%0 Journal Article %T تعیین نقش رابطه تنظیم هیجان با امیدواری و ارتباط همدلانه مادران دارای کودک اُتیسم %J روانشناسی افراد استثنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-0031 %A فرنودیان, نسیم %A هاشمی, نظام %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 11 %N 44 %P 169-189 %! تعیین نقش رابطه تنظیم هیجان با امیدواری و ارتباط همدلانه مادران دارای کودک اُتیسم %K اُتیسم %K ارتباط همدلانه %K امیدواری %K تنظیم هیجان %R 10.22054/jpe.2022.62616.2360 %X هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش رابطه تنظیم هیجان با امیدواری و ارتباط همدلانه مادران دارای کودک اُتیسم است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهشی شامل کلیه مادران دارای کودک اُتیسم در منطقه 5 تهران بود که به مراکز مشاوره مراجعه کردند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و با توجه به تعداد متغیرها و مؤلفه‌ها تعداد 230 نفر به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه تنظیم هیجان گروس (2003)، پرسش‌نامه امیدواری اشنایدر (1991) و پرسش‌نامه ارتباط همدلانه دیوس (1983) بود. یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل دادها نشان داد که بین تنظیم هیجان با امیدواری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0/05). همچنین نتایج نشان‌داد بین تنظیم هیجان با ارتباط همدلانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0/05) و درنهایت بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مؤلفه‌های امیدواری و ارتباط همدلانه بر اساس مؤلفه‌های تنظیم پیش‌بینی شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، در مؤلفه‌های تنظیم هیجان و امیدواری و ارتباط همدلانه، مادران دارای کودک اتیستیک با مؤلفه‌ها ارتباط مثبت دارند. %U https://jpe.atu.ac.ir/article_14005_b5673839a27b5720f526b5dc775d1b22.pdf