@article { author = {Soudani, Mansoor and Mehrabizadeh Hoanrmand, Mahnaz and Zarghamian, Zargham}, title = {The Effectiveness of Meaning Training on Resiliency and Life Quality of Mothers with Children of Special Needs}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {75-92}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to investigate theefficacy of meaning training on resiliency and improving the lifequality of motherswith children of special needs in Borazjan city. 222 mothers completed thequestionnaire of World Health Organization Quality Of Life andConnor-Davidson Resilience Scale. Then 40 of these persons with one standarddeviation below the mean score in both questionnaires were selected randomlyfor testing the hypothesis. These 40 persons were divided into two groupsrandomly (experimental and control group). At first the two groups took apre-test, and then the experimental group received meaning training for 10 90-minutesessions. At the end, both groups took post-test simultaneously and after onemonth the follow-up test was done. The data of the study were analyzed by MANCOWA method. The results show that the meaning training hasincreased resiliency and improved the quality of life of the experimental groupin comparison with the control group.A Follow-up study after one month shows the usefulness of meaning training on resiliencyand quality of life}, keywords = {meaning training,Resiliency,Quality of life}, title_fa = {اثربخشی آموزش کسب معنا بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسیاثر بخشی آموزش کسب معنا بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهایویژه شهر برازجان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود که با طرحپیش‌آزمون – پس‌آزمونو پیگیری با گروه کنترل انجام شد. نمونه اولیه این پژوهش شامل 222 نفر بودند که پساز اعلام آمادگی جهت شرکت در پژوهش، پرسشنامه کیفیتزندگی سازمان بهداشت جهانیومقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. سپس 40 نفر از کسانی که نمره آن‌هادر هر دو پرسشنامه یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین بود، به روش تصادفی انتخابو به دو گروه آزمایش و کنترل(در هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزشکسب معنا طی 10 جلسه، 90 دقیقه‌ای به صورت 1 جلسه در هر هفته بر روی گروه آزمایشاجرا شد. در پایان همزمان از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد و پس از گذشت یک ماهآزمون پیگیری انجام شد. داده‌های حاصل از پژوهش، به روش کوواریانس یک متغیری و چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش کسبمعنا موجب افزایش میزان تاب‌آوری و بهبود کیفیت زندگی گروه آزمایش در مقایسه باگروه کنترل شده است )05/0≥p). پیگیری با فاصله یک ماه، سودمندی آموزشکسب معنا را بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی نشان داد. با توجه به یافته های این پژوهشپیشنهاد می‌شود مدارس دانش‌آموزان یا نیازهای ویژه کشور در قالب کلاس‌های آموزشخانواده از آموزش معنا جهت حل مشکلات اولیاء دانش‌آموزان و ارتقاء سطح تاب‌آوری وکیفیت زندگی آنان استفاده نمایند.}, keywords_fa = {کسب معنا,تاب‌آوری,کیفیت زندگی,مادران,فرزند با نیازهای ویژه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_814.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_814_c5cda4bf6abe502cdb5b6d1e105fa442.pdf} }