%0 Journal Article %T مقایسه برتری طرفی مغز در کودکان با و بدون اختلال‌های یادگیری %J روانشناسی افراد استثنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-0031 %A نجاتی, وحید %A آقایی ثابت, سارا %A مقصودلو, مهدیس %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 4 %N 14 %P 1-18 %! مقایسه برتری طرفی مغز در کودکان با و بدون اختلال‌های یادگیری %K اختلال‌های یادگیری %K برتری طرفی %K کودکان %R %X برتری طرفی یکی از شاخص‌هایتحول مغز طبیعی است و در آسیب‌های تحولی مغز این شاخص تغیر می‌کند. هدف پژوهش حاضربررسی الگوی جانبی شدن در کودکان با و بدون اختلال‌های یادگیری بود.پژوهشحاضر ازنوع علمی- مقایسه‌ای بود. در این مطالعه 20 کودک مبتلا بااختلال‌های یادگیری از بینکودکان مراجعه‌کننده به کلینیکدرمان اختلال‌هاییادگیری در شهر تهران انتخاب شدندو 20 کودک عادی از لحاظ سن وهوشبهر با گروه آزمایش همتا شدند.همهشرکت­کنندگان با استفاده از آزمون شنود دو گوشی و آزمون ضربه زدن مورد ارزیابیقرار گرفتند. داده­های گردآوری‌شده با استفاده از آزمون­های تی مستقل، تی وابسته وهمبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که در هردو گروه گوش راست نسبت به گوش چپ برتری دارد اما میزان این برتری در کودکان دارایرشد عادی به طور معناداری بیشتر از گروه آزمایش بود.نتایج هیچ‌گونههمبستگی بین عامل‌های برتری دستی و طرفی شدن زبان نشان نداد.بر اساس یافته‌های پژوهش حاضرنتیجه­گیری می­شود که در کودکان با اختلال‌های یادگیرینارسایی‌هاییدر جانبی شدن مغز وجود دارد. %U https://jpe.atu.ac.ir/article_509_888ee3790c286d92b56df30849387bdf.pdf