دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
10
2013
06
22
شناسایی و اولویتیابی مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار
21
44
FA
عباسعلی
حسینخانزاده
0000-0003-4060-0011
استادیار دانشگاه گیلان
khanzadehabbas@guilan.ac.ir
علیرضا
محمدی آریا
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
mohammadiarya@yahoo.com
رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی دوره راهنمایی استان تهران در سال تحصیلی 88-1387 بود که 142 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی درصد و فراوانی، میانگین و روش تحلیل عاملی انجام شد. نتایج تحلیل دادهها مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی را در محیط کار در 25 مهارت مشخص ساخت. با توجه به این کهمهارتهای اجتماعی از سطوح مختلفی برخوردار هستند که از سوی معلمان برای موفقیت دانشآموزان کمتوان ذهنی در محیط کار اولویت بندی شدند، بنابراین پیشنهاد می شود از مهارتهای اجتماعی شناسایی شده در پژوهش حاضر در برنامهریزی شغلی دانشآموزان کمتوانذهنی استفاده گردد.
مهارتهای اجتماعی,کمتوانذهنی,محیط کار
https://jpe.atu.ac.ir/article_811.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_811_8af18f5bffff188accc3183e19afae11.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
10
2013
06
22
تأثیر بازیهای گروهی بر رشد مهارتهای روانی حرکتی پسران پیشدبستانی کمتوانذهنی
129
144
FA
آرزو
شاه میوه اصفهانی
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
arezoo_sh2002@yahoo.com
طاهره
حیدری
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان.
احمد
عابدی
دکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
مرضیه
توکل نیا
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازیهای<br />گروهی در یادگیری مهارتهای روانی- حرکتی کودکان پیش دبستانی کمتوانذهنی (سنین 5 تا 7 سال) بود. این<br />پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن شبهآزمایشی بود. برای این هدف، 20پسر<br />پیشدبستانی کمتوانذهنی مدارس ویژه دانشآموزان با کمتوانی ذهنی شهر اصفهان به<br />شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل<br />گمارده شدند(10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده<br />برای بررسی رشد حرکتی کودکان در پیشآزمون و پسآزمون، آزمون لینکن- اوزرتسکی بودکه به صورت انفرادی اجرا<br />گردید. گروه آزمایشطی<br />15جلسه یک ساعته تحت مداخله بازی های<br />گروهی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. پس از پایان<br />مداخله کودکان هر دو گروه از لحاظ مهارتهای<br />روانی-حرکتی با آزمون لینکن-اوزرتسکی<br />مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانس<br />مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج<br />نشان داد بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای روانی-حرکتی در گروههای<br />آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد(001/0>P).<br />میزان اندازه اثر69 /0بدست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که بازیهای گروهی مهارتهای<br />روانی-حرکتی کودکان کمتوانذهنی را افزایش میدهد. نتایج تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) نشان داد که تفاوت در خرده مقیاسهای<br />تعادل( 006/0=P)، مهارت انگشتان( 001/0=P)، هماهنگی چشم و دست(<br />001/0=P) مهارت تنه (005/0=P) معنیدار بود، اما در خرده مقیاسهای مهارت عضلات بزرگ دستها<br />(7/0=P) و مهارت بازوها( 17/0=P) و هماهنگی دست و پا(10/0=P) این تفاوت معنیدار نبود. بنابرین میتوان از بازیهای گروهی در کنار سایر روشها<br />برای تقویت مهارتهای روانی – حرکتی کودکان پیشدبستانی استفاده نمود
کودکان پیشدبستانی,کمتوانذهنی,بازیهای گروهی,مهارتهای روانی- حرکتی
https://jpe.atu.ac.ir/article_817.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_817_4f2edd180dff83609cb2543bf311ea0b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
10
2013
06
22
عوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودک با نیازهای ویژه
145
163
FA
مریم
علیخانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت.
alitalkt7@gmail.com
علیرضا
منظری توکلی
استادیار دانشگاه علوم تحقیقات کرمان
حمدالله
منظری
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">این پژوهش با هدف کلی مطالعۀ<br />عوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال<br />1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیهی مادران<br />دارای کودک با آسیبهای بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آنها در مدارس ویژهی<br />آموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغال<br />داشتند. از طریق روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از مادران دانشآموزان با نیازهای<br />ویژه در سه گروه (نابینا، ناشنوا و کمتوانذهنی) انتخاب شدند. پس از پاسخ به پرسشنامهها<br />به صورت انفرادی، پرسشنامه اضطراب بک و محقق ساخته دادهها با بهرهگیری از ضریب<br />همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که<br />بین عواملی چون میزان اطلاعات مادران از نحوۀ تربیت و برخورد با کودک با نیازهای<br />ویژه، محدودیتهای اجتماعی مادران، ریشۀ معلولیت کودک با نیازهای ویژه، تأثیر آسیبدیدگی<br />فرزند بر روابط خانوادگی، احساس مسئولیت مادران، میزان حضور پدر با میزان اضطراب<br />مادران دارای کودک با نیازهای ویژه رابطه معنیداری وجود دارد. در مجموع یافتههای<br />این پژوهش حاکی از آن است که عواملی مربوط به کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد که<br />اضطراب مادران این کودکان را افزایش میدهد. با شناخت این عوامل میتوان با<br />بالابردن سطح اطلاعات مادران از آسیبهای مختلف، چگونگی برخورد با این کودکان و<br />روابط عاطفی مناسب در خانواده همراه با حضور پدر، به اینگونه مادران کمک کرد </span>
اضطراب,عوامل مرتبط با اضطراب,کودکان با نیازهای ویژه
https://jpe.atu.ac.ir/article_818.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_818_8ade671445e2701dd28bb546c1f1bc30.pdf