ORIGINAL_ARTICLE
تبیین خلاقیت دانش آموزان تیزهوش بر مبنای هوش، سن و رضامندی زناشویی والدین آنان
هدف پژوهش حاضر کسب اطلاعات در زمینۀ پیشبینی خلاقیت دانشآموزان تیزهوش بر مبنای سن، هوش و رضامندی زناشویی والدین آنان، بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش همبستگی است. به منظور اجرای این پژوهش سیصد و سی دانشآموز (164 پسر و 166 دختر) از مدارس شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای از میان دانشآموزان با بهرۀ هوشی بالاتر از 120 انتخاب شدند. آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون (هوش ریون، 1941)، آزمون تفکر خلاق تورنس (فرم ب تصویری) (تورنس، 2002) در میان دانش آموزان به اجرا در آمد و مقیاس رضامندی زناشویی افروز (افروز، 1390) در میان والدین دانشآموزان فوق اجرا شد. با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیری و آزمون تحلیل واریانس دادههای پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رضامندی زناشویی والدین مهمترین پیش بین خلاقیت کودکان بوده است. همچنین هوش و سن به ترتیب دومین و سومین متغیرهای پیش بینی کنندۀ خلاقیت بودند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که روابط زناشویی رضایت بخش و مطلوب والدین در کنار هوشمندی میتواند تبیینکنندۀ بهتری برای خلاقیت دانش آموزان باشد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2037_5964a0fdd5ed300d8eee79293ba736ea.pdf
2011-09-23
1
22
خلاقیت
رضامندی زناشویی والدین
هوش
سن
مهدی
قدرتی
1
AUTHOR
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
2
AUTHOR
پرویز
شریفی درآمدی
yaazami@yahoo.com
3
AUTHOR
حیدرعلی
هومن
4
AUTHOR
منابع فارسی
1
افروز، غلامعلی و قدرتی، مهدی. (1390). ساخت و هنجاریابی مقیاس رضامندی همسران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1، 16-3.
2
پیر خائفی، علیرضا. (1372). رابطۀ هوش و خلاقیت در بین دانش آموزان پسر مقطع دوم نظری دبیرستان های شهر تهران. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
3
شریفی، حسن پاشا. (1384). اصول روان سنجی و روان آزمایی. تهران: رشد.
4
معتمدی شارک، فرزانه و افروز، غلامعلی. (1386). بررسی رابطۀ سبکهای اسنادی و سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13، 2، 173-181.
5
مهرافزا، مهرناز. (1383). بررسی رابطه شیوههای فرزند پروری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تبریز در سال تحصیلی 83-82. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز.
6
منابع لاتین
7
Batey, M., Charnorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2009). Intelligence and personality as predictors of divergent thinking: The role of general, fluid and crystallized intelligence, Thinking Skills and Creativity, 4, 60-69.
8
Bredekamp, S., & Copple, C. (1997). Developmentally appropriate practice in earlychildhood programs. Washington: NAEYC.
9
Cicirelli, V. G. (1965). Form of the relationship between creativity, IQ, and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 56, 303-308.
10
Camp, G.C. (1994). A longitudinal study of psychological correlations of creativity: Developmental trends and treatments effects in children selected as having high creative potential. Creative Research Journal, 7, 125-144.
11
Csikszentmihalyi, M. (1988). Society, culture, and person: A system view of Creativity. In R.J. Sternberg (Ed.), The nature of creativity: Current psychological perspectives (pp.325-339). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
12
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins.
13
Fletcher, G. (2002). The new science of intimate relationship. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
14
Forehand, R., Brody, G., & Smith, K. (1986). Contributions of child behavior and marital dissatisfaction to marital perceptions of child maladjustment. Behavioral Research Therapy, 24, 43-48.
15
Guilford, P., & Christensen, R. (1973). The one – way relation between creative potential and IQ. Journal of Creative Behavior, 7, 247 – 252.
16
Gute, S., Gute, D., Nakamura, J., & Csikszentmihalyi, M. (2008). The early lives of highly creative person: the influence of the complex family, Creative Research Journal, 20, 343-352.
17
Hocevar, D. (1980). Intelligence, divergent thinking, and creativity. Intelligence, 4, 25-40.
18
Kerr, B. & Chopp, C. (1999). Families and creativity. IN M.A. Runco, and S.R. Pritzker (Eds.), Encyclopedia of creativity (pp.709-715). New York: Academic Press.
19
Lim, S., & Smith, J. (2008). The structural relationship of parenting style, creative personality, and loneliness. Creative Research Journal, 20, 412-421.
20
Lubart, T.I. (2001). Models of the creative process: past, present, and future. Creativity Research Journal, 13,295-308.
21
Lucas- Thompson, R., & Clarke- Stewart, S.K. (2007). Forecasting friendship: how marital quality, maternal mood, and attachment security are linked to children’s peer relationships. Journal of Applied Developmental Psychology, 28, 499-514.
22
Mednick, T & Andrews, M. (1967). Creative thinking and level of intelligence. Journal of Creative Behavior, 1, 428 – 431.
23
Medora, N.P., Wilson, S., & Larson, J. H. (2001). Attitudes toward parenting strategies, potential for child abuse, and parental satisfaction of ethnically diverse low- income U.S. mothers. Journal of Social Psychology, 141, 335-348.
