ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش رایانه یار بر حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیات دانشآموزان با اختلال ریاضیات
تحقیق حاضر به منظور اثربخشی آموزش رایانهیار حافظة کاری بر بهبود کارکردهای اجراییو عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات انجام گرفت. در تحقیق نیمه آزمایشی حاضر 20 دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی به روش نمونهگیری در دسترس از مراکز اختلالهاییادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1390- 1391 انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها با استفاده از آزمون ریاضیات کیمت و آزمونهای کارکرد اجرایی (برج لندن، عملکرد مداوم، کارتهای استروپ)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد گروه آزمایشی (دانشآموزان با اختلال ریاضیات) در معرض آموزش رایانه یار حافظه کاری قرار گرفتند. برنامه آموزشی به مدت 20 جلسه در 7 هفته ارایه شد. پس از این مرحله تمامی آزمودنیها(اعم از گروه آزمایش و کنترل) مجدداً از نظر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیمورد سنجش قرار گرفتند. یادآوری میگردد که دانشآموزان گروه کنترل در معرض هیچ یک از مداخلات قرار نگرفتند و هر دو گروه فقط آموزشهای مدرسه را دریافت میکردند. با فاصله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. دادههای به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان بیان کرد که آموزش رایانه یار حافظه کاری تأثیر معنیداری بر کارکردهایاجرایی و عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات داشته است. کارکردهایاجراییو عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات در اثر آموزش برنامه رایانهیار حافظهکاری ارتقا مییابد. نتایج این تحقیق میتواند در مداخلههای عصب شناختی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_713_dec634a3cefead22d3058fa0faf4a7b9.pdf
2013-09-23
1
20
آموزش رایانه یار
کارکردهای اجرایی
حافظه کاری
اختلال ریاضیات
سکینه
سلطانی کوهبنانی
sakineh.soltani@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی
AUTHOR
حمید
علیزاده
hamidalizadeh1@yahoo.com
2
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیHamidalizadeh1@yahoo.com
AUTHOR
ژانت
هاشمی
hashemi@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیhashemi@yahoo.com
AUTHOR
غلامرضا
صرامی
abforo@yahoo.com
4
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلمabforo@yahoo.com
AUTHOR
ساجده
سلطانی کوهبانی
sajedeh.soltani@gmail.com
5
دانشجوی پزشکی دانشگاه سمنانsajedeh.soltani@gmail.com
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانشآموزان دارای نارسایی شنوایی، بینایی و عادی
هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانشآموزان دارای نارسایی شنوایی، نارسایی بینایی و عادی در مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اهواز بود. نمونه پژوهش حاضر 129 نفر، شامل 50 دانشآموز داراینارسایی شنوایی، 28 دانشآموز داراینارسایی بینایی و 51 دانشآموز عادی بود که با پر کردن پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در این پژوهش شرکت کردند. طرح پژوهش علی-مقایسه ای بود و جهت آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها بیان گر این بود که بین سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0<P). بین سه گروه در متغیرهای مهارتهای اجتماعی و جایگاه مهار تفاوت معنی داری وجود داشت و در نتیجه افراد عادی نسبت به افراد داراینارسایی شنوایی و نارسایی بینایی مهارتهای اجتماعی بالاتری داشته و از جایگاه مهار درونیتری برخوردار بودند، در پیگیری نتایج، این یافته به دست آمد که تفاوت مهارتهای اجتماعی در مقایسه دانشآموزان داراینارسایی شنوایی و بینایی معنیدار و به نفع گروه داراینارسایی بینایی بود. در مورد جایگاه مهار نیز پیگیری نشان دهنده تفاوت معنی دار جایگاه مهار بیرونی در مقایسه گروه عادی و گروه داراینارسایی شنوایی و به نفع گروه داراینارسایی شنوایی بود، اما در متغیر رضایت از زندگی تفاوت معنیداری بین سه گروه مشاهده نشد. کاربرد یافته ها در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
https://jpe.atu.ac.ir/article_782_429241b6cfcd9df6f62ed7c479fe08f1.pdf
2013-09-23
87
106
رضایت از زندگی
جایگاه مهار
مهارتهای اجتماعی
نارسایی شنوایی و نارسایی بینایی
ایران
داودی
davoudi_i@scu.ac.ir
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
رقیه
مزارعی کاسکانی
2
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
3
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه سبکهای تفّکر و خلاقیّت هیجانی در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوتها در سبکهای تفّکر وخلاقیّت هیجانی در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی سال اوّل متوسطه شهر ارومیه بود.روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. بدین منظور 400 دانش آموز (200تیزهوش و 200 عادی) سال اوّل متوسطه به عنوان نمونه به شیوه روش نمونه گیری خوشهایچند مرحله ای انتخاب شدند و با پرسش نامه های سبکهای تفکر(استرنبرگ،1994) وخلاقیت هیجانی (آوریل،1994) ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانسچندگانه، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیلواریانس چندگانهنشان دادند که تفاوت معناداری بین خلاقیّت هیجانی و سبکهایتفّکر دانشآموزان تیزهوش و عادی وجود دارد. میانگین سبکهای تفّکر قانونی و قضاییدانشآموزان تیزهوش بالاتر از دانشآموزان عادی بود و میانگین سبکهای تفّکراجرایی، کلی، جزیی و محافظه کار، دانشآموزان عادی بالاتر از دانشآموزان تیزهوشبود. یافته ها پیشنهاد میکند که تعامل بین سبکهای تفکر و هیجان یک عامل مهم برایتفاوتهای فردی دانشآموزان در پیامد های یادگیری است. نتایج پژوهش این مطالعهاگرچه در ماهیت اکتشافی است اما کاربردهای ضمنی در سطح عملی را نیز دارا است.
