ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری دانشآموزان دبستانی با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل
این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دبستانی با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان عادی و با نارساییهای ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانشآموزان عادی دوره ابتدایی (191 نفر پسر و 186 نفر دختر) و 80 دانشآموز با نارساییهای ویژه در یادگیری (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) بودهاند که در سال تحصیلی89- 1388 در آموزشگاههای شهر اردبیل تحصیل میکردند. این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد و برای جمعآوری دادهها از فرم گزارش معلم آخنباخ برای هر دو گروه (دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1) دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی در میزان شیوع انواع اختلالهایرفتاری، مشکلاتعاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی، مشکلات رفتار مقابلهای و مشکلات سلوک تفاوت معنیداری دارند، به سخن دیگر این مشکلات در دانش آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری بیشتر است. اما در میزان شیوع مشکلات جسمانی تفاوتها معنیدار نیست. 2) در هردو گروه، بیشترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی و کمترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات جسمانی است. براساس یافتههای این پژوهش، پیشنهاد میشود اولیاء مدارس و روانشناسان علاوه بر در نظر داشتن متغیر نارساییهای ویژه در یادگیری، مراقب مشکلات رفتاری این دانشآموزان نیز باشند.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2021_5a91880556f4e524efa20867f012bc08.pdf
2011-03-21
1
26
نارساییهای ویژه در یادگیری
اختلالات رفتاری
فرم گزارش معلم آخنباخ
میزان شیوع
حاتم
محمدی
p-mohamadi@gmail.com
1
AUTHOR
عزت الله
نادری
2
AUTHOR
آخنباخ، توماس و رسکورلا لیلی. (1384). کتابچه راهنمای فرمهای سن مدرسه مبتنی بر نظام تجربه سنجش آخنباخ. (ترجمه و هنجاریابی اصغر مینایی). تهران : انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد).
1
جمشیدی، عفت. (1384). مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری و دانشآموزان عادی 8 تا 12 ساله. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال پنجم، شماره 1. بهار 1384.
2
رضایی، اکبر. (1385). مقایسه ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال ششم، بهار 1385، 514- 497.
3
رفیعی زاده، محمدرضا. (1380). بررسی و مقایسه اختلالات رفتاری دانشآموزان با نارساییهای ویژه یادگیری و عادی دوره ابتدایی شهرستان یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی تهران. چاپ نشده.
4
سیف، علی اکبر. (1388). روش تهیه پژوهشنامه (ویرایش سوم). تهران : نشر دوران.
5
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. (1379). اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح و ترمیم آن. تهران : انتشارات بدر.
6
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. (1389). نارساییهای ویژه در یادگیری (چگونگی تشخیص و روشهای بازپروری). تهران : انتشارات مکیال.
7
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. (1389). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: نشر ارسباران.
8
شهیم، سیما. (1383). مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه. پژوهشهای کاربردی روانشناختی. سال سی و سوم. شماره 1. بهار و تابستان 1383. ص 6.
9
علاقبند راد، جواد و مؤمنی، فرزاد. (1379). ارتباط اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه با اختلال یادگیری در پسران 12- 7 ساله. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). پاییز و زمستان 1379. شماره 6، 36- 32.
10
فرهادیان، علی. (1378). رابطه اختلال سلوک با اختلال یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی تهران. چاپ نشده.
11
کرک، ساموئل ای و گالاگر، جیمز جی. (1385). آموزش و پرورش کودکان استثنایی. (ترجمه مجتبی جوادیان). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد).
12
کرمعلی اسماعیلی، سمانه و بیان زاده، سید اکبر. (1385). مهارت حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی، شماره 44، بهار 1385، 39- 34.
13
لرنر، ژانت. (1384). ناتوانیهای یادگیری (نظریهها، تشخیص و راهبردهای تدریس). (ترجمه عصمت دانش). تهران : دانشگاه شهید بهشتی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1997).
14
مرویان حسینی، رضا. (1376). شناسایی، تحلیل و مقایسه مشکلات رفتاری با رشد اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان دارای اختلالات خواندن و نوشتن با دانشآموزان عادی. زنجان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان رنجان. سومین سمینار سراسری اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان.
15
متین، آذر و یوسفی لویه، مجید. (1385). تأثیر قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، تابستان 1385، 622- 603.
16
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1389). راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق (تجدید نظر اول). تهران: نشر روان.
17
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1389). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی (ویرایش پنجم). تهران: نشر ارسباران.
18
والاس، جرالد و مک لافلین، جیمز ا. (1376). ناتوانیهای یادگیری (مفاهیم و ویژگیها). (ترجمه محمد تقی منشی طوسی). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد).
19
Arthure,A.R (2003). The emotional lives of people with learning disability. British Journal of learning Disabilities,31,25-31.
20
Eron , L. (1987). The development of aggressive behavior form the perspective of a development behavior , American psychology , 42 , 435-442.
21
Lerner , J.W. (1997). Childern with learning disabilities : theories , diagnosis and teaching strategies. Boston : Houghton Mifflin.
22
Loannis , A. & Efrosini , K. (2008). nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in developmental disabilities , 29 , 1- 10.
23
Kuhne , M., & Wiener , j. (2000). Stability of social status of children with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly , 23 , 64-75.
