TY - JOUR ID - 10635 TI - تأثیر برنامه‌ی آموزشی چندرسانه‌ای مبتنی بر داستان اجتماعی و الگوبرداری ویدئویی بر مهارت استفاده از قاشق و چنگال در دانش آموزان کم‌توان هوشی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - شفیع پور, محدثه AU - نصرتی, فاطمه AU - غباری بناب, باقر AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استادیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 35 SP - 101 EP - 139 KW - خودیاری KW - داستان اجتماعی KW - الگوبرداری ویدئویی KW - برنامه آموزشی چند رسانه ای KW - کم‎توان‎هوشی DO - 10.22054/jpe.2020.44367.2023 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه‌ی آموزشی چندرسانه‌ای مبتنی بر داستان اجتماعی و الگوبرداری‌ویدئویی بر مهارت استفاده از قاشق و چنگال در دانش آموزان کم‌توان‌هوشی بود. این پژوهش یک طرح تجربی تک‌آزمودنی از نوع طرح چند خط‌پایه با استفاده از آزمودنی‌های مختلف بوده و جامعه آماری آن کلیه‌ی دانش آموزان کم‌توان هوشی پایه اول دبستان در سال 1398-1397 در آموزشگاه استثنایی باغچه‌بان شهرستان مینودشت در استان گلستان بودند که با استفاده از مقیاس رفتار سازشی انجمن آمریکایی کم‌توانی هوشی و روش نمونه‌گیری در‌دسترس 4 دانش‌آموز (2 دختر و 2 پسر) دارای کم‌توانی هوشی با هوش‌بهر بین 70-50 به‌عنوان آزمودنی‌های پژوهش انتخاب‌شدند. سپس از پرسشنامه محقق‌ساخته‌ی تاریخچه‌فردی برای بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و از نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان برای سنجش هوش‌بهر آن‌ها استفاده‌ شد. ابزار مورداستفاده برای تعیین میزان تسلط آزمودنی‌ها بر مهارت‌های استفاده از قاشق و چنگال، چک‌لیست محقق‌ساخته‌ی استفاده از وسایل غذا خوردن بود که با رجوع به مقیاس رفتار سازشی انجمن آمریکایی کم‌توانی‌هوشی و دفترچه‌ی مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کم‌توان‌هوشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، ساخته‌ شد. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش تحلیل نموداری و ترسیمی استفاده‌شده و پس از رسم نمودارها با استفاده از نرم‌افزار R، اثرات متغیر مستقل بر متغیر وابسته از طریق تحلیل روند نمودار بررسی گردید. با توجه به نتایج حاصل به نظر می‌رسد برنامه آموزشی مورد‌استفاده در پژوهش حاضر بر یادگیری مهارت استفاده از قاشق و چنگال در دانش آموزان کم‌توان‌هوشی مؤثر بوده و منجر به بهبود این مهارت‌ها در آزمودنی‌ها شده است. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_10635.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_10635_b007e3578dffce378f1fe5fb439578f9.pdf ER -