دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
طراحی و اعتبار یابی مدل آموزشی به منظور بهکارگیری فناوری در برنامه فلسفه برای کودکان برای دانش آموزان بااستعداد
1
45
FA
اسماعیل
زارعی زوارکی
0000-0003-3584-4118
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
ezaraii@yahoo.com
علی اکبر
کبیری
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
kabiriakbar98@yahoo.com
یحیی
قائدی
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
yahyaghaedy@yahoo.com
علی
دلاور
0000-0001-5922-3119
استاد گروه سنجش و انداره گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
delavarali@yahoo.com
محمدرضا
نیلی احمدآبادی
0000-0002-1951-883
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
nili1339@gmail.com
10.22054/jpe.2021.58123.2272
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفهها و چارچوب مدل آموزشی برای بهکارگیری فناوری در برنامه فلسفه برای کودکان برای دانش آموزان بااستعداد و اعتبار یابی درونی آن بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی پژوهش برای به دست آوردن مدل طراحی آموزشی از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتبار یابی درونی مدل به روش پیمایشی از طریق پرسشنامه ازنظر متخصصان استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین مرتبط با موضوع در رشتههای تکنولوژی آموزشی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی و فلسفه آموزشوپرورش، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی و در بخش کمی نیز متخصصین رشتههای مذکور بودند. نمونهها در هر دو گروه بهصورت هدفمند انتخاب شدند که در بخش کیفی برای مصاحبه 31 تن از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 36 نفر از متخصصین در دانشگاهها و مؤسسات مختلف کشور بودند. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوا از اسناد و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. بر اساس تحلیل محتوای انجامشده، 7 طبقه اصلی به دست آمد. همچنین 39 زیر مؤلفه برای طبقههای اصلی استخراج گردید. پس از استخراج کدها، مؤلفهها و زیر مؤلفهها در قالب مدل ارائه شدند. نتایج حاصله از اعتبار یابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان دادهشده است که مدل آموزشی ارائهشده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای آموزش به دانش آموزان بااستعداد دارد.
مدل آموزشی,فناوری,فلسفه برای کودکان,کودکان بااستعداد
https://jpe.atu.ac.ir/article_12892.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_12892_79d516a0ee636d25d0d63e37b3b056ce.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر انعطافپذیری شناختی دانش آموزان بیشفعال ورزشکار
47
75
FA
فرشته
عموزاده
دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
zamouzadeh@yahoo.com
حسن
غرایاق زندی
استادیار روانشناسی ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
famouzadeh@yahoo.com
منوچهر
مرادی سبزوار
استاد کامپیوتر دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
zamouzadeh@gahoo.com
رضا
رستمی
استاد روانشناسی دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
fzamouzadeh@yahoo.com
علی
مقدم زاده
استادیار روانشناسی دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
fzamouzadeh@gmail.com
10.22054/jpe.2021.57509.2264
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای بر انعطافپذیریشناختی دانشآموزان بیشفعال ورزشکار است. در این پژوهش از بین 79 دانشآموز ورزشکار مبتلابه اختلال بیشفعالی تعداد 30 دانشآموز به شکل تصادفی انتخابشده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیشآزمون که بهوسیله آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین انجام شد، به دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها در دو گروه، دو نوع مختلف تحریک آند تک موضعی و ساختگی بر روی ناحیه (F3) همراه با تحریک کاتد در ناحیه(SO) با شدتجریان 1 میلیآمپر و به مدت 15 دقیقه طی ده جلسه دریافت کردند سپس هر گروه بهطور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از یک ماه یک آزمون پیگیری مطابق با پسآزمون و با استفاده از آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین صورت گرفت و از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری برای آزمون فرض- آماری استفاده شد (05/0≥p). نتایج بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای به روش آنودال تک موضعی بر بهبود انعطافپذیریشناختی دانشآموز با اختلال بیشفعالی اثربخش بود و منجر به تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایشی و کنترلشده است. یافتههای بهدستآمده حاکی از این است که پروتکل اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای به روش آنودال، توانایی بهبود انعطافپذیریشناختی دانشآموزان ورزشکار دارای اختلال بیشفعالی دارد.
تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای,انعطافپذیری شناختی,بیش فعالی/نقص توجه
https://jpe.atu.ac.ir/article_13106.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13106_77552b7579cfaa9a37347a2c82d0c48f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر آشفتگی روانشناختی و امید به زندگی مادران دارای کودکان اتیسم شهر اصفهان
77
97
FA
عاطفه
حیرت
استادیار مطالعات زنان دانشکده الهیات و معارف اهلبیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
a.heyrat@chmail.ir
شهره
شریف زاده
کارشناس ارشد مشاوره، دانشکده علوم انسانی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
shohreh2439@gmail.com
10.22054/jpe.2021.60255.2311
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر آشفتگی روانشناختی و امید به زندگی مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم انجام شدهاست؛ روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای فرزند اوتیسم ساکن شهر اصفهان در سال 1399 بودند که از بین آنها به شیوه نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند؛ ابتدا پرسشنامه های آشفتگی روانشناختی کسلر (2002) و امیدواری اشنایدر (1991) بر روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد سپس گروه آزمایش تحت 10جلسه درمان گروهی مبتنی بر تحلیل روابط متقابل به مدت هر جلسه 60 دقیقه قرار گرفتند. مجدداً پس ازمون بر روی دو گروه ازمایش و کنترل اجرا شد. به علت شیوع ویروس کرونا آموزش بصورت مجازی انجامشد. ﺑﻌﺪ از اﻋﻤﺎل ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ در 10 جلسه 60 دقیقه ای بر گروه آزمایش، ﻫﺮ دو ﮔﺮوه به طور مجدد ﺑﻪوﺳﯿﻠﻪ ﻫﻤﺎن آزﻣﻮنﻫﺎ ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار گرفتند؛ تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار spss و روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد تحلیل رفتار متقابل بر امید به زندگی مادران دارای فرزند اوتیسم موثر بودهاست (p<0/05)؛ اما بر آشفتگی روانشناختی تاثیری نداشتهاست (P>0/05). با توجه به نتیجه پژوهش حاضر پیشنهاد می شود روش تحلیل روابط متقابل را به عنوان ابزاری حمایتی و موثر جهت افزایش امید به زندگی مادران دارای فرزندان اوتیسم استفاده شود.
واژگان کلیدی: تحلیل رفتار متقابل,آشفتگی روانشناختی,امید به زندگی,اوتیسم
https://jpe.atu.ac.ir/article_13109.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13109_38815bb35b2221c239b246985ece5f6f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
مقایسه اثربخشی درمان به کمک حیوان خانگی و بازی درمانی بر مولفه های اختلالات رفتاری کودکان دبستانی
99
129
FA
محسن
سیاوشی
0000-0002-0865-7838
دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
mohsen.siavashy@gmail.com
نور علی
فرخی
0000-0002-5941-2750
دانشیار گروه آموزشی سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
farrokhinoorali@gmail.com
کوروش
گودرزی
0000-0002-3908-9175
استادیار گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
k.goodarzy@gmail.com
مهدی
روزبهانی
0000-0002-3908-9175
استادیار گروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
mehdi.roozbahani@gmail.com
10.22054/jpe.2021.58095.2271
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان به کمک حیوان خانگی وبازی درمانی برمولفههای اختلالات رفتاری کودکان دبستانی انجام شد.<br />روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت نیمه آزمایشی با طرح سه گروهی با پیشآزمون پسآزمون بود. جامعه آماری در این پژوهش عبارت بود از کلیه دانشآموزان پسر دبستانی مراجعه کننده به هسته مشاوره آموزش و پرورش و مرکز مشاوره ماهان شهرستان ملایر که تشخیص اختلال رفتاری داشتند. اعضای نمونه در این پژوهش در قالب گروه کنترل و دو گروه آزمایش هرکدام به تعداد 15 نفر از میان افراد دارای ملاکهای ورود به این پژوهش به روش تصادفی جایگزین شدند. برای ارزیابی اختلالات رفتاری آزمودنیها از پرسشنامه راتر (مقیاس معلم) استفاده شد. جلسات درمان به کمک حیوان خانگی برای گروه آزمایش1 بر اساس محتوای پیشنهادی پاریش-پلاس (2016) و فاین (2015) در ده جلسه ارائه شد. محتوای جلسات بازیدرمانی برای گروه آزمایش2 بر اساس بازیهای پیشنهادی کداسن و شفر (2010) در ده جلسه ارائه شدند. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.<br />یافتهها: نتایج نشان داد تأثیر درمان به کمک حیوان خانگی بر مؤلفههای اختلالات رفتاری معنیدار نبود. همچنین نتایج نشان داد تأثیر بازیدرمانی بر مؤلفههای اختلالات رفتاری معنیدار بوده است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که دو روش درمانی در همه مؤلفهها تفاوت معنیداری با هم نداشتند.<br />نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، به نظر میرسد بازیدرمانی و درمان به کمک حیوان خانگی، در کاهش اختلالات رفتاری کودکان دبستانی، نقش مهمی داشتهاند.
