TY - JOUR ID - 13809 TI - اثربخشی برنامه آموزش حل مسئله خلاق بین‌فردی بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی کودکان کار JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - کاشانی وحید, لیلا AU - حکیمی راد, الهام AU - اساسه, مریم AU - فارسیان, زهرا AD - استادیار گروه روان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 43 SP - 207 EP - 232 KW - حل مسأله خلاق KW - خلاقیت KW - کودکان کار KW - مهارت‌های اجتماعی DO - 10.22054/jpe.2022.62339.2350 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش مهارت‌های حل مسئله خلاق بین‌فردی بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی کودکان کار بود. روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و در قالب طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 20 نفر از کودکان کار پسر 7 تا 10 ساله به ‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برنامه آموزش حل مسئله خلاق بین‌فردی برای گروه آزمایش در 15 جلسه (هر جلسه 70-90 دقیقه) اجرا گردید. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از آزمون تفکر خلاق تورنس فرم الف و ب (TTCT) و مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی (SSRS) فرم آموزگار استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نسخه 26 نرم‌افزار SPSS و آزمون کوواریانس تحلیل شد. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در هر دو متغیر وابسته تفاوت معناداری وجود داشت و آموزش مهارت‌های حل مسئله خلاق موجب بهبود خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی شد. برنامه حل مسئله خلاق بین فردی به‌عنوان راهکاری مداخله­ای و پیشگیرانه برای کودکان کار می­تواند مورداستفاده متخصصان و دست­اندرکاران این حیطه قرار بگیرد. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_13809.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_13809_339641b63584051a45edf1f4903faad5.pdf ER -