24
Oldham, G.R., & Cumming, A. (1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal, 39, 607-634.
25
Poag, C.K., Cohen, R., Henggeler, S.W., Summerville, M.B., & Ray, G.E. (1992). Marital satisfaction and family stress as predictors of classroom behaviors. Journal of Child and Family Studies, 1, 287-303.
26
Reven, C.J. (1936). Mental tests used in genetic studies: the performances of related individuals in tests mainly eductive and main reproductive. Unpublished Master’s thesis, university of London.
27
Reven, C.J. (1941). Standardisation of Progressive Matrices. In J. Raven (2000), the Raven’s progressive matrices: change and stability over culture and time. Cognitive Psychology, 41, PP. 1-48.
28
Runco, M. A. (1999). A longitudinal study of exceptional giftedness and creativity. Creative Research Journal, 12, 161-164.
29
Runco, M.A., Nemiro, J., & Walberg. (1998). Personal explicit theories of creativity. Journal of Creative Behavior, 32, 1-17.
30
Rushton, P. (1990). Creativity, intelligence and psychoticism. Personality and Individual Differences, 11, 1291-1298.
31
Simonton, D.K. (2000). Creativity: cognitive, personal, developmental, and social aspects. American Psychologist, 55, 151-158.
32
Smith, G. & Carlson, I. (1983). Creativity in early and late school years. International Journal of Behavioral Development, 8, 329-343.
33
Sokolski, D.M., & Hendrick, S. (1999). Fostering marital satisfaction. Family Therapy, 26, 39-49.
34
Torrance, P. (1972).Predictive validity of the Torrance Test of Creative Thinking. Journal of Creative Behavior, 6, 236 – 252.
35
Torrance, P. (1981).Empirical validation of criterion – referenced indicators of creative ability through a longitudinal study. The creative Child and Adult Quarterly, 3, 136 – 140.
36
Torrance, P. & Ball, E. (1984).Torrance Test of Creative Thinking. Streamlined (revised) manual. Figural A and B. Benseville, II: Scholastic Testing Service Inc.
37
Torrance, P. (1990).Torrance Test of Creative Thinking. Norms – technical manual Figural (streamlined) Form A and B. Benseville, II: Scholastic Testing Service Inc.
38
Torrance, P. (2002). The manifesto: A guide to developing a creative career. West Westport: Ablex.
39
Vincent, A.H., Decker, B.P., & Mumford, M.D. (2002). Divergent thinking, intelligence, and expertise: A test of alternative models. Creativity Research Journal, 14, 163-178.
40
Weisberg, R.W. (2006). Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, invention, and the arts. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
41
Winner, E. (2000). The origins and ends of giftedness. American Psychologist, 55, 159-169.
42
Wright, C. & Wright, S. (1986). A conceptual framework for examining the family’s influences on creativity. Family Perspective, 20, 127-136.
43
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نگرش والدین و معلمان در مورد نحوۀ جاگماری آموزشی دانشآموزان تیزهوش دورۀ راهنمایی شهر رشت در سال 90-1389
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرشهای والدین و معلمان دانشآموزان تیزهوش در ارتباط با دو شیوه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده صورت گرفت. روش پژوهش از نوع کاربردی و شیوۀ انجام گرفتن آن زمینهای است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و والدین دانشآموزان تیزهوش دوره راهنمایی شهر رشت در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل میداد که همه آنها به عنوان نمونه (64 نفر معلم و 96 نفر والدین) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش والدین و معلمان دانشآموزان تیزهوش در ارتباط با جاگماری آموزشی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده از روشهای آماری توصیفی مانند فراوانی و درصد و روشهای آمار استنباطی مانند آزمون کالموگروف ـ اسمیرنف و آزمون تی مستقل استفاده شد. به طور کلی نتایج نشان داد که نگرشهای هم والدین و هم معلمان نسبت به رویکرد آموزش تلفیقی منفی و نسبت به رویکرد آموزش جداسازی شده، مثبت میباشد و رویکرد آموزش جداسازی شده را ترجیح میدهند. بر این اساس پیشنهاد میشود وزارت آموزش و پرورش با همکاری متخصصان دانشگاهی به طراحی و اجرای گارگاههای ویژه آشنایی با آموزش تلفیقی برای والدین و معلمان همه دورههای تحصیلی بپردازد و دانش و اطلاعات والدین و معلمان در مورد مزایای آموزش تلفیقی را افزایش دهد تا با تغییر نگرش والدین و معلمان در جهت همسو شدن با نظام آموزش تلفیقی قدمهای عملی بردارد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2038_19ca9e5110b827c1fa0933d07e32d00a.pdf
2011-09-23
23
54
نگرش والدین و معلمان
دانشآموزان تیزهوش
جاگماری آموزشی
عباسعلی
حسینخانزاده
khanzadehabbas@guilan.ac.ir
1
AUTHOR
قربان
همتی علمدارلو
ghemati@shirazu.ac.ir
2
AUTHOR
محسن
بابایی
3
AUTHOR
زینب
بابایی
4
AUTHOR
منابع فارسی
1
البرزی، محبوبه و جوکار، بهرام.(1384). مقایسۀ خودگردانی مذهبی دانشآموزان مدارس تیزهوشان با دانشآموزان مدارس عادی در شهرستان شیراز. فصلنامه مطالعات روانشناختی، شماره 3، ص 83-94.
