@article { author = {kaveh, manijej and Tabe Bordbar, Fariba}, title = {The relationship between disordered eating behavior with early maladaptive schemas and anxiety in adolescent female}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {7}, number = {27}, pages = {161-183}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2018.23683.1598}, abstract = {Aim: The current research aim is studying the relationship between disordered eating behavior (DEB) with early maladaptive schemas(EMS) and anxiety in adolescent female students in Shiraz .Method: The method of present research is descriptive correlation. For this purpose, 190 female students of one to third year of high school of Shiraz selected by cluster sampling method and complete questionnaires. Young's schema Questionnaire short form (SQ-SF), Eating Attitudes Test (EAT-26) Garner and Garfinkel (1979) and Depression, anxiety, Stress Scale (DASS) were used was utilized to evaluate early maladaptive schemas, disordered eating behavior and anxiety, respectively. Data analyzed through the SPSS21 software. Result: Pearson's correlation coefficient showed that a significant correlation between most domains of area early maladaptive schemas (EMS) with disordered eating behavior (DEB). Also anxiety has significant correlation with disordered eating behavior (DEB). Stepwise regression Indicated impaired autonomy and performance (P<0/01& =β 0/48), disconnection and rejection (P<0/01& =β 0/32), impaired limits (P<0/01& =β 0/29) and anxiety (P<0/01& =β 0/15) explain significant variance of disordered eating behavior (DEB). Conclusion: According to significant role of early maladaptive schemas and anxiety in explains variance of disordered eating behavior in adolescent females, correction of maladaptive schemas and reduction of anxiety can be effective in reducing eating problems.}, keywords = {Anxiety,disordered eating behavior,early maladaptive schemas}, title_fa = {بررسی رابطه بین رفتار خوردن آشفته با طرحواره های ناسازگار اولیه و اضطراب در دختران نوجوان}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار خوردن آشفته با طرحواره های ناسازگار اولیه و اضطراب دانش آموزان دخترشهر شیراز می باشد. روش:روش پژوهش حاضر همبستگی است. تعداد 190 دانش آموز به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) لاویبوند ،پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و آزمون بازخورد خوردن گارنر و گارفینکل (1979) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از 21 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: ضرایب بدست آمده بر اساس آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده ارتباط مثبت و معنادار اکثر حوزه های طرح واره ها با رفتار خوردن آشفته بود. همچنین اضطراب ارتباط معناداری با رفتار خوردن آشفته داشت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که سه حوزه خودگردانی/عملکرد مختل (میزان بتای 48/0=β و P<0/01)، طرد و بریدگی (میزان بتای 32/0=β و P<0/01) و محدودیت مختل (میزان بتای 29/0=β و P<0/01) همراه با اضطراب (میزان بتای 15/0=β و P<0/01) تبیین کننده معنادار واریانس رفتار خوردن آشفته بودند. نتیجه گیری: با توجه به نقش طرحواره های ناسازگار و اضطراب در تبیین واریانس رفتارهای خوردن آشفته دختران نوجوان، کاهش اضطراب و تصحیح افکار ناکارآمد اولیه می تواند در کاهش مشکلات خوردن موثر باشد.}, keywords_fa = {اضطراب,رفتار خوردن آشفته,طرح واره های ناسازگار اولیه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_8239.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_8239_2df7428b4083f2c02102e5416bda5832.pdf} }