@article { author = {dfsdfsdf, fateme and sdfasd, sdfsadf and fdasdf, csadfs and gdf, gdgf}, title = {Investigation of the Right and Left Brain Hemisphere Capabilities among gifted students with and without learning disabilities}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {6}, number = {21}, pages = {23-58}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2016.5280}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate right and left brain hemispheres’ capabilities in gifted students with and without learning disabilities. This causal-comparative study was conducted on 23 gifted students with learning disabilities (17 girls and 6 boys) and 29 gifted students (17 girls and 12 boys) who studied in third to fifth grades of elementary school in Shiraz. Purposive sampling was used to identify participants. Wechsler Intelligence Scale for Children-IV (2003), Screening Inventory Reading Test (2009), Torrance Creative Thinking Test, Keymath Test (1999), Reading and Dyslexia Test (2005) and The Kingore Observation Inventory (2001) were used as formal tools in this study. In addition, the state achievement tests, workbooks and teacher's comments were considered. The data in this study were analyzed by descriptive and inferential statistics. The results showed that there were significant differences between two groups in creativity, sense of humor, visual processing speed, fluid intelligence, and nonverbal fluid reasoning that relate to the capability of the right hemisphere (p< 0. 01). All abilities of the left hemisphere, there were a significant differences among gifted students and gifted students with learning disorders (p}, keywords = {brain Capabilities,the right hemisphere,the left hemisphere,gifted students,gifted students with learning disabilities}, title_fa = {بررسی توانایی‌های نیمکره راست و چپ مغز دانش‌آموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی توانمندی‌های نیمکره راست و چپ مغز دانش‌آموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری انجام شد. این پژوهش علی- مقایسه‌ای بر روی 23 دانش‌آموز تیزهوش با اختلال یادگیری (17 دختر و 6 پسر) و 29 دانش‌آموز تیزهوش (16 دختر و 13 پسر) در پایه­های سوم تا پنجم دبستان شهر شیراز انجام شد. به منظور شناسایی شرکت‌کنندگان از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. در این پژوهش نسخه چهارم مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن، آزمون تفکر خلاق کودکان تورنس، آزمون ریاضیات کی‌مت، آزمون خواندن و نارساخوانی و سیاهه‌ی مشاهده‌ای تیزهوشی کینگور به عنوان ابزارهای رسمی استفاده شدند و در کنار این آزمون‌ها وضعیت پیشرفت تحصیلی، کارپوشه و نظرات مربیان نیز مورد توجه قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که در توانمندی‌های نیمکره راست مغز بین دو گروه در توانمندی‌های خلاقیت، شوخ‌طبعی، سرعت پردازش دیداری، حساسیت‌، هوش سیال و استدلال سیال غیرکلامی تفاوت معناداری وجود دارد و در همه توانمندی‌های مربوط به نیمکره چپ مغز بین دانش‌آموزان تیزهوش و دانش‌آموزان تیزهوش با اختلال یادگیری تفاوت معنادار به دست آمد. با آگاهی از نتایج این پژوهش نظام آموزشی می‌تواند گام مهمی در رسیدن دانش‌آموزان به توانمندی‌های کامل آموزشی بردارد.}, keywords_fa = {توانمندی‌های مغز,نیمکره راست,نیمکره چپ,دانش‌آموزان تیزهوش,دانش‌آموزان تیزهوش با اختلال یادگیری}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_5280.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_5280_22681cb47ca5859d59eab8652f01d46e.pdf} }