2
جلیلوند، محمدامین و اژهای، جواد .(1374). ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان، شماره 13، ص 30-70.
3
چلبیانلو، غلامرضا و حسنی، حبیب الله.(1381). مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان استعدادهای درخشان و عادی براساس نظریه پنج عاملی. خلاصه مقالات اولین همایش ملی استعدادهای درخشان، ص 15.
4
حسینخانزاده، عباسعلی و محمدیآریا، علیرضا .(1390). تدریس دانشآموزان کمتوان ذهنی، راهنمای عملی برای معلمان، چاپ دوم، تهران: رشد فرهنگ.
5
حقشناس، حسن، چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی.(1385). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوشان و دبیرستانهای عادی.فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 30،ص57-66.
6
حکیم جوادی، منصور و اژهای، جواد.(1383).بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه روانشناسی، شماره 30، ص 158- 172.
7
شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم.(1386). روانشناسی و آموزش تیزهوشان. تهران: انتشارات تیمورزاده- نشر طبیب.
8
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم .(1390).روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی)، ویرایش پنجم، تهران: ارسباران.
9
منابع لاتین
10
Alper, S. & Ryndak, D.L. (1992). 'Educating students with severe handicaps in regular classes' in Elementary School Journal, 92(3), pp. 373-87.
11
Angelides, P., Stylianou, T. & Gibbs. (2006). Preparing teachers for inclusive education in Cyprus. Teaching and Teacher Education, 22,513-522.
12
Barton, L. (1997). Inclusive education: Romantic, subversive or realistic? International Journal of Inclusive Education, 1, 3,231-242.
13
Blackman,H.P.(1992). Surmounting the disability of isolation . School Administrator, 49,2,28-29.
14
Callahan,C.M.,(1997). The construct of talent. Peabody Journal of Education,72,21-35.
15
Coleman, L. J., & Cross, T. L. (2000). Social-emotional development and the personal experience of giftedness. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.). International handbook of giftedness and talent (2nd ed., pp. 203-212). New York: Pergamon.
16
Davis,S.(1995). Report Card on Inclusion in Education of Students with Mental Retardation,Arlington,TX:The Arc: A National Organization on Mental Retardation.
17
Ellett,P.B.(2004). Placement of identified gifted students in a full-time gifted program versus placement in a regular education classroom: An analysis of benefit.A Dissertation Submitted for the Degree Doctor of Education to the Department of educational administration and foundation Illinois State University.
18
Gallaher.J.J. (2002). Society’s role in educating gifted students: The role of public policy. Storrs, CT: National Research Center on the Gifted and Talented.
19
Goldsmith, B. (2005). Obsessive genius: The inner world of Marie Curie. New York: Notton.
20
Hallahan, D. P., & Kauffman, J. M. (2006). Exceptional children: Introduction to special education. Needham, MA: Allyn & Bacon.
21
Hallahan, D.P., & Kauffman, J.M. (2009). Exceptional learners. (10th edition). Allyn and Bacon.
22
Heller, K. A., Monks, F. J., Sternberg, R. J., & Subomik, R. F. (Eds.). (2000). International handbook of giftedness and talent (2nd ed.). New York: Pergamon.
23
Hunt, N., & Marshall, K. (2002).Exceptional children and youth: Anintroduction to special education. Boston: Houghton Mifflin
24
Kauffman, J. M., & Hallahan, D. P. (2005a). Special education: what it is and why we need it. Boston: Allyn & Bacon.
25
Lin,Y.F.(2004). A Study of Educational Placement for the Gifted of Elementary School in Tainan County.Avalable at: http://140.133.6.46/ETD-db/ETD-search.
26
Loreman,T., Deppeler,J.,& Harvey,D.(2005). Inclusive Education. London & New York, RoutledgeFalmer.
27
Martin, C.,&Brodsky, R.(1996).Serving gifted students through inclusion: A parent's perspective.Roeper Review; 19(1), 2-3.
28
Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M., & Moon, S. M. (Eds.). (2002). The social and emotional development of gifted children what do we know? Waco, TX: Prufrock Press.
29
Raywid, M.A.(1990).Separate Classes for the Gifted?.Condensed from Educational Perspectives, 26(1), 44-47.
30
Rogan, J., Lajeunesse, E., McCann, P., McFarland, G. & Miller, E. (1995). 'Facilitating inclusion: The role of learning strategies to support secondary students with special needs' in Preventing School Failure, 39(3), pp. 35-39.
31
Sebba, J., & Ainscow, M. (1996). International developments in inclusive schooling: Mapping the issues. Cambridge Journal of Education, 26, 1, 5-18.
32
Staub,D., & Peck,C.A.(1995). What are the outcomes for nondisabled students? . Educational Leadership, 54, 36-40.
33
Sternberg, R. J. (1997). A triarchic view of giftedness: Theory and practice. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (2nd ed., pp. 43-53). Boston: Allyn & Bacon.
34
Thomas, G. (1997). Inclusive schools for an inclusive society. British Journal of special Education, 24, 3,103-107.
