سندرم داون و عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر نیاز به مهارت‏های اجتماعی از جمله مهارت‏های دوستی و دوست‏یابی دارند، پیشنهاد می‌شود که در این مراکز علاوه بر بعد تحصیلی به بعد مهارت‏های اجتماعی توجه شود.}, keywords_fa = {سندرم داون,عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر,ملاک‌های دوستی و دوست‏یابی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2148.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2148_9e0efca3b1b85aade94e97267232d0fc.pdf} }