https://jpe.atu.ac.ir/article_783_508e76042f00f6a045564b20ddfd155d.pdf
2013-09-23
107
126
خلاقیّت هیجانی
سبکهای تفّکر
دانشآموزان
تیزهوش
علی
عیسی زادگان
ali_issazadeg@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه ارومیهali_issazadeg@yahoo.com
AUTHOR
فرزانه
میکائیلی منیع
2
دانشیار دانشگاه ارومیه
AUTHOR
حسین
جناآبادی
3
دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
فریده
قلی نژاد
4
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 12-7 سال از دیدگاه مادران
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظریه ذهن برارتقاء همکاری، خویشتنداری و قاطعیت کودکان اوتیستیک 12-7 سال شهر تهران بود. روشپژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل همه کودکان اوتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اوتیستیکبود که با نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند.ابزار پژوهشی پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارتهایاجتماعی گرشام و الیوت (1990)بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمارتوصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و همبسته) استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری وقاطعیت کودکان اوتیستیک نمیشود یا به عبارتی تفاوت معنیداری بین گروه کنترل وآزمایش پس از آموزش وجود ندارد(p>0/05). با استناد به دادههای بدستآمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری،خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 7-12 سال نمیشود.
https://jpe.atu.ac.ir/article_785_b90dae40ed1b92895258af5232ba4543.pdf
2013-09-23
127
146
نظریه ذهن
مهارتهای اجتماعی
اوتیسم
ORIGINAL_ARTICLE
اعتباریابی و تجدید نظر مقیاس نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژهشان
نگرشهای مثبت یا منفی والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژهشان، نه تنها منجر به ایجاد حالات هیجانی مطابق با آن نگرش در کودک، والدین و در دیگر اعضای خانواده میشود، بلکه به صورتِ مستقیم و به صورتِ واسطهای، پیگیری و دریافت خدمات آموزشی، مشاورهای و توانبخشی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو ارزیابی نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژهشان و ارایه برنامه بهبود نگرش حائز اهمیت است. بنابراین هدف از این مطالعه اعتباریابی و تجدید نظر در مقیاس نگرش والدین کودکان با نیازهای ویژه به فرزندشان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه پژوهش دربرگیرنده تمامی والدینی بود که کودکان با نیازهای ویژهشان در مدارس ابتدایی دانشآموزان با نیازهای ویژه و مراکز توانبخشی در سال تحصیلی 91-1390 ثبت نام شده بودند. نمونهای 400 نفری به شیوهی تصادفی خوشهای از این مدارس انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از آمارههای میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی و در سطح استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون، و تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان دادند که مقیاس نگرش والدین به فرزند با نیازهای ویژهشان، مقیاسی روا و پایا میباشد. از این رو استفاده از این مقیاس میتواند در بررسی و سنجش نگرش والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژهشان به درمانگران و پژوهشگران حوزه آموزش و توانبخشی کمک کند.
https://jpe.atu.ac.ir/article_786_68cc8da9a722fa7d221b68fc9f95ec76.pdf
2013-09-23
147
163
اعتباریابی
مقیاس
نگرش والدین
کودکان با نیازهای ویژه