35
Tice, T.N.,(1991). Gifted in Two Settings.Journal of Educational Research, 83(6), 313-26.
36
Zeidner.M., & Schleyer.E.J.(1999). The effects of educational context on individual difference variables, self-perception of giftedness, and school attitudes in gifted adolescents. Journal of Youth and Adolescents, 28(6),687-703.
37
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ سطوح مختلف درک خواندن در دانشآموزان با آسیب بینایی و عادی پایۀ چهارم ابتدایی
هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی سطوح درک خواندن در دانشآموزان آسیب دیدۀ بینایی پایه چهارم ابتدایی و مقایسه آن با دانشآموزان هم پایه عادی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع زمینهای و با استفاده از آزمون دفترچههای استاندارد شده بینالمللی پرلز (2006) انجام گرفت. 27 نفر از دانشآموزان نابینا پایه چهارم ابتدایی مدارس استثنایی در شهرهای تهران، ری و قم به روش جامعه آماری در دسترس انتخاب شدند و با همان تعداد دانشآموز عادی از مدارس مجاور که به شکل تصادفی ساده با گروه دانشآموزان نابینا همتا شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری t مستقل استفاده شد. یافتهها: در سطوح درک خواندن بین دانشآموزان آسیب دیده بینایی با دانشآموزان عادی فقط در سطح تفسیر و تلفیق ایدهها و اطلاعات تفاوت معنیدار وجود دارد و در بقیه سطوح درک خواندن تفاوت معنیدار دیده نشد (05/0 p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه ویژه و بازنگری در برنامه آموزش خواندن هم در مدارس عادی و همچنین در مدارس ویژه دانشآموزان آسیب دیده بینایی ضرورت دارد. پیشنهاد میشود، معلمان و مسئولان منابع بیشتری به خط بریل برای کودکان نابینا فراهم کنند و علاوه بر مداخله زودهنگام در آموزش این کودکان و ایجاد تسهیلات آموزشی، ایشان را به سمت لایههای عمیقتر درک خواندن سوق دهند.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2039_5e7359a2b8337423a8383c77c7ca57ee.pdf
2011-09-23
55
70
سطوح درک خواندن
آسیب بینایی
بینایی هنجار
علی اصغر
کاکو جویباری
1
AUTHOR
هاجر
شعاعی
2
AUTHOR
طیبه
محتشمی
3
AUTHOR
منابع فارسی
1
بهارلوئی، ناهید؛ غلامی، ساغر؛ شریعت، مائده؛ نیک زاد، میترا. (1389). ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمهها در دختران پایه اول ابتدائی. پژوهش در علوم توانبخشی، 6(2): 1-5.
2
جباری، سوسن؛ خادمی، محسن. (1388). بررسی و مقایسه تأثیر روشهای آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی، بر میزان درک مطلب دانشآموزان پایه چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن. مجله مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، 1(2): 19-57.
3
سیاهکلرودی، لاله؛ علیزاده، حمید؛ کوشش، محمدرضا. (1388). تأثیر آموزش مهارتهای ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانشآموزان نارساخوان. تازههایعلومشناختی، 11(2): 63-72.
4
شریفی، اعظم؛ کاکوجویباری، علی اصغر؛ سرمدی، محمدرضا. (1389). مقایسه سطوح مختلف درک خواندن دانشآموزان کم شنوا و دانشآموزان شنوا. شنوایی شناسی، 19(2): 32-25.
5
صالحی، محمد؛ نیازآذری، کیومرث؛ معتمدی تلاوکی، محمد تقی. (1388). تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانشآموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 32(8): 61-97.
6
کاکوجویباری، علی اصغر؛ سرمدی، محمدرضا؛ شریفی، اعظم. (1389). مقایسه سواد خواندن در دانشآموزان آسیب دیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی. توانبخشی، 11(3): 9-14.
7
کاکوجویباری، علی اصغر؛ سرمدی، محمدرضا؛ شریفی، اعظم. (1389). مقایسه سطوح مختلف درک خواندن دانشآموزان کم شنوا و دانشآموزان شنوا. توانبخشی، 11(3): 8-14.
8
کریمی، عبدالعظیم. (1384). بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (PIRLS) 2001. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(1): 39-88.
9
هاردمن، مایکل. ام؛ درو، کلینورد. جی. و اگن، ام. بنستون. (2001). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی: جامعه، مدرسه و خانواده. ترجمه حمید علیزاده، کامران گنجی، مجید یوسفی لویه و فریبا یادگاری. تهران: نشر دانژه. 1388.
10
منابع لاتین
11
Abedi, J., Kao, J., Leon, S., Sullivan, L., Herman, J., Pope, R., Nambiar, V., & Mastergeorge, A. (2009). Exploring factors that affect the accessibility of reading comprehension assessments for students with disabilities: A study of segmented text. Minneapolis, MN: University of Minnesota, Partnership for Accessible Reading Assessment.
12
Baer, J., Baldi, S., Ayotte, K., and Green, P. (2007). The Reading Literacy of U.S. Fourth-Grade Students in an International Context: Results From the 2001 and 2006 Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) (NCES 2008–017). National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Washington, DC.
