@article { author = {Eydi Baygi, Majid and Mehrabizadeh Honarmand, Mahtab and Akbari Shayeh, Yahya and Zarezadegan, Bahman and Ahmadian, Ali}, title = {A Comparison of Mental Health and Academic Performance between Students with Epilepsy and Normal Students}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {9}, pages = {129-144}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to compare the mental health and academic performance of epileptic and non-epileptic adolescent 12-18 years-old students of middle and high schools in Ahvaz in the academic year 2010-2011. The ex-post facto is the methodology used in this study. The sample includes 24 students with epilepsy homogenized with 24 normal students in middle and high schools in Ahvaz. The General Health Questionnaire (GHQ-28)is administered individually in both groups. The GPA of students is considered to study the ir academic performance. The data are analyzed using MANOVA. The results show there are significant differences between the students with epilepsy and non-epileptic students in the overall mental health and all areas (except anxiety) and also in the academic performance (p<0/05). The refore students with epilepsy are poorer and in direr need in terms of general mental health, physical symptoms, social functioning, depressive symptoms and academic performance. The risk of epileptic seizures can reduce adolescent mental health and academic performance. It is recommended that students should receive mental health training. Also parents and teachers should receive training to improve the mental health and academic performance of their children.}, keywords = {epilepsy,Mental Health,Academic Performance,teenagers}, title_fa = {مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان نوجوان مصروع و غیرمصروع}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دوره‌های راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش‏آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 دانش‏آموز مصروع بود که با روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند، 24 دانش‏آموز عادی به عنوان گروه گواه نیز با آنان همتا شدند. سپس پرسشنامه سلامت روان فرم 28 سوالی در مورد هر دو گروه به صورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنی‌ها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. داده‌های بدست آمده با روش‎های آمار توصیفی وتحلیل واریانس چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که بین دانش‌آموزان مصروع و دانش‌آموزان غیر مصروع در سلامت روان کلی و تمامی حیطه‌های آن (به جز اضطراب) و هم‌چنین بین عملکرد تحصیلی دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود (05/0p<) دارد. به طوری که دانش‏آموزان مصروع از نظر سلامت روان کلی، نشانه‏های جسمی، بدکارکردی اجتماعی و نشانه‏های افسردگی وضعیت نامطلوب‌تر و عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری داشتند. ابتلا به صرع می‌تواند سلامت روان و عملکرد تحصیلی نوجوانان مصروع را کاهش دهد. پیشنهاد می‌گردد آموزش‌هایی در جهت آموزش بهداشت روانی این دانش‏آموزان و هم‌چنین آموزش‌هایی به اولیا و مربیان این افراد در جهت بهبود سلامت روان و عملکرد تحصیلی فرزندان‏شان داده شود.}, keywords_fa = {صرع,سلامت روان,عملکرد تحصیلی,نوجوانان}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2176.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2176_087b466f3743c3a9fc20c91236396aa4.pdf} }