@article { author = {Alikhani, Maryam and Manzari Tavakoli, Alireza and Manzari, Hamdollah}, title = {Factors Related to the Anxiety of Mothers with Exceptional Children}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {10}, pages = {145-163}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to examine andpredict factors related to anxiety of mothers with exceptional children inJiroft city in 2011. In this applied and correlative research, the statisticalpopulation includes all the mothers of mentally retarded, deaf and blindchildren who are being educated in schools special for exceptional children inJiroft. The sample consists of 60 mothers of exceptional children who areselected by random sampling. The answers given to Beck anxiety and theresearcher-made questionnaires are analyzed by using correlation coefficientand multiple regression method. Analysis of the data reveal that there is asignificant correlation between the mother’s anxiety and the knowledge ofmothers about how to raise and treat exceptional children, the sociallimitations of mothers, the root cause of disability of the exceptional child,the effect of the child’s disability on family relationships, sense of responsibilityof mothers, and the father’s presence. In addition, the result of this studyshow there are factors that increase the mothers’ anxiety}, keywords = {Anxiety,anxiety-related factors,exceptional children}, title_fa = {عوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودک با نیازهای ویژه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف کلی مطالعۀعوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه‌ی مادراندارای کودک با آسیب‌های بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آن‌ها در مدارس ویژه‌یآموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغالداشتند. از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس 60 نفر از مادران دانش‌آموزان با نیازهایویژه در سه گروه (نابینا، ناشنوا و کم‌توان‌ذهنی) انتخاب شدند. پس از پاسخ به پرسشنامه‌هابه صورت انفرادی، پرسشنامه اضطراب بک و محقق ساخته داده‌ها با بهره‌گیری از ضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری داده‌ها تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد کهبین عواملی چون میزان اطلاعات مادران از نحوۀ تربیت و برخورد با کودک با نیازهایویژه، محدودیتهای اجتماعی مادران، ریشۀ معلولیت کودک با نیازهای ویژه، تأثیر آسیب‌دیدگیفرزند بر روابط خانوادگی، احساس مسئولیت مادران، میزان حضور پدر با میزان اضطرابمادران دارای کودک با نیازهای ویژه رابطه معنی‌داری وجود دارد. در مجموع یافته‌هایاین پژوهش حاکی از آن است که عواملی مربوط به کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد کهاضطراب مادران این کودکان را افزایش می‌دهد. با شناخت این عوامل می‌توان بابالابردن سطح اطلاعات مادران از آسیب‌های مختلف، چگونگی برخورد با این کودکان وروابط عاطفی مناسب در خانواده همراه با حضور پدر، به این‌گونه مادران کمک کرد}, keywords_fa = {اضطراب,عوامل مرتبط با اضطراب,کودکان با نیازهای ویژه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_818.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_818_8ade671445e2701dd28bb546c1f1bc30.pdf} }