24
Martinez , R.S.,& Semrud – Clikeman , M. (2004). Emotional adjustment and school functioning of young adolescents with multiple vwrsus single learning disabilities. Journal of Learning Disabilities , 37 , 411-420.
25
Margalit , M. (1998). Loneliness and coherence among preschool children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities , 31 , 173-181.
26
Mishna , F. (1996). Finding their voice : group therapy for adolescents with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practive , 11 , 249-258.
27
Morris , S. (2002). promoting social skills among students with nonverbal learning disabilities. Teaching exceptional children , 34 , 66.
28
Most , T. & Greenbank , A. (2002). Auditory , visual , and auditory – visual perception of emotions by adolescents with and without learning disabilities , and their relationship to social skills. Learning disabilities research & practice. 15 , 171 – 178.
29
Renick , M. j. & Hater , S. (1989). Impact of social comparison on the developing self – perceptions of learning disabled students. Journal of educational psychology , 81 , 631-638.
30
Sabornie , E.J. (1994). Social – affective characteristics in early adolescents identified as learning disabled and no disabled. Learning Disability Quarterly , 17,268-279.
31
Strawderman , C. & Watson , B. (1992). The prevalence of depressive symptoms in children with learning disabilities. Journal of learning disabilities , 25 (4). 258.
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و جامعه آماری کلیه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده از پرسشنامه نشانههای مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم)، عدهای دانشآموز با این اختلال انتخاب و از نظر متغیرهایی مانند میزان تحصیلات دانشآموز و والدین، سن، محل زندگی، شدت اختلال، و اختلالهای همبود همتاسازی و 40 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای ارزیابی شیوههای فرزندپروری از پرسشنامه فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، الس، وهارت (2001)، استفاده شد. مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش مدیریت والدین مبتنی بر رویکرد رفتاری بارکلی (1997) شرکت داده شدند. مادران گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در نشانههای اختلال را نشان داده و نمره شدت اختلال گروه آزمایش پس از آموزش کاهش یافته بود. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که نمره شیوههای فرزندپروری خودکامه و سهلگیر مادران کاهش و نمره شیوه مقتدرانه افزایش یافته است. به طور کلی، میتوان به این نتیجه رسید که برنامه آموزش والدین (بارکلی، 1997) سبب بهبود شیوههای فرزندپروری مادران و کاهش نشانههای اختلال در فرزندان شده است
https://jpe.atu.ac.ir/article_2024_65bf1a6b523ae0382f1423819859dd07.pdf
2011-03-21
27
44
آموزش مدیریت به مادران
شیوههای فرزندپروری
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
طاهره
بهمنی
1
AUTHOR
حمیده
علیزاده
2
AUTHOR
احتسابی، اکرم. (1387). تأثیر برنامه آموزش مدیریت والدین بر نشانه های اختلال نارسایی توجه/ فزون جنبشی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
1
فتحی، نادر. (1374). تأثیر آموزش والدین در کاهش علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انسستیتو روانپزشکی تهران.
2
گرجی، یوسف. (1383). بررسی و مقایسه اثربخشی کاربرد و روشهای اصلاح رفتاری توسط والدین، معلمان و ترکیب هر دو در کاهش نشانههای اختلال بیش فعالی و نقص توجه دانشآموزان ابتدایی. پایان نامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبائی.
3
رجبلو، منصوره. (1385). میزان اثربخشی آموزش مدیریت به والدین بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ فزون جنبشی کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
4
محمد اسماعیل، الهه. (1383). درسنامه درمان رفتاری- شناختی کودکان مبتلا به بیش فعالی– نارسایی توجه. تهران: انتشارات دانژه.
5
محمد اسماعیل، الهه و علی پور، احمد. (1381). بررسی مقدماتی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان4 CSI- توجه. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 3، 22-36.
6
ویسی، ناصر. (1384). بررسی رابطه شیوههای فرزند پروری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دوم و سوم ابتدایی شهر کامیاران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
7
یوسفی، آیت اله. (1382). رابطه شیوههای فرزندپروری با مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی شهر اسفراین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
8
منابع لاتین
9
Alizadeh, H. & Andries, C. (2002). Interaction of Parenting Style and Deficit Hyperactivity Disorder in Iranian Parents. Child Family Behavior Therapy. 24,37-52.
10
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed. - Revised). Washington, DC: Author.
11
Anastopolus, A. Shelton, T. L., Guevrment. D. C. Dupaul, G. J. (1993). Parenting Stress Among Families of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 20, 503-520.
12
Barkely, R. A., Edwards, G., Laneri, M., Fletcher, K., & Metevia, L. (2001). The efficacy of problem solving communication training alone, behavior management training alone and their combination for parent-adolescent conflict in teenagers with ADHD and ODD. Journal Consulting and Clinical Psychology, 69, 926-41.
13
Barkley, R. A. (1997c). Defiant children. New York: Guilford Press.
14
Barkley, R. A. (2000). Taking Charge of ADHD: The Complete, Authoritative Guide for Parents, Revised Edition. New York: Guilford.
15
Barkley, R. A. (2002). Psychosocial treatment for attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 63, 36-43.
16
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. The Journal of Development Psychology, 31, 99-102.
17
Bennet, J. (2007). 3 Steps to Conquering ADD/ADHD. Available on: www.adhd.net.
