%0 Journal Article %T مقایسۀ مسئولیت‌پذیری بین خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و عادی %J روانشناسی افراد استثنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-0031 %A همتی علمدارلو, قربان %A رضایی دهنوی, صدیقه %A تیموری, محمد مهدی %D 2013 %\ 06/08/2013 %V 3 %N 9 %P 57-74 %! مقایسۀ مسئولیت‌پذیری بین خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و عادی %K مسئولیت‌پذیری %K خواهران و برادران %K دانش‌آموزان %K کم‌توانی‌ذهنی %R %X پژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیت‌پذیری بین خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و عادی صورت گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خواهران و برادران نوجوان12-18 ساله دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 170 نوجوان 12-18 ساله( 80 نفر از آن‌ها خواهر یا برادر با کم‌توانی‌ذهنی داشتند و 90 نفر از آن‌ها خواهر یا برادر عادی داشتند) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه مسئولیت‌پذیری نوجوانان برای سنجش مسئولیت‌پذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که مسئولیت‌پذیری خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی به طور معنی‌داری بیشتر از مسئولیت‌پذیری خواهران و برادران دانش‌آموزان عادی است. هم‌چنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد که خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی در همه خرده مقیاس‌های مسئولیت‌پذیری به جز وظیفه‏شناسی نسبت به خواهران و برادران دانش‌آموزان عادی به طور معنی‌داری بالاتر هستند.با توجه به یافته‌های مذکور پیشنهاد می‌شود که الگوی مسئولیت‌پذیری در خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی مورد مطالعه قرار گیرد و از آن برای مسئولیت‌پذیرتر کردن فرزندان خانواده‌های عادی استفاده شود. %U https://jpe.atu.ac.ir/article_2172_a4ed66b4bcead175268d4f9135cca121.pdf