اختلالات رفتاری,درمان به کمک حیوان خانگی,بازیدرمانی
https://jpe.atu.ac.ir/article_13005.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13005_4db9219b3e24fce72bc4c1771cf17d0a.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
تجربهی زیستهی والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در دورهی کرونا
131
168
FA
کاوه
شفیعیان
کارشناس ارشد روانشناسی، واحد بروجن، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجن، ایران.
kaveh.shafieyan@gmail.com
سالار
فرامرزی
0000-0002-0493-9723
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
10.22054/jpe.2021.55931.2231
این پژوهش با هدف بررسی تجربه زیستهی والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا انجام گرفت. روش پژوهش پدیدارشناسی و از نوع تجربۀ زیسته بود. به این منظور از بین والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در سال تحصیلی 99-1398 که به دلیل پاندمی کرونا و تعطیلی مدارس، فرزندان آنها دوران قرنطینهی خانگی را سپری میکردند، والدینِ 20 دانشآموز بهصورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبهی نیمه ساختاریافته استفاده شد و دادههای جمعآوریشده با روش کلایزی مقولهبندی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تجربیات زیستهی والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا شامل 6 مقوله اصلیِ؛ مشکلات روانشناختی کودک، مشکلات رفتاری کودک، مشکلات شناختیِ کودک، مشکلات تحصیلی کودک، مشکلات مربوط به والدگری و مهارتهای نادرست کودک میباشد. از این یافتهها نتیجهگیری شده است که ضعف مهارتهای والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در زمینههایی که ذکرشده است، میتواند مشکلات این دانشآموزان و والدینشان در دوران قرنطینهی خانگی را چندین برابر کند. درنتیجه لازم است که دورههای آموزشیِ مناسب در این زمینهها برای والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص تدارک دیده و برگزار شود.
اختلال یادگیری خاص,تجربهی زیستهی والدین,دوران کرونا,ابعاد روانی-اجتماعی,قرنطینهی خانگی
https://jpe.atu.ac.ir/article_13104.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13104_150e54bb187e3ca73239e69c28165104.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
بررسی اثربخشی برنامهی بخشایشگری بر مهارت کنترل خشم نوجوانان بزهکار شهر تهران
169
193
FA
سکینه
پورطالب
0000000333626336
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
sakinepourtaleb@gmail.com
باقر
غباری بناب
0000-00002-0627-8236
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
bghobari@ut.ac.ir
سوگند
قاسم زاده
0000-0003-0897-1568
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
حامد
بابکری
0000-0003-4801-6055
کارشناسی ارشد آموزش پیش دبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران.
hamed.babakri@gmail.com
10.22054/jpe.2021.55869.2228
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی برنامهی بخشایشگری در کاهش مشکلات خشم و ارتقای مدیریت خشم نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران انجام شد. این پژوهش یک مطالعهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 30 نوجوان با مشکلات رفتاری مقیم کانون اصلاح و تربیت به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 16 جلسهی 120 دقیقهای در جلسات آموزش بخشایشگری شرکت کردند، درحالیکه به گروه کنترل آموزشی داده نشد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامهی خشم صفت – حالت اسپیلبرگر STAXI-2 بود و اطلاعات بهدستآمده با روش کوواریانس تک متغیره و با استفاده از نسخهی 23 نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش برنامهی بخشایشگری اثر معنیداری بر مهارت کنترل خشم نوجوانان با مشکلات رفتاری دارد (p<0/05). لذا آموزش این برنامه با نتایج مثبت و مؤثری بر کنترل و مدیریت خشم گروه آزمایش همراه بوده و توجه به برنامههای بخشایشگری در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ضروری است و اهمیت ویژهای دارد.
بخشایشگری,برنامهی آموزشی,خشم,نوجوان
https://jpe.atu.ac.ir/article_13103.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13103_60a97bce954765912631f3f282b11569.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس- هیجان بر کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
195
243
FA
مهرزاد
رمضانلو
0000-0000-0000-0000
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی /دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران
mehrzadramezanloo@yahoo.com
خدیجه
ابوالمعالی الحسینی
0000-0002-9714-1816
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
sama.abolmaali@gmail.com
فریبرز
باقری
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
f.bagheri@srbiau.ac.ir
سمیه
رباط میلی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
s.robatmili@gmail.com
10.22054/jpe.2021.58572.2278
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس- هیجان بر کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد.این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل حدود3500 مادر دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به انجمن اتیسم ایران در شهر تهران بود که از بین آنها 30 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. از پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی (2001) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(1991) برای گردآوری داده ها و از تحلیل واریانس آمیخته چند متغیری با رعایت پیش فرضها برای تحلیل داده ها استفاده شد. برنامه ارتقائی مادران (رمضانلو، 1399) در 7 جلسه دوساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج نشان داد که نمرات راهبردهای منفی تنظیم هیجان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش اما در راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و کیفیت زندگی در مولفه های(سلامت روانی و روابط اجتماعی) به طور معنادار افزایش یافته است(P<0.01) در مرحله پیگیری نیز ماندگاری اثر دیده شد. با توجه به موثر بودن برنامه ارتقائی مادران (مدیریت استرس- هیجان) در بهبود کیفیت زندگی و استفاده از راهبردهای موثر تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم، از این بسته می توان به عنوان یک مداخله روانشناختی استفاده کرد.