18
Chronis, A., Chacko, A., Fabiano, G., Wymbs, B., & Pelham, W. (2004). Enhancements to the behavioral parent training paradigm for families of children with ADHD. Clinical Child and Family Psychology Review, 7, 123-141.
19
Chronis, A., M., Chacko, A., Fabiano, G. A., Wymbs, B. T., & Pelham, W. E. (2004). Enhancements to the behavioral parent training paradigm for families of children with ADHD: Review and future directions, Clinical Child and Family Psychology Review, 7(1), 1-27.
20
Danforth, J., Harvey, E., Ulaszek, W., Eberhardt, K., & McKee, T. (2006). The outcome of group parent training for families of children with attention-deficit hyperactivity disorder and defiant/aggressive behavior. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 188-205.
21
Duglas, T. (2005). What is ADHD? Kid Health for Parents, Nemours Foundation.
22
Ellis, A., Bernard, M. E. (2006). Rational emotivebehavioral approachesto childhood disorders: Theory, practiceand research. NY: Springer.
23
Fabiano, G. A. (2005). Behavioral parent training for father of children with attention deficit hyperactivity disorder: Effectiveness of the intervention and a Comparison of 2 formats. New York: Buffalo University. Available: www.chadd.com.
24
Ghanizadeh, A., & Shahrivar, F. Z. (2005). The effect of parent management training on children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Child and Adolescent Mental Health, 17, 31-34.
25
Hajeb, A., Hakim Shoushtari, M., & Khajeddin, N. (2001). The effect of parent management training for parents of preschoolers with ADHD. University of Medical Science. Iran.
26
Hoas, F. E. Sanders, M. R. (2002). A Feasibility Study of enhanced group tripie positive parenting program for parent of children with attention deficit-hyperactivity. Behaviour Change, 19, 191-206.
27
Hung , H. L., Chaol, C. C., Tu, C., & Ynag, P. C. (2003). Behavioral parent training for Taiwanese parents of childeren with attention deficit hyperactivity disorder. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 25, 275-281.
28
Kazdin, A. (2006). Parent management training evidence, outcomes and issues. Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 25, 149-162.
29
Lees, D. G., & Ronan, K. R. (2004). Parent training for solo mothers of children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder: An effectiveness and multiple baseline evaluation. Massey University.
30
Murray, C., & Johnston, C. (2006). Parentingin mothers with and without attention-deficit/hyperactivity disorder. References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article.Journal of Abnormal Psychology, 115, 52-61.
31
Oliver, P., Wright Guerin, D., & Coffman, J. (2009). Big five parental personality traits, parenting behaviors, and adolescent behavior problems: A mediation model.
32
References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article.Personality and Individual Differences, 47, 631-636.
33
Pliszka, S. R. (1999). Effects of anxiety on cognition, behavior, and stimulant response in ADHD. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 28, 882-887.
34
Robiner, D. (2007). Behavioral of Treatment for ADHD: Mental Health TOUCHES.
35
Robinson, C. C., Mandelcom B., Olsen, S. F., & Hart, C. H. (2001). The parenting styles and dimensions questionnaire (PSDQ). In B. F. Perlmutter, J. Touliatos, & G. W. Holden (Eds.), Handbook of family measurement techniques: Vol. 3. Instruments & index (pp. 319-321).
36
Schwebel, D., Hodgens, B., & Sterling, S. (2006). How mothers parent their children with behavior disorders: Implications for unintentional injury risk. Journal of Safety Research, 37,167-173.
37
Sonuga-Barke, E.,Thompson, M., Daley, D., Laver-Bradbury, C. (2004). Parent training for attention deficit/hyperactivity disorder: Is it as effective when delivered as routine rather than as specialist care? British Journal of Clinical Psychology, 43, 449–457.
38
Treacy, L., Tripp, G., & Barid, A. (2005). Parent stress management training for attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 44, 632- 647.
39
Turner, K., & Sander, M. (2006). Dissemination of evidence-based parentingand family support strategies: Learning from the Triple Positive Parenting Program system approach. References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article.Aggression and Violent Behavior, 11, 176-19.
40
Weinberg, H. A. (2005). Parent training for attention on deficit hyperactivity disorder: Parental and Child Outcome. Journal of Clinical Psychology, 55, 7-13.27
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری برسازگاری دانش آموزان نابینا
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری دانشآموزان نابینای پسر پایه سوم راهنمایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر اصفهان است. حجم نمونه شامل 36 دانش آموز پسر نابینا که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) جایگزین شده اند. ابزار پژوهشی پرسشنامه سازگاری بل (1961) بود که قبل ازانجام مداخله ( ارائه متغیر مستقل) دو گروه با استفاده از آن پیش آزمون شدند. سپس گروه آزمایش در جلسات آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری میچن بام (1977) به صورت گروهی شرکت داده شدند. در حالی که گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را دنبال میکرد. یک هفته پس از اتمام مداخله مجددا ًهر دو گروه با استفاده از آزمون سازگاری بل پسآزمون شدند. با استفاده از آزمون tوابسته نمرات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی دربهبود سازگاری دانش آموزان پسر نابینا در گروه آزمایش به طور معناداری موثر بوده است (P<./.1).آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری میچن بام (1977) سبب افزایش سازگاری دانشآموزان نابینا شده و کاهش نشانههای نقص مهارتهای اجتماعی در آنها گردیده است.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2025_bd1b6a65e9c4260848458bbdeea63225.pdf
2011-03-21
45
66
مهارتهای اجتماعی
رویکرد شناختی- رفتاری
سازگاری
دانشآموزان
نابینا
پرویز
شریفی درآمدی
yaazami@yahoo.com
1
AUTHOR
بیان زاده، سیداکبر، ارجمندی، زهرا. (1382). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتارهای سازگارانه کودکان عقب مانده ی ذهنی. مجله اندیشه و رفتار، سال نهم، شماره 1، تابستان.
