@article { author = {Zemestani, Mehdi and Gholizadeh, Zoleikha and Alaei, Maryam}, title = {Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Depression and Anxiety of ADHD Childrens' Mothers}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {8}, number = {29}, pages = {61-84}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2018.25533.1638}, abstract = {The presence of a child with ADHD in families can lead to mothers' depression and anxiety, the sense of limiting the role of parents and the sense of inadequacy in child rearing in ADHD children's families. In this study، a quasi-experimental pre test- post test control group، the sample of sample available from mothers of ADHD children referred counseling clinic in sanandaj، among them، 30 persons were randomly 15 experimentrol groups were divided in the pre-test، in order to measure anxiety and depreeion، the Beck Depression and Anxiety Inventory and for assessing symptoms of ADHD children kaners parent questionnaire was used. The experimental group received 8 sessions of 2 hours Acceptance and Commitment Therapy, and the control group recived not treatment in the pre-test، questinaires were administered to both groups at post test. The results showed that in the post-test scores significantiy decreased depression and anxiety. Therfore، Acceptance and Commitment Therapy، the treatment of depression and anxiety in mothers of ADHD children has been effective. The results emphasize the importance of using these interventions in depressions and anxiety in mothers of children with ADHD and provide new horizons in clinical interventions from mothers and children is emphasized for these patients.}, keywords = {Attention Defficit/Hyperactivity Disorde,Anxiety، Depression، Acceptance and Commitment therapy}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی}, abstract_fa = {وجود فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش ­فعالی در خانواده‌ها می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب مادران، احساس ناتوانی در ایفای نقش والدینی و احساس عدم کفایت در امر تربیت فرزند در خانواده ­های این کودکان شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش ­فعالی بود. در پژوهش حاضر که با روش نیمه ­آزمایشی و طرح یش آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه بود، گروه نمونه با روش نمونه‌گیری در دسترس و از مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش­ فعالی مراجعه­کننده به کلینیک‌های روان­شناسی و روان­پزشکی شهر سنندج انتخاب شدند. از بین این گروه تعداد30 نفر به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه  تقسیم شدند. در مرحله پیش ­آزمون از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک و پرسشنامه کانرز والدین استفاده شد. گروه آزمایش تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، طی 8 جلسه 2 ساعته قرار گرفت و گروه گواه هیچ‌گونه مداخله­ ای دریافت نکردند. در مرحله پس ­آزمون، پرسشنامه­ های فوق روی هر دو گروه مجددأً اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس ­آزمون نمرات افسردگی و اضطراب کاهش معناداری داشته است. بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بردرمان افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش ­فعالی مؤثربوده ­است. نتایج بر اهمیت کاربرد این مداخله بر علائم افسردگی و اضطراب در مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش­ فعالی و ارائه افق‌های جدید در مداخلات بالینی این مادران و فرزندان این بیماران تأکید دارد.}, keywords_fa = {درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,افسردگی,اضطراب,اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_9039.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_9039_2dbe6481683b54c326d5a77fa2a1f340.pdf} }