مهارت مدیریت استرس-هیجان,کیفیت زندگی,تنظیم شناختی هیجان,مادران,کودک با اختلال طیف اتیسم
https://jpe.atu.ac.ir/article_13105.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13105_cce450ce4104df2edccf240c758f5f4d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی
245
272
FA
معصومه
حسین پور
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
m.hossinpoor421@gmail.com
زهره
رئیسی
0000-0002-0631-3409
استادیار گروه روانشناسی بالینی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
z.tadbir@yahoo.com
یوسف
گرجی
استادیار گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران.
yousef.gorgis@yahoo.com
اکرم
دهقانی
استادیار گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
ddehghani55@yahoo.com
10.22054/jpe.2021.57583.2265
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی انجام گرفت. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 کودک). گروه آزمایش مداخله کارکردهای اجرایی (فیشر و همکاران، 2005) را طی یک ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. . در این بین در گروه آزمایش 3 نفر و در گروه گواه گواه نیز 2 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اختلال کمتوجهی و بیشفعالی (ADHDQ) و پرسشنامه تعمال مادر- کودک (PCRS) و پرسشنامه عادات خواب کودک (CSHQ) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی تأثیر معنادار دارد (001/0p
اختلال کمتوجهی و بیشفعالی,آموزش کارکردهای اجرایی,تعامل مادر- کودک,مشکلات خواب
https://jpe.atu.ac.ir/article_13107.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13107_38671e3211d08ced19d06781e4f8e9a8.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
11
41
2021
03
21
نقش واسطهای الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوههای فرزندپروری با اختلال یادگیری در کودکان
273
300
FA
علیرضا
سنگانی
0000-0002-6255-7467
دکتری روانشناسی، گروه آسیبشناختی روانشناسی فرهنگی، مرکز پژوهشی علوم روانشناختی فارابی، مازندران، ایران.
sangany.psycho@gmail.com
نگین
خوش وقت
0000-0002-7727-4822
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
paria.jangi@yahoo.com
علیرضا
همایونی
0000-0003-1697-5673
استادیار گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
senkh@gmail.com
10.22054/jpe.2019.40489.1954
اختلال یادگیری، تحت تاثیر بسیاری از متغیرهای ارتباطی و معطوف به پردازشهای حسی در کودکان قرار دارد، بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوههای فرزندپروری با اختلال یادگیری در کودکان بود. روش پژوهش همبستگی مبتنی بر مدل یابی از نوع تحلیل مسیر بود و جامعه پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلال یادگیری 7 تا 10 ساله در شهر تهران بودند، که با استفاده از روش کلاین (2010) تعداد 437 کودک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مادران کودکان، پرسشنامه اختلال یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (2011)، پروفایل حسی دان (1999) و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری باومریند (۱۹۷۳) را تکمیل کردند و ارزیابی مدل با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها نشان داد که الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوههای فرزندپروری با اختلال یادگیری در کودکان نقشی واسطهای دارد و به طور کلی الگوهای پردازش حسی و شیوههای فرزندپروری توان پیش بینی (70/0=R2) از متغیر اختلال یادگیری را داشتند، این یافتهها حاکی از آن است که ایجاد اختلال یادگیری بسیار تحت تاثیر مستقیم شیوههای فرزندپروری والدین میباشد و الگوهای پردازش حسی اثری غیرمستقیم بر اختلال یادگیری دارند که می تواند تلویحات کاربردی بسیاری را به درمان گران در جهت بهبود اختلال یادگیری کودکان ارایه دهد.
الگوهای پردازش حسی,شیوههای فرزندپروری والدین,اختلال یادگیری,کودکان
https://jpe.atu.ac.ir/article_13108.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_13108_1b951b80cbfb6e5b155dcc9d73a2bcd3.pdf