1
به پژوه، احمد، خانجانی، مهدی، حیدری، محمود، شکوهی یکتا، محسن. (1387). بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، شماره 1، دوره اول.
2
پاینده نجف آبادی، فضیلت. (1384). بررسی اثر بخشی آموزش سخت رویی بر سازگاری دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه منطقه 6 آموزش و پرورش در سال تحصیلی 84-83. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
3
خجسته مهر- غلامرضا. (1373). مقایسه ویژگیهای شخصیتی نوجوانان نابینا و بینا. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، ص،90.
4
شهیم، سیما. (1381). بررسی مهارتهای اجتماعی در گروهی از دانش آموزان نابینا از نظر معلمان. مجله روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تهران، سال سی و دوم، ص 121.
5
قاسمی، ع. (1376). آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی فرزندان شبه خانواده. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
6
کارتلج، جی و میلبرن، جی، اف. (1985). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمدحسین نظری نژاد (1386)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
7
عطاری، یوسفعلی، اصغرزاده، محمد، کوچکی، کیومرث. (1384). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی- اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبدکاووس. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران.
8
متون، جانی و اولندیک، توماس. (1988). بهبود بخشی مهارتهای اجتماعی کودکان، ارزیابی و آموزش. ترجمه، احمد به پژوه. (1384). تهران : انتشارات اطلاعات.
9
مستعلمی، فروزان. (1381). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی برافزایش اعتمادبه نفس دختران نابینای شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
10
ناهیدپور، فرزانه. (1382). افزایش سازگاری دانش آموزان نابینای دختر از راه مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی- عاطفی- رفتاری. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
11
نقشبندی، سیامک. (1378). هنجاریابی آزمون سازگاری بل. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی.
12
معتمدی، زهره، سیف، علی اکبر و ژانتهاشمی. (1387). بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر میزان سازگاری دختران ناسازگار شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
13
منابع لاتین
14
Albert,M.M.(2005).Examination the Social Skills differences among at – risk youth diagnosed with blindness conduct and Serious emotional disturbance.unpublished Doctoral Dissertation, Boston university.
15
Barrera. M.,Biglan,A.,taybr, T.K. Gunn,B.K., Smolkowski, K, Black.c., Ary.D.V.,8 Flower, R.C.(2002).Aggression and antisocial behavior in Children. Prevention Science. 3.83-94.
16
Bell, H.M. (1961). The Adjustment Inventory, Consulting psychologists press, INC. plao Alto, California.
17
Bieber- Schut,R.(1991). The use of drama to help visually impairment adolescents acquire Social Skills.journal of Visual Impairment and Blinchess,85,(8),340-357
18
Dodge.K.A.(1993). Social – cognitive mechanisms in the development of ondust disorder and depression. Annual Review of psychology 44.559-584.
19
Ellwein, B., Selvaraj, S,,8 Pojherek, G,(2007). Visual function and quality of life outcomes among cataract operated and operated in BNepal.British journal of ophthalmology, 82, 606-610.
20
Gilmor,j, Hill,B.,place,M. ,8 Skuse, D,H (2004). Social communication deficits in conduct disorder : Aclinical and community Survey. Journal of child Psychology and Psychiatry, 5,967-918.
21
Gersnam, F.M, Sugai , G/// Hornor, R.H.(2001) Interpreting outcomes of Soial Skills Training for Students With high- incidence disabilities. Exeptional Children. 67.(1) 331-344.
22
Hallahan , D.,Kauffman ,j.(2003).Exceptional, 6 the edition, Allyn /// Bacon Press.
23
Helstela, L , Sourander A. (2001). Self- reported competence and emotional and behavioral Problems in blind adolescents. Nordg Psyhiatry.55(5):337-410.
24
Holling H, Erhar,T,(2007).Behavioral problems in children and adolescence. Journal of Psychology. (5-6).784-793.
25
Huurre , T.8 Aro,h.(2000), the psychosocial Well being of finish aolescent With Visual Impairment Versus those With chronic Condition and those With no disabilities. Journal of Visual Impairment /// Blindness,94,(10), 625- 638.
26
Kekelios, L,s (1992). The effects of visual impairment on children's social interactions in regular education programs. Ins. Z Sacks , L.S. Kekelis, & R. j. Gay Loard – Ross (Eds). Development of Social skills by blind and visually impaired students (pp. 59-82). New york: American Foundation for the blind.
27
Kep,s. (2002). Psychosocial adjustment and The meaning of social support for visually impaired adolescents. Journal of visual impairment & Blindress 96 (1) 22-37.
28
Kurzhals, w. (1998) personality adjustment for the blind child in the classroom. The new outlook for the blind, 64, 126-134.
29
Lyons , y. (2000). Effects of social skills Training on self- perception in eight – to sixteen year- old put patient clients, psy Dissertation in university of Hartford. Non published.
