%0 Journal Article %T ساختار علّی پیشایندها و پسایندهای سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور در دانش‌آموزان سرآمد دختر %J روانشناسی افراد استثنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-0031 %A صوفی, سحر %A شکری, امید %A فتح‌آبادی, جلیل %A قنبری, سعید %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 9 %N 35 %P 35-71 %! ساختار علّی پیشایندها و پسایندهای سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور در دانش‌آموزان سرآمد دختر %K کمال‌گرایی %K هیجان‌های پیشرفت %K بهزیستی تحصیلی %K راهبردهای نظم‌بخشی شناختی هیجان %K سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور %R 10.22054/jpe.2020.46269.2049 %X پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطه‌ای رفتارهای تسهیل‎گر/بازدارنده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور در رابطه کمال‌گرایی و راهبردهای نظم‌بخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجان‌های پیشرفت د‌انش‎‌آموزان تیزهوش دختر انجام شد. ۴۰۰ دانش‌آموز به سیاهه شناختارهای کمال‌گرایی چندبعدی (کابوری، 2006)، سیاهه هیجان‌های پیشرفت (عبدالله‌پور، 1394)، سیاهه مشغولیت تحصیلی (سالملاـآرو و آپادایا، 2012)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (سالملاـآرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009)، سیاهه راهبردهای نظم‌بخشی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و پرسشنامه رفتارهای ارتقادهنده/بازدارنده سلامت تحصیلی (صالح‌زاده، شکری و فتح‌آبادی، 1396الف) پاسخ دادند. نتایج نشان داد مدل واسطه‌مندی کامل رفتارهای تسهیل‎گر/بازدارنده در رابطه کمال‌گرایی و راهبردهای نظم‌بخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجان‌های پیشرفت با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. در مدل مفروض تمامی وزن‌های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. در مجموع، نتایج نشان داد که بخشی از کنش‌وری هیجانی و بهزیستی تحصیلی نوجوانان تیزهوش در محیط‌های تحصیلی از طریق مشخصه‌های شناختی ـ هیجانی ـ رفتاری آن‌ها قابل تبیین است. %U https://jpe.atu.ac.ir/article_10633_4706af31eb5120ed3fae808179697dd5.pdf