@article { author = {Malekpour, Mokhtar and Aghababaei, Sara and Abedi, Ahmad and Shooshtari, Mojgan}, title = {The Efficacy of Working Memory Training on Executive Functions and Academic Performance of 3rd Grade Elementary Female Students with Spelling Learning Disability}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {9}, pages = {1-20}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to investigate into the efficacy of working memory training on executive functions and academic performance of students with spelling learning disability. In this semi-experimental research, 30 3rd grade elementary female students with spelling learning disability are selected through multistage random sampling. These students are randomly assigned into two groups (one experimental group and one control group, each consisting of 15 students). The instruments used in the study are NEPSY test, Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), Checklist for Identifying Students with Spelling Learning Disability, Clinical Interview and Spelling Academic Performance Test. The data was analyzed by Analysis of Covariance. The findings indicated that working memory training can improve executive functions and spelling performance of students. So in can be concluded that working memory training can be used as an intervention method in improvement of executive functions and spelling difficulty in students with spelling learning disability.}, keywords = {Working memory,executive functions,Academic Performance,spelling learning disability}, title_fa = {اثربخشی آموزش حافظۀ کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان با نارسایی در املا}, abstract_fa = {دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانش‏آموز با ناتوانی یادگیری املا به شیوة نمونه‏گیری تصادفی چند مرحله‏ای، انتخاب و با روش تصادفی در گروه‏های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون عصب ـ روان‏شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست شناسایی دانش‏آموزان با ناتوانی یادگیری املا، مصاحبه بالینی وآزمون عملکرد تحصیلی املا بود. آموزش حافظه کاری به صورت گروهی در گروه آزمایش انجام گرفت. برای آزمون فرضیه‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد املای دانش‏آموزان با ناتوانی یادگیری املا به لحاظ آماری معنادار است. آموزش حافظه کاری می‌تواند به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {حافظه کاری,کارکردهای اجرایی,عملکرد تحصیلی,ناتوانی یادگیری املا}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2169.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2169_094d91f7daae99e4db86a137f9579c9d.pdf} }