30
Max cuspie, P.A. (1996) prompting acceptance of children with disabilities: from tolerance to inclusion. Halifax, Novascotia: Atlantic provinces Special Education Authority.
31
Pringle, M.L.K. (1994) The emotional and adjustment of blind children. Educational Research, 6.126-138.
32
Rosenblum, L,P. (2000). Perception of the impact of visual impairment on the lives of adolescents. Journal of visual impairment & Blindness, 94 (7) 434-447.
33
Sacks, s.z. & wolfe, K.E (2006) teaching social skills to student with visual impairments: from theory to practice. New york AFB American Foundation for the blind
34
Schultz, D. & shaw, D.S. (2003) Boys maladaptive social information processing, family emotional climate and pathways to early conduct problem.
35
sharma, s.s. & jeff C.A. (2000) social skills assessment of India children with visual impairment. Journal of visual impairment & Blindness, 94 (3) 172-177.
36
Valas, H. (2001) learned helplessness and psychological Adjustment: Effects of age, gender and academic Achievement. Journal of Education Research, 45 (1), 71.
37
Van Hasselt, Vincent B. (2002). Social adaptation in the blind. Elsevier Science Ltd. Issue. Pp: 87-105.
38
Wagner, E, (2004) Development and Implementation curriculum to Develop social competence for student with visual impairment in Germany. Journal of visual impairment in Germany. Journal of visual impairment & Blindness 98. (11), 703-710.
39
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین تابآوری و رضایتمندی شغلی در میان معلمان مدارس عادی و استثنایی شهر تهران
به منظور بررسی ارتباط میان تاب آوری و رضایتمندی شغلی، تحقیقی کاربردی و به روش همبستگی میان معلمان مدارس عادی و استثنایی منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1388-1389 با حجم نمونه 270 معلم زن و مرد (135 معلم مدارس عادی و135 معلم مدارس استثنایی) انجام شده و این انتخاب تصادفی صورت گرفته و آنها به دو پرسشنامه تاب آوری و رضایتمندی شغلی هرزبرگ پاسخ گفتند. برای تعیین میزان همبستگی از روش ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان اختلاف ضرایب همبستگی از Z فیشر و تعیین تفاوت میانگینها از آزمون تی مستقل استفاده شده است.یافتهها نشان دادند هرچند بین تابآوری معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معناداری دیده نشد.اما رابطه ی مثبت و بالایی بین دو متغیر تاب آوری و رضایتمندی شغلی وجود دارد و واریانس مشترک بین دو متغیر 27 درصد بدست آمد. این به آن معناست که که رضایتمندی شغلی و تابآوری دارای ارتباط متقابل میباشند و میتوان با اجرای مداخلههای مناسب بر هریک، خواه تابآوری و یا رضایتمندی شغلی، سطح متغیر دیگر را ارتقابخشید و از این ارتباط برای توانمندسازی روانشناختی معلمان بهره جست.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2026_bf53ba198efd515dc0cb8c4ac7e05153.pdf
2011-03-21
67
82
تابآوری معلمان
مدارس عادی و استثنایی
رضایتمندی شغلی
صغری
ابراهیمی قوام
1
AUTHOR
باطنی، حافظ. (1372). بررسی عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت شغلی معلمان تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
1
حسنی، امید. (1372). بررسی رابطه رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی با میل ماندن درشغل و عملکرد شغلی در بین معلمان شرق گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
2
سرمدی، محمدرضا. (1372). بررسی رابطه بین تأثیر ویژگیهای رفتاری مدیران برعملکرد معلمین. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
3
دارابی عمارتی، عابدین. (1382). بررسی رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی دبیران مرد در مدارس متوسطه دولتی آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران. کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی.
4
مقیمی، سید محمد. (1377). سازمان و مدیریت (رویکرد پژوهشی). نشرترمه. چاپ اول.
5
وفایی، احمدرضا. (1379). رابطه بین سبک مدیریتی و رضایت شغلی دبیران مقطع متوسطه استان سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی استان سمنان.
6
منابع لاتین
7
Albrecht,S.F, Johns,B., Mounstevwen, j & Oloruvda(2009). Working condition as risk or resiliency factors for teachers of students with emotional and behavioural disabilities. Psychology in the Schools, Vol. 46(10).
8
Benard,B. (1991).Fostering resiliency in kids: Protective factors in the family, school, and community, WestEd Regional Educational Laboratory, San Francisco.
9
Benard, B. (1995) Fostering resilience in children. ERIC/EECE Digest, EDO-PS-99.
10
Burke,R., Greenglass,E.R.,&Schwarzer,R.(1996).Predicting teacher burnout over time :Effects of work stress,social support, and self-doubt on burnout and its consequences.Anxiety,Stress and Coping :An International Journal,9(3),261-275.
11
Chitty, C. 2004. Education policy in Britain, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
12
Day, C., Kington, A., & Gu, Q. (2005). The role of identity in variations in teachers’ work, lives and effectiveness. Paper presented at, ESRC teaching and learning research programme: Thematic seminar series, Tuesday, 15th March 2005.
13
Day, C. W., Stobart, G., Sammons, P., Kington, A., Gu, Q., Smees, R., et al. (2006). Variations in teachers’ work, lives and effectiveness. Final report for the VITAE Project, DfES.
14
Gordon, K.A. 1995.The self-concept and motivational patterns of resilient African American high school students, Journal of Black Psychology 21 (1995), pp. 239–255.
