@article { author = {hdfhd, fhdh and gsdgsd, segdd}, title = {Fundamental factors in children disorders based on the Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {6}, number = {21}, pages = {153-167}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2016.5286}, abstract = {  present study examined the Fundamental factors in children disorders based on the Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist. Statistical society of the present research was the children and adolescents that were referred to health centers in second half of 1391. The sample sizes were 200 persons (88 boys and 112 girls) that were selected by accessible method. The instrument was Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist (2001). Exploratory factor analysis revealed three factors, internalizing and externalizing (anxiety) and physical health has been extracted. The results showed that both impaired thinking and attention problems caused by the presence of two factors: 1 and 3, the further to act as a common factor in Psychopathology of child. Three of Internalizing, Externalizing and somatization factors as disorders are centered that are detected by the Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist. Other problems such as thought, social and attention as Common factors are classified as significant. According to research Results can say suitable tool is Child Behavior Checklist for use in research and clinical situations.  }, keywords = {fundamental factors,children disorders,Child Behavior Checklist}, title_fa = {عامل‌های بنیادی در اختلال‌های کودکان بر پایه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین عامل­های بنیادی در اختلال‌های کودکان بر پایه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی و مشاوره شهرستان اردبیل در شش ماهه دوم سال 1391 بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر از کودکان و نوجوانان (88 پسر و 112 دختر) مراجعه کننده به کلینیک­های درمانی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که سه عامل برون­ریزی، درون­ریزی (اضطرابی) و جسمانی­شده قابل استخراج است. همچنین، نتایج نشان داد که دو اختلال مشکلات تفکر و توجه به علت حضور در دو عامل 1 و 3، بیشتر به‌عنوان یک عامل مشترک در آسیب­شناسی روانی کودک و نوجوان عمل می­کنند. بر این اساس می­توان گفت که سه عامل اختلال‌های برون­ریزی، درون­ریزی و جسمانی­شده به‌عنوان اختلال‌های محوری هستند که به‌وسیله سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار قابل شناسایی هستند. مشکلات تفکر، اجتماعی و توجه به‌عنوان عوامل مشترکِ قابل طبقه­بندی محسوب می­شوند. با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت سیاهه رفتاری کودک ابزار مناسبی برای استفاده در موقعیت­های بالینی و پژوهشی است.  }, keywords_fa = {عامل‌های بنیادی,اختلال‌های کودکان,سیاهه رفتاری کودک}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_5286.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_5286_f249c9f2c313d117e216fdcfc1aed506.pdf} }