@article { author = {Shalian, Rahim and Amin Yazdi, Seyed Amir and Kareshki, Hossein and Saeedy Rezvani, Mahmood and Asgary Nekah, Seyed Mohsen}, title = {Scanning of developmental-interactive implications for the education of students with hearing damage.}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {7}, number = {25}, pages = {143-173}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2017.7723}, abstract = {Abstract: This research has been conducted with the aim of understanding the developmental-interactive implications in the education of of students with hearing damage. In this case study, the qualitative approach has been selected. To gather the data, two students with hearing damage were selected by the technique of "Most Similar/Most Different". The Data was collected through reviewing films, the documents and semi-structured interviews obtained from the people around them in their house and school. Trustworthiness is being taken in order to make the data reliable with respect to credibility, transferability, dependability, confirmability criteria. As a result, the understanding and the redrawing of participants’ experience allowed us to express that despite the same amount of hearing damage and possibility to benefit from integrative education, the cases had different academic achievement. The reason for this difference, which stemmed from parental interactive patterns and the way people achieve Functional Emotional Developmental Capacities, contrarily to common belief, is not subject to hearing reinforcement. Conclusion: The implication of the study is that the difference between the hearing impaired considering the level of mastering Functional Emotional Developmental Capacities, distinguishes the nature of their needs in educational environment not only from other exceptional individuals but also from each other. In order achieve educational justice, it is suggested that during implementing interventions and determining characteristics of curriculum elements, more attention should be paid to quality improvement and understanding of their experience in mastering Functional Emotional Developmental Capacities when interacting with family and educational contexts, especially in primary school.}, keywords = {integrative,Hearing damage (deaf,indistinct),Curriculum,Development of functional emotion (DIR model)}, title_fa = {پویش الزام های تحولی-تعاملی در آموزش دانش آموزانِ با آسیب شنوایی (مطالعه موردی)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدفِ فهم الزامات تحولی-تعاملی در آموزش دانش آموزانِ با آسیب‌‌ شنوایی انجام شده است. این پژوهش با رویکردکیفی و استفاده از راهبردهای مطالعه موردی بر روی دوفرد با آسیب‌‌ شنوایی انجام شد و موردهای مطالعه، با استفاده از تکنیک "بیشترین تفاوت یا تشابه" انتخاب شدند. داده‌ها با ابزار مشاهده فیلم‌ها، بررسی اسناد، مصاحبه‌نیمه‌ساختاریافته از موارد انتخابی و اطرافیان آنها در خانه و مدرسه، جمع‌آوری و با استفاده از روش تفسیر تأملی تحلیل گردید. ملاک‌های "قابلیت پذیرش"، "اعتماد"، "انتقال" و "تائید" برای اعتبارسنجی مد نظر قرار گرفت. یافته‌‌ها: درک و بازنگاری تجربه مشارکت‌کنندگان، این امکان را می‌دهدکه اظهار داریم، موارد انتخابی پژوهش به رغمِ میزانِ آسیب‌شنوایی یکسان و امکان بهره‌مندی از آموزش تلفیقی، توفیقی متفاوت در امر تحصیل داشته اند. این تمایزکه متاثر از الگوهای تعاملی والدین و چگونگی تسلط افراد به قابلیت‌های پایه رشد هیجانی کارکردی حاصل شده است، برخلاف باور رایج، منوط به تقویت حس شنوایی نبوده است. نتیجه‌گیری: تفاوت افرادِ با آسیب‌شنوایی از منظر میزان تسلط به قابلیت‌های پایه رشد هیجانی کارکردی، ماهیتِ نیازهایِ آنان را در محیط آموزشی نه تنها نسبت به افراد سایرگروه های با نیاز ویژه، بلکه نسبت به یکدیگر متفاوت می‌نماید. لذا در راستای تحقق عدالت تربیتی توصیه می‌شود، در انجام مداخلات و تعیین ویژگی عناصر برنامه درسی، بالاخص در دوره دبستان، نسبت به فهم و بهبود کیفیت تجربیات افرادآسیب دیدۀشنوایی در تسلط به قابلیت های پایۀ هیجان کارکردی در تعامل با بافت تحصیلی و خانوادگی توجه شود.}, keywords_fa = {تلفیقی,آسیب شنوایی (ناشنوا),برنامۀدرسی,هیجان کارکردی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_7723.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_7723_5a6d399a7be967a48812b619b4356e44.pdf} }