15
Goodson, I.F and Numan, U. 2002. Teacher's life worlds, agency and policy contexts, Teachers and Teaching: Theory and Practice 8 (3, 4) (2002), pp. 269–277.
16
Gu, Qing, and Day, Christopher (2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education.Volume 23, Issue 8, Pages 1302-1316.
17
Hargreaves,A and Fink,D. 2006.Sustainable leadership, Jossey-Bass, San Francisco, CA (2006).
18
Henderson and Milstein, 2003 N. Henderson and M. Milstein, Resiliency in schools: Making it happen for students and educators, Corwin Press, Thousand Oaks, California (2003).
19
Iwanicki,E.F(1993).Toward understanding and alleviating teacher burnout.Theory Into Practice, 22(1):27-32.
20
Johnson, B., Howard, S., & Oswald, M. (1999). Quantifying and prioritising resilience-promoting factors: Teachers’ views. Paper presented at, The Australian association for research in education and New Zealand association for research in education conference, Melbourne, 29 November–2 December.
21
Leithwood, K., & McAdie, P. (2007). Teacher working conditions that matter. Education Canada, 47(2), 42 – 45
22
Luthar, S., 1996. Resilience: A construct of value? Paper presented at, The 104th annual convention of the American psychological association, Toronto.
23
S. Luthar, S.,Cicchetti,D. and Becker, B.(2000).The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work, Child Development 71 (3) (2000), pp. 543–562.
24
Newman,R.(2005).APAs resiliency initiatives. Professional Psychology: Research and Practice,36(3),227-229
25
Nieto,S. 2003 What keeps teachers going?, Teachers College Press, New York (2003).
26
Nieto, S. (2005). Qualities of caring and committed teachers. In S. Nieto (Ed.), Why we teach (pp. 203–220). New York: Teachers College Press.
27
Oswald,M. Johnson B, and Howard, S.2003 Quantifying and evaluating resilience-promoting factors—teachers’ beliefs and perceived roles, Research in Education 70 (2003), pp. 50–64.
28
Walford, G. 2005. Introduction: Education and the Labour Government, Oxford Review of Education 31 (1) (2005), pp. 3–9.
29
ORIGINAL_ARTICLE
گزارش و بررسی یک مورد اختلال عقب ماندگی ذهنی بدون تغییرات سندرمی در سه خواهر
ابتلا 3 خواهر هم زمان به سندرم عقب ماندگی ذهنی در منابع کمتر آمده است از جهت اهمیت موضوع و پیشگیری از جهت بروز موارد مشابه در دیگر خانوادهها این سندرم مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ابتدا از بیماران و خانوادة آنها شرح حال گرفته سپس با بیماران مصاحبه بالینی روانی انجام شد و همچنین معاینات فیزیکی به عمل آمد و در نهایت براساس معیارهای تشخیصی DSMIV-TR تشخیص نهایی بدست آمد.
شیوع اختلال عقب ماندگی ذهنی در هر زمان تا 3 درصد کل جمعیت تخمین زده میشود (شیفر[1] و همکاران، 2010). سندرم عقب ماندگی ذهنی در میان مردان 5/1 برابر شایعتر از زنان است (سادوک[2] و سادوک، ترجمه رضاعی، 1388). متأسفانه شیوع اختلال عقب ماندگی ذهنی موضوعی است که به علل ژنتیکی، رشدی، اکتسابی و یا ترکیبی از اینها (سادوک و سادوک، ترجمه رضاعی، 1388) اتفاق میافتد، ولی آنچه غیر طبیعی و نادر است، وجود 3 خواهر مبتلا به این اختلال در یک خانواده است. اخیراً گزارشهایی مبنی بر بروز عقب ماندگی ذهنی با علل و تظاهرات جدید در منابع دیده میشود (فادکه[3]، 2010).
علت بروز این گونه اختلالات جدید از جنبههای گوناگون بیولوژیک و زیست محیطی قابل بررسی و پژوهش است. در این مقاله، این موضوع از زوایای گوناگون بیولوژیکی و اجتماعی و فرهنگی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و برای جلوگیری از این گونه اختلالات در خانوادهها راهکارهایی بر مبنای اصول پیشگیریهای اولیه ارائه میشود.
[1]. Schaefer
[2]. Sadock
[3]. Phadke
https://jpe.atu.ac.ir/article_2027_4e801513bc948c33c0b7fc6a889ec621.pdf
2011-03-21
83
98
عقب ماندگی ذهنی
ازدواج فامیلی
پیشگیری اولیه
علیرضا
مقدس
dr_moghaddas@yahoo.com
1
AUTHOR
احمدی، کامران. (1376). بهداشت، اپیدمیولوژی و آمار حیاتی. تهران: انتشارات تیمور زاده، چاپ دوم.
1
جامعی، سید بهنام الدین، الیاسی، لیلا. (1388). اساس نوروبیولوژی ناتوانیهای ذهنی. فصل نامه تازههای علوم اعصاب، سال هفتم، شماره 25، صفحه 50-64.
2
حاجی اسفندیاری، لیلا، افروز، غلامعلی، هومن، حیدرعلی، یاریاری، فریدون. (1389). مقایسه فراوانی ازدواجهای ششگانه خویشاوندی و غیر خویشاوندی در والدین کودکان استثنایی و عادی. پژوهش در حیطة کودکان استثنایی، سال 10، شماره 2، پیاپی، 36، صفحه، 183-175.