13
Blankenship, K. (2008). Reading Instruction for Students with Visual Impairments: Whose Job Is It? Journal of Visual Impairment & Blindness, 197-200. Buly, M., & Valencia, S. (2002). Below the bar: Profiles of students who fail state reading assessments. Educational Evaluation and Policy Analysis, 24(3), 219–239.
14
Carr, S. C., & Thompson, B. (1996). The effects of prior knowledge and schema activation strategies on the inferential reading comprehension of children with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 19(1), 48–61.
15
Carreiras, M., & Alvarez, C. J. (1999). Comprehension processes in Braille reading. Journal of Visual Impairment and Blindness, 93(9), 589–595.
16
Eskenazi, M. (2011). Increasing braille radio reading speed for deaf-blind consumers. Towson University & NPR Labs International Center for Accessible Radio Technology (I-CART) Funded by the National Institute on Disability and Rehabilitation Research“Captioned Braille Radio” Field Initiated Project H133G090139.
17
Goldin-Meadow, S., & Mayberry, R. I. (2001). How do profoundly deaf children learn to read? Learning Disabilities Research & Practice, 16, 222–229.
18
Kelly, R.R., Gaustad, M.G. (2007). Deaf College Students’ Mathematical Skills Relative to Morphological Knowledge, Reading Level, and Language Proficiency. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12(1): 25-37.
19
Mullis, I.V.S., Martin, M.O. Kennedy, A.M., and Foy, P. (2006). PIRLS 2006 International Report IEA’s Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries. Publisher: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
20
Swanson, H. L. (1993). Individual differences in working memory: A model testing and subgroup analysis of learning-disabled and skilled readers. Intelligence, 17(3), 285–332.
21
Thurlow, M. L., Moen, R. E., Liu, K. K., Scullin, S., Hausmann, K. E., & Shyyan, V. (2009). Disabilities and reading: Understanding the effects of disabilities and their relationship to reading instruction and assessment. Minneapolis, MN: University of Minnesota, Partnership for Accessible Reading Assessment.
22
Twist, L., Schagen, I. and Hodgson, C. (2007). Readers and Reading: the National Report for England 2006 (PIRLS: Progress inInternational Reading Literacy Study). Slough: NFER.
23
Vaughn, S., Linan-Thompson, S., & Hickman, P. (2003). Response to instruction as a means of identifying students with reading/learning disabilities. Exceptional Children, 69(2), 391–409.
24
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ سبک اِسناد در دانشآموزان پسر نابینا و بینا
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای اسنادی دانشآموزان (پسر) نابینا و بینای شهرستان اردبیل بوده است. روش این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری برای وصول به هدف پژوهش، از کلیه دانشآموزانی که در سال تحصیلی90-1389 در مدارس استثنایی، عادی و همچنین تلفیقی شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند، 36 نفر دانشآموز پسر(18 نفر بینا و 18 نفر نابینا) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای اسناد (ASQ) استفاده شده است. و دادههای پژوهشی با تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها:نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین سبک اسنادی گروه اصلی و گروه گواه تفاوت معنادار است. بحث و نتیجه گیری: بین سبک اسناد دانشآموزان بینا و نابینا در مؤلفههای درونی- بیرونی، ناپایدار- پایدار و کلی- جزئی تفاوت معنیداری وجود دارد، بدین معنی که سبک اسنادی در دانشآموزان نابینا بیشتر به صورت بیرونی، پایدار و کلی و در دانشآموزان بینا بیشتر درونی، ناپایدار و جزئی است. با توجه به یافتههای اینتحقیق، به کارگرفتن راهبردهای مؤثر برای تغییر دادن اسنادهای بیرونی به اسنادهای درونی در افراد نابینا جهت سازگاری بهتر از پیشنهادهای این تحقیق میباشد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2040_85e64025bab6ea352e86ad511d47ced2.pdf
2011-09-23
71
84
سبک اِسناد
دانشآموزان
نابینا
عیسی
جعفری
esa_jafary@yahoo.com
1
AUTHOR
اسماعیل
سلیمانی
2
AUTHOR
علی
اسماعیلی
dresmaeili49@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روش «تحلیل رفتار کاربردی» بر بهبود عملکرد کودکان اتیستیک 5 تا 10 ساله مرکز درمانی فرشچیان شهر همدان در سال 1389
هدف کلی پژوهش حاضرتأثیر روش «تحلیل رفتار کاربردی» بر بهبود عملکرد «کودکان اتیستیک شهر همدان»بود که به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کودکان اتیستیک همدان بودکه در مرکز درمانی فرشچیان تحت درمان قرار داشتند. 30 نفر از کودکان مراجعه کننده به این مرکز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند سپس برای گروه آزمایش درمان به صورت «تحلیل رفتار کاربردی» به مدت 7 ماه و دو روز در هفته و روزانه 5 ساعت به صورت انفرادی انجام گرفت. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای که حاوی مشخصات عمومی پاسخگویان و مشخصات روانشناختی (دانش عمومی، توجه، تقلید و خودیاری) بوده است، با اجرای پیش و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل کوواریانس چند متغیره و اندازهگیری مکرر استفاده شد. تحلیل متغیرهای وابسته با استفاده از آلفای میزان شدۀ بن فرونی (0125/0) حاکی از تفاوت معنی دار بین دو گروه از لحاظ متغیرهای مختلف (دانش عمومی،توجه، تقلید و خودیاری) بوده است. به منظور بررسی این موضوع که آیا تأثیر اجرای متغیر مستقل در طول زمان دارای ثبات است یا خیر، از آزمون اندازهگیری مکرر با آلفای میزان شده بن فرونی (017/0) استفاده شد. نتایج آزمون اندازهگیری مکرر برای گروههای آزمایش و گواه از لحاظ نمرات پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری در متغیرهای مختلف معنیداری بود.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2041_4313176791d0bee2236f3dd0e025acc8.pdf
2011-09-23
85
108
تحلیل رفتار کاربردی
کودکان اتیستیک
اتیسم
منابع فارسی
1
آزاد، حسین. (1380). روان شناسی مرضی کودک. تهران : دانشگاه پیام نور.
