%0 Journal Article %T رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش ‏آموزان با اختلال اوتیسم %J روانشناسی افراد استثنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-0031 %A اسدی گندمانی, رقیه %A کاظمی, فرنگیس %A پیشیاره, ابراهیم %A هاشمی آذر, ژانت %A نسائیان, عباس %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 6 %N 23 %P 27-48 %! رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش ‏آموزان با اختلال اوتیسم %K دانش ‌آموزان با اختلال اوتیسم %K الگوهای پردازش حسی %K کارکردهای اجرایی %R 10.22054/jpe.2016.7366 %X چکیدههدف این پژوهش تعیین رابطه‏ ی الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش‏ آموزان با اختلال اوتیسم از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 50 دانش ‏آموز با اختلال اوتیسم پس از بررسی ملاک‏ های ورودی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش الگوهای پردازش حسی از نیمرخ حسی دان فرم مدرسه و برای ارزیابی کارکردهای اجرایی از سیاهه رتبه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط از داده‏ ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی رابطه منفی معنی‌دار وجود دارد. با استناد به یافته‏ های این پژوهش می‌توان پیشنهاد کرد که از مداخله‏ های پردازش حسی بهنگام برای بهبود کارکردهای اجرایی استفاده شود. %U https://jpe.atu.ac.ir/article_7366_253b26a8146513b411277f19a92273ef.pdf