3
سادوک، ویرجینیا الکوت، سادوک بنجامین. (2007). ترجمه رضاعی، فرزین، 1388، تهران، انتشارات ارجمند، چاپ اول.
4
منابع لاتین
5
Boda B, Alberi S, Nikonenko I, node-langlois R, Gourdain P, Moosmayer M, Parisi- Gourdain L and Muller D. (2004) the Protein PAK3 contributes to Synapse formation and plasticity in Hippocampus the Journal of Neuroscience, 24 (48): 10816-10825.
6
Menolascino FJ (1967). Mental Retardation and Comprehensive Training in Psychiatry. Amarican Journal of Psyshiatry, 124-4-459.
7
Phadke SR, Sharda S, Urquhart J, Jenkinson E , Chawala S Trump D (2010). Report of Two borathers with short stature , microcephaly , mental retardation , and retinoschisis - A new Mental Retardation Syndrom?
8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154852.
9
Russell Davis. D (1967) Family Processes In Mental Retardation. American Journal Of Psychiatry, 124: 340-350.
10
Singh NN, Lancioni GE , Winton AS. Adkins AD, Singh G, Singh AN, (2010) Mindfulness Training Assits Individuals With Moderate Mental Retardation to Maintain their community Placements.
11
http://bmo.sagepub.com/content/31/6/800.Abstract
12
Singh NN, Sood A , Sonenklar N, Ellis CR, (2008) Assessment and diagnosis of Mental Illness In Persons with mental retardation Methods and measures http://bmo.sagepub.com/content/15/3/419.Abstract.
13
Schaefer A, Tarakhovsky A, Greengard P. Epigenetic mechanisms of mental retarcation. Prog Drug Res (2010). 67: 125-46
14
Sadock V, Kaplan A, 2007 Synopsis of psychiatry Behavioral sciences clinical psychiatry, Williams and Wilkins.
15
Van Bokhoven H, Kramer JM (2010) Distruption of the epigenetic code: an emerging mechanism in mental retardation. Neurobilologic Disorder, 39 (1): 3-12.
16
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش علوم به شیوه مجازی: یـــک مطالعه آزمایشی با دانشآموزان مبتلا به نارسائی شنیداری
:21/2/90 تاریخ پذیرش:22/3/90 چکیده پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری درس علوم دانشآموزان با نارسائی شنیداری پرداخته است. در چارچوب روش پژوهش نیمه آزمایشی،24 دانش آموز پایۀ پنجم ابتدایی به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله انتخاب و سپس به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده است. آزمودنیهای گروهآزمایشی طی سههفتۀ متوالی (هر هفته 3جلسه 60 دقیقهای) به شیوه مجازی و آزمودنیهای گروه کنترل با روش مرسوم در کلاس مورد آموزش یک موضوع درس علوم قرار گرفتند. به منظور بررسی تأثیر روش آموزش از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته در سه فرم موازی استفاده شد. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دادها نشان داد آموزش به شیوه مجازی در مقایسه با شیوۀ رایج به یادگیری و یادآوری بیشتر مطالب درسی منجر شده است. آموزش علوم به شیوه مجازی منجر به افزایش بیشتر یادگیری و یادآوری درس علوم دانشآموزان با نارسائی شنیداری میشود و میتواند به عنوان یک شیوۀ آموزش اثر بخش در کلاس مورد استفاده قرار گیرد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2028_5ca79fcfe644262100dd4b490f2b7563.pdf
2011-03-21
99
112
آموزش مجازی
دانش آموزان با نارسائی شنیداری
درس علوم
کامبیز
پوشنه
kam.poshneh@iauctb.ac.ir
1
AUTHOR
علی اکبر
خسروی
2
AUTHOR
مریم
مهدوی
3
AUTHOR
children with virtual technology.american annals of the deaf ,145:286-291 Drigas,a.s,.kourmenous,d.(2005) An e-learning management system for the deaf people.WSEAS transactions on advances in engineering,1:20-2
1
Adamo,v.n.(2007). A virtual learning environment for deaf children:Design and Evaluation.International journal of human and social sciences,2:2.
2
Ferrell,G.(2001).The changing faces of virtual education.vancover commonwealth of learning.
3
Albalooshi,F.(2003).virtual education.case in learning and teaching technologies.IRM press.london.
4
Kruse,s.d.(2008).broadast composition:using files and products in an online writing. (online) availble in http:// www.bgsu.edu/cc
5
Luetke,B.(2009).Evaluating deaf education web-based course American Annanls of the deaf ,154:62-70
6
Drigas,A.S.,Kourmenos,D.,Kourmeno s.s.,Vrettaros.J.(2005).An e-learning system for the deaf people. Paper presented in: ITHET 6th annal international conference.juan delio university Saksiri,b.,Ferrell,G.W.,Ruenwongsa,p .(2006).Virtual sign animate pedagogic agents to support computer education for dea .Accessibility and computing ,86:40-4
7
Debevca,m.,pelghan.(2004).The role of video technology in on-line lectures for the deaf.disability and rehabilitation ,26:1048-1059
8
Lang,g.h,.Steely,D.(2003).web-based science instruction for deaf students.instructional science,31:277-298.
9
Lang,h.g.(2003). science for deaf students.looking in to the next millennium.paper presented in national scence foundation working conferencing on science education for students with disabilities.kansas city Missouri.
