TY - JOUR ID - 10639 TI - بررسی مقایسه‌ای ابعاد دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی، سازگاری اجتماعی و تحصیلی بر اساس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - رضایی پور, فهیمه AU - جباریفر, تقی AU - برزگر بفرویی, کاظم AD - کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 35 SP - 215 EP - 232 KW - ابعاد دلبستگی KW - ترس از ارزیابی منفی KW - سازگاری اجتماعی و تحصیلی KW - پیشرفت تحصیلی KW - آسیب بینایی DO - 10.22054/jpe.2020.44081.2014 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی، سازگاری اجتماعی و تحصیلی بر اساس سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل 211 نفر از دانشجویان با آسیب بینایی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی کلیه دانشگاه‌های کشور در سال تحصیلی 97 – 1396 بودند که بر اساس روش نمونه‌گیری گلوله‌ برفی انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌های پژوهش، هر یک از شرکت‌کنندگان مقیاس ابعاد دلبستگی کولینز (1996)، مقیاس کوتاه ترس از ارزیابی منفی لری (1983) و خرده‌ مقیاس‌های سازگاری اجتماعی و تحصیلی پرسشنامه سازگاری دانشجویان با دانشگاه بیکر و سیریک (1984) را تکمیل نمودند. روش تحلیل داده‌ها تحلیل واریانس چند‌متغیره بود. یافته‌ها نشان داد در تمامی متغیرهای پژوهش میان دانشجویان پیشرفت تحصیلی بالا و پایین تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0>P). همچنین در اضطراب و اجتناب دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی و سازگاری اجتماعی میان دانشجویان پیشرفت تحصیلی متوسط و پایین تفاوت معنی‌داری وجود داشته است. در گروه‌های پیشرفت تحصیلی بالا و متوسط هم تفاوت در تمامی متغیرها به جز اجتناب دلبستگی و سازگاری تحصیلی معنی‌دار بود. با توجه به اینکه افراد با آسیب بینایی به لحاظ دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی و سازگاری با مسائل بیشتری نسبت به افراد بینا مواجه هستند، از سوی دیگر در دنیای پیشرفته امروزی یکی از علائم موفقیت فرد، پیشرفت تحصیلی اوست، از این رو توجه به حمایت‌های اجتماعی دانشجویان با آسیب بینایی در راستای پیشرفت تحصیلی آن‌ها الزامی است. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_10639.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_10639_8ef47beacb83cec0e3842bfa7cd51565.pdf ER -