2
اصغری نکاه، سید محسن .(1386). ضرورت و جایگاه مداخلههای زودهنگام و آموزش پیش دبستانی برای کودکان دارای نیاز های ویژه، تهران: نشریه تعلیم و تربیت استثنایی شماره 74.
3
رافعی، طلعت. (1389). اوتیسم، ارزیابی و درمان. تهران : دانژه.
4
کندال، فلیپ سی. (1389). روانشناسی مرضی کودک، ترجمه بهمن نجاریان و ایران داودی. تهران: رشد.
5
گلابی، پری، علیپور، احمد، زندی، بهمن.(1384). تـأثیر مداخله ABAبر درمان کودکان دچار اختلال اتیسم. ارشد. اصفهان
6
وال، کیت .(1388). آموزش و مراقبت نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اتیسم، راهنمای متخصصان و مراقبان، امیر جهانیان نجف آبادی، دکتر هدی افلاکیان. تهران: نشر دانژه (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2006).
7
منابع لاتین
8
Anan, R. M., Warner, L. J., McGillivary, J. E., Chong, I. M., & Hines, S. J. (2008). Group Intensive Family Training (GIFT) for preschoolers with autism spectrum disorders. Behavioral Interventions, 23, 165−180.
9
Anderson, S. R., Avery, D. L., DiPietro, E. K., Edwards, G. L., & Christian, W. P. (1987). Intensive home-based early intervention with autistic children. Education and Treatment of Children, 10, 352-366.
10
American Psychiatric Association (2000). "Diagnostic criteria for 299. 00 Autistic Disorder", Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th ed., text revision (DSM-IV-TR).
11
Arndt TL, Stodgell CJ, Rodier PM (2005). "The teratology of autism". Into J Dev Neurosis 23 (2–3): 189–99. .
12
Baker-Ericzen, M. J., Stahmer, A. C., & Burns, A. (2007). Child demographics associated with outcomes in a community-based pivotal response training program. Journal ofPositive Behavior Interventions, 9, 52−60. .
13
Ben-Itzchak, I. E., Lahat, E., Burgin, R., & Zachor, A. D. (2008). Cognitive, behavior and intervention outcome in young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 29, 447−458.
14
Ben-Itzchak, E., & Zachor, D. A. (2007). The effects of intellectual functioning and autism severity on outcome of early behavioral intervention for children with autism. Research in Developmental Disabilities, 28, 287−303.
15
Bibby, P., Eikeseth, S., Martin, N. T., Mudford, O. C., & Reeves, D. (2001). Progress and outcomes for children with autism receiving parent-managed intensive interventions. Research in Developmental Disabilities, 22, 425−447.
16
Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2007). Outcome for children with autism who began intensive behavioral treatment between ages 4 and 7: A comparison Controlled study. Behavior Modification, 31, 264−278.
17
Harris, S. L., & Handleman, J. S. (2000). Age and IQ at intake as predictors of placement for young children with autism: a four- to six-year follow-up. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, 137−142.
18
Harris, S. L., Handleman, J. S., Gordon, R., Kristoff, B., & Fuentes, F. (1991). Changes in cognitive and language functioning of preschool children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 21, 281−290.
19
Harris, S. L. P., and L. P. Delmolino. )2002(. "Applied Behavior Analysis: Its Application in the Treatment of Autism and Related Disorders in Young Children. " Infants & Young Children 14(3):11-17.
20
Hasting s, R.P & symes, M.D (2002). Early intensive behavioral intervention for children with autism: parental therapeutic self-efficacy. Research in Developmental Disabilities, 23,332-341
21
Howard, J. S., Sparkman, C. R., Cohen, H. G., Green, G., &Stanislaw, H. (2005). Acomparisonof intensive behavior analytic and eclectic treatments for young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 26, 359−383.
22
Jensen, V. K., and L. V. Sinclair. )2002(. "Treatment of Autism in Young Children: Behavioral Intervention and Applied Behavior Analysis.” Infants and Young Children 14(4):42-52. .
23
Lord C, Cook EH, Leventhal BL, Amaral DG (2000). "Autism spectrum disorders". Neuron 28 (2): 355–63. in issues. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 17, 159-186. .
24
Lovaas, O. I. (1987). Behavior treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of consulting and Clinical psychology, 55, 3-9.
25
Magiati, I., Charman, T., & Howlin, P. (2007). A two-year prospective follow-up study of community-based early intensive behavioral intervention and specialist nursery provision for children with autism spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 803−812.
26
Marino L, Lilienfeld SO (2007). "Dolphin-Assisted Therapy: more flawed data and more flawed conclusions" (PDF). Anthrozoos 20 (3): 239–49.
27
Matson JL, Matson ML, Rivet TT (2007). "Social-skills treatments for children with autism spectrum disorders: an overview". Behave Modify 31 (5): 682–707.
28
Matos, M. A., & Mustaca, A. E. (2005). Analysis Comport mental Applicator (ACA)yTrastornos Generalizations del DeBartolo (TGD): Su evaluation en Argentina [Applied behavior analysis and pervasive developmental disabilities: Assessment In Argentina]. Interdisciplinary, 22, 59−76.
29
MCEachin, J.J, Smith & Lovaas, O.I (1993), Long term outcome for children with Autism who received early. Intensive Behavioral Treatment Journal on Mental Retardation. 97, 359-372
30
Myers SM, Johnson CP, Council on Children with Disabilities (2007). "Management of children with autism spectrum disorders". Pediatrics 120 (5): 1162–82.
31
Nienke Peters-Scheffer, Robert Didden, Hubert Korzilius, Peter SturmeyA meta-analytic study on the effectiveness of comprehensive ABA-based early intervention programs for children with Autism Spectrum Disorders Research in Autism Spectrum Disorders 5 (2011)60–69
32
Ospina, M. , Krebs Seida, J., Clark, B., Karkhaneh, M., Hartling, L., Tjosvold, L., Vandermeer, B., Smith, V. Behavioral and Developmental Interventions for Autism 2008) PLoS ONE 3(11): e3755Spectrum Disorder: A Clinical Systematic Review, doi: /journal. Pone. 0003755.
33
Plaisted Grant K, Davis G. (2009). Perception and apperception in autism : reject the inverse assumption. philos summary : Wisconsin Medical society.
34
Remington, B., Hastings, R. P., Kovshoff, H., deli Espinosa, F., Jahr, E., Brown, T. , et al. (2007). Early intensive behavioral intervention: Outcomes for children with autism and their parents after two years. American Journal on Mental Retardation, 112,418−438.
35
Sallows, G. O., & Graupner, T. D. (2005). Intensive behavioral treatment for childrenwithautism: Four-year outcome and predictors. American Journal of Mental Retardation, 110, 417−438.
36
Spinney L (2007). "Therapy for autistic children causes outcry in France". Lancet 370 (9588): 645–6.
37
Shattuk PT, Dakin M, Manner Metal. (2009). Timing of identification among children with and autism Spectrum disorders: findings from a population – based surveillance study.
38
Sheinkopf, S. J., & Siegel, B. (1998). Home based behavioral treatment of young childrenwith autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 28, 15−23.
39
Spreckley Michèle, Roslyn Boyd Efficacy of Applied Behavioral Intervention in Preschool Children with Autism for Improving Cognitive, Language, and Adaptive Behavior: A Systematic Review and Meta-analysis The Journal of Pediatrics, Volume 154, Issue 3, March 2009, Pages 338-344
40
Volkmar FR, State M, Klin A. (2010) Autism and autism spectrum disorders: diagnostic issues for the coming decade: Child psycho psychiatry.
41
ORIGINAL_ARTICLE
شیوع اختلال «نارساییتوجه/بیشفعالی» در دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مرکزی در سال 90-1389
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلال «نارساییتوجه/ بیشفعالی» و زیر نوعهای آن در دانشجویان دانشگاههای آزاد استان مرکزی بود. روش:پژوهش حاضر از نوع توصیفی و آزمودنیها عبارت بودند از 1773 دانشجو (1191 مرد، 582 زن) که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از میان کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد استان مرکزی انتخاب شدند. مقیاس درجهبندی وندریوتا (1993) و مقیاس تشخیصی تجدیدنظر شده میری اسکندری (1386) به صورت خود گزارشدهی توسط آزمودنیها تکمیل شدند. دادهها با روشهای آمار توصیفی و آزمونZ نسبت تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشانداد که میزان شیوع کلی نارساییتوجه/ بیشفعالی دانشجویان در کودکی در مقیاس وندریوتا (1993) 6/6 درصد و در بزرگسالی در مقیاس تشخیصی تجدیدنظر شده میری اسکندری (1386) 3/7 درصد بود. همچنین میزان شیوع نارسایی توجه3/5 درصد، بیش فعالی– تکانشگری 2/7 درصد و مرکب3/7 درصد بود. میزان شیوع اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی دوران کودکی در دانشجویان دختر 1/4 و در دانشجویان پسر8/7 درصد بود، اما میزان شیوع این اختلال در بزرگسالی بین دانشجویان دختر و پسر تفاوتی نداشت. همچنین سابقۀ مشروطی، مردودی، اختلالهای روان پزشکی و مصرف داروهای روانپزشکی در دانشجویان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی بیشتر بود. نتیجهگیری: در مجموع یافتهها نشان داد که شیوع اختلالنارساییتوجه/ بیشفعالی در دانشجویان قابل توجه است. این نتیجه در موقعیتهای آموزشی دارای محتوای کاربردی بوده و نشانگر آن است که پیشگیری، مدیریت و درمان این اختلال نیازمند خدمات روانشناختی و مشاوره است. این نتیجه در برنامهریزی و تنظیم بودجه و راهبردهای آموزشی و درمان میتواند سودمند باشد. ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره در دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی میتواند از پیامدهای منفی این اختلال در زندگی تحصیلی و شغلی پیشگیری کند.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2042_a56ccf736e5f3d0f3b52db3181b28252.pdf