10
Dowaliby,f.j.,Lang,H.G.(1999).adjust aids in instructional prose:a multimedia study with deaf college students.Journal of deaf studies and deaf education,4:270-282.
11
Littlegohn,A.,Higgson,c.(2003).What is E-Learning.LSTN Generic Centre E-learning Science.(online) availble In: http://www.lstn.ac.uk
12
Khwaldeh, S.,Matar,N.,Hunaiti,Z. 2007).interactivity in deaf classroom using centerlized e-learning system in jordan. Paper presented in: 8t annals postgraduate symposium on the convergence of telecommunication.
13
ORIGINAL_ARTICLE
معماری مجدد آموزش عالی برای دانشجویان با نیازهای آموزشی ویژه بر اساس اصول طراحی جهانی برای یادگیری
هدف اصلی مقاله شناسایی ساختار مدیریتی، استراتژیها و فرایندهای موجود برای ارائه خدمات آموزش عالی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه است. در این پژوهش از روش مطالعه موردی که یکی از انواع روش تحقیق کیفی است استفاده شده است؛ سه دانشگاه از نظر ارائه خدمات به دانشجویان با نیازهای ویژه شناسایی و دانشگاه آتاباسکا از کشور کانادا با توجه به اهداف پژوهش عمیقاً تحلیل شد. از ادبیات پژوهش نیز به عنوان دانش زمینهای برای یافتههای تحقیق استفاده شده است. ادبیات تحقیق و مطالعه موردی هر دو بر به کارگیری اصول طراحی جهانی برای یادگیری و استفاده از فناوریهای کمکی برای ارائه خدمات آموزشی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه تأکید دارند. این پژوهش ضمن معرفی اصول نه گانه طراحی جهانی برای یادگیری و برخی فناوریهای کمکی، تجارب جهانی را در این زمینهها بررسی مینماید. برای معماری مجدد ساختار مدیریتی و فرایندهای یاددهی- یادگیری آموزش عالی ایران، توجه به اصول طراحی جهانی را در روشها و محتوای آموزش عالی کشور پیشنهاد میکند.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2029_dfc8110e266f29a3c169d25033061bb0.pdf
2011-03-21
113
134
تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی
دانشجویان دارای نیازهای آموزشی ویژه
طراحی آموزشی
طراحی جهانی برای یادگیری
فناوریهای کمکی
اسماعیل
زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
1
AUTHOR
محمدعلی
رستمی نژاد
2
AUTHOR
مریم
ایزی
3
AUTHOR
Americans with Disabilities Act (1990) PubUc Law 101-336, U.S. 42 s 12101.
1
ASD.(2011). Access to Students with Disabilities. Retrieved from:
2
http://www.athabascau.ca/asd/
3
Athabasca university.(2011). Athabasca university Strategic University Plan.
4
http://www2.athabascau.ca/aboutau/documents/strategic/sup_19_06.pdf.
5
Beacham,A,N., Alty,J,L.(2006). An investigation into the effects that digital media can have on the learning outcomes of individuals who have dyslexia. Computers & Education 47, 74–93.
6
Braddock,D., Rizzolo,M,C., Thompson,M., Bell,R.(2004). Emerging Technologies and Cognitive Disability. Journal of Special Education Technology. 19(4).
7
Cabrillo College.(2011). Disabled Students Program and Services. Disabled Students Program and Services. Retrieved from: http://www.cabrillo.edu/services/dsps/.
8
Center for Applied Special Technology. (2001). Universal design for learning. Retrieved from http://www.cast.org/udl.
9
Flick, U. (2006) An Introduction to Qualitative Research (3rd ed.). London: Sage.
10
Hatch,J,A.(2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: State University of New York Press.
11
Howell,C.(2006). Disabled Students and higher education in South Africa. In Brian Watermeyer, Leslie Swartz, Theresa Lorenzo, Marguerite Schneider, Mark Priestley (eds). disability and Social Change A South African agenda. Retrived January 22, 2011from:http://www.hsrcpress.ac.za/downloadpdf.php?pdffile=files%2FPDF%2F2151%2F05.
12
Johnson, D. & Fox, J. A. (2003). Creating Curb Cuts in the Classroom: Adapting Universal Design Principles to Education. In J. L. Higbee (Ed.), Curriculum Transformation and Disability: Implementing Universal Design in Higher Education (pp. 7-22). Minneapolis, MN: Center for Research on Developmental Education and Urban Literacy.
13
Konur,O.(2006). Teaching disabled students in higher Education. Teaching in Higher Education. Vol. 11, No. 3, pp. 351-363.
14
MIT university.(2011). MIT Adaptive Technology Information Center (ATIC). Retrieved from: http://web.mit.edu/atic/www/services/index.html.
15
Scott, S. S., McGuire, J. M.,&Shaw, S. F. (2003). Universal design for instruction: A new paradigm for adult instruction in postsecondary education. Remedial and Special Education, 24(6), 369–379.
16
Sparrowhawk,A.,haed,Y.(2007).How to Use ICT to Support Children with Special Educational Needs. Cambridge: LDA.
17
The Center for Universal Design. (1997). The principles of Universal Design.(Version 2.0) [Brochure]. Raleigh, NC: North Carolina State University.
18
Web Accessibility Initiative (WAI).(2008). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. Retrieved from http://www.w3.org/TR/WCAG20/.
19