2011-09-23
109
138
اختلال نارساییتوجه / بیشفعالی(ADHD)
شیوع
دانشجویان
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان دختر پایۀ سوم ابتدایی شهر اصفهان
هدف:پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی و آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی با نارسایی خواندن در شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بودند. نمونه پژوهش، 30 دانش آموز نارساخوان بودند که به شیوۀ نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). آموزش دقت بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار پژوهش، آزمون خواندن کلاس سوم بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش دقت بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان مؤثر میباشد. پیشنهاد و نتیجهگیری: توجه به آموزش دقت به مثابه مهارتهای زیربنایی توانایی خواندن، میتواند رویکردی مؤثر در اصلاح نارساخوانی باشد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2043_fc4b33a4cbb81c742ccc2a2e0bbc842d.pdf
2011-09-23
139
152
منابع فارسی
1
بذر افشان مقدم، احمد. (1377-1376). بررسی میزان شیوع نارساخوانی و نارسانویسی در بین دانشآموزان دختر و پسر پایههای دوم و سوم ابتدایی شهر مشهد. پایاننامۀ تحصیلی کارشناسی ارشد. دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی.دانشگاه تهران.
2
رمضانی، مژگان. (1382). آموزش ترمیمی برای دانشآموزان دارای اختلال خواندن. تهران: انتشارات پژوهشکده کودکان استثنایی.
3
سیف نراقی، مریم و نادری، عزتالله. (1389). نارساییهای ویژه در یادگیری و چگونگی تشخیص و روشهای بازپروری. تهران: انتشارات ارسباران.
4
شریعتمداری، علی.(1383). روانشناسی تربیتی، اصفهان: انتشارات مشعل.
5
فردوسی، طیبه. (1370). بررسی عوامل مؤثر در بی توجهی دانشآموزان به مطالب درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
6
فلاحچای، سیدرضا. (1374).بررسی اختلال خواندن و اختلال نوشتن در بین دانشآموزان ابتدایی. پایان نامۀ تحصیلی کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس تهران.
7
مک شین، جی و داکرل، جی .(1993). تشخیص و درمان اشکالات یادگیری کودکان. ترجمه: پرویز شریفی درآمدی، پریوش نریمانی و کامبیز کامکاری (1380). تهران: خوشنواز.
8
منابع لاتین
9
American Psychiatric Association (2000). Diagnostic & statistical manual of mental disorders (4th . ed., text revised) Washington, DC: American Psychiatric Association.
10
Berninger, Vi, W, Nielsen, K H., Abbott, R.D., Wijsman, E and Raskind, W. (2008). Writing problems in developmental dyslexia: Under-recognized and under-treated. Journal of School Psychology, 46, 1, 1-21.
11
Catts HW, Hogan TP, Fey ME. Subgrouping poor readers on the basis of individual differences in reading- related abilities. J Learn Disabil. 2003: 36(2): 151-64.
12
Flether JM, Reid Lyon G, Fuchs LS, Barnes MA. Learning disabilities: from identification to intervention. 1st ed. New York: Guilford Press; 2007.
13
Gathercole, S.E.,Alloway ,T.P.Willis, c.Adams, A,M.(2006). Working Memory in Children with Reading Disabilities. Journal of Experinental Child psychology , 93, 265-270.
14
Hamman, D. Berthelot, J. Grouley, J. E. (2000). Teachers, goaching of learning and its relation to students strategic learning. Journal Educational Psychology, 92(2), 342.
15
Hoskyn, M., & Swanson, H. L. (2000). Cognitive of low achievers and children with reading disabilities: A selective meta-analytic review of the published literature. School Psychology Review, 29, 102-119.
16
Kibby M., Marks W., Morgan S. & Long C. (2004) Specific impairment in developmental reading disabilities: a working memory approach. Journal of Learning Disabilities 37, 349–63.
17
Noshhpitz, J. D., Harrison, S. i., & Spencer, F. C. (1998). Basic handbook of child psychiatry. New York: Basic Books.
18
Moody ,S. W., Vaughn, S. R., Hughes, M. T., & Fischer, M. (2000). Reading insttruction
19
Penolozzi, B. Spirnoelli, CH. Angrilli, A. (2008). Delta EEG activity as a marker of dysfunctional linguistic processing in developmental dyslexia. Psychophysiology, 45, 1025.
20
Rapcsak, S. Z. Beenson, P. M. Henry, M. L. & et al. (2009). Phonological dyslexia and dysgraphia: Cognitive mechanisms and neural substrates. Cortex, 45, 575-591.
21
Sadock, B. J., & Sadock, v . a. (2000). Comprehensive text-book of psychiatry (7th. ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
22
Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 26, 466-485.
23
Swanson, L. H., Harris, R. K., & Graham, S. (2003). Handbook of learning disabilities. New York